Zuidhorn JO15-2 delft het onderspit in een tumultueuze wedstrijd

Zuidhorn JO15-2

29 april 2017 9:00

Onbekend

Zaterdag 29 mei moest Zuidhorn JO15-2 weer vroeg aan de bak. Om 09:00 was de aftrap op sportpark Westend in Groningen.
Het was een mooie rustige zonnige ochtend en de jongens hadden er weer zin in. De selectie was behoorlijk uitgedund door de afwezigheid van vooral verdedigers.

Daardoor waren de leiders genoodzaakt om Corné verdedigend te laten spelen als voorstopper. Hij kreeg de vaardige spits van vvGruno tegenover zich.

Op 25 februari hadden we thuis 2-2 tegen vvGruno gespeeld en daar mochten we toen niet over klagen, het is een ploeg dat het fysieke niet schuwt.
Maar goed deze dag hebben we een nieuwe kans.
Zuidhorn begint fanatiek aan de wedstrijd en al vrij snel lukt het om al combinerend een aanval op te zetten. Het lijkt wel alsof de week vakantie de jongens goed heeft gedaan.
na 5 minuten is het al raak 0-1 door Sebastiaan na een mooie aanval over links via Marten, Sed en Pelle is het dus Sebastiaan de Zuidhorn verrassend op voorsprong zet.
Een minuut of 5 later is er opnieuw een aanval van Zuidhorn waarbij Sed de bal strak voorgeeft. Martijn maakt er met een koel schot 0-2 van.
Gruno zet wel aan maar kan nog geen vuist maken.
Dan na een kwartier spellen is het in 3 minuten 2x raak en staat het opeens 2-2. Dat is niet de eerste keer dat ons dit overkomt. Het is zo zuur dat we zo makkelijk de goals weggeven.
Toch weet Zuidhorn zich hiervan te herstellen en in de 22ste minuut is het Pelle die de 3-2 op de slof neemt. 3 minuten later weet Jorik met een prima redding de 3-3 te voorkomen.
In de aanval die daarop volgt vind er een overtreding plaats door een speler van Gruno. Tijdens het opstootje wat daarop volgt wordt een speler van Gruno van het veld gestuurd. Dit schiet supporters in het verkeerde keelgat, waardoor er een vervelende situatie ontstaat tussen een supporter van Gruno en Zuidhorn. De scheidsrechter legt het spel even stil en we halen de spelers even bij elkaar. Intussen sust de scheidsrechter en een bestuurslid van Gruno het opstootje. Na zo’n 5 minuten kunnen we weer verder spelen. We gaan uiteindelijk rusten met een 2-3 voorsprong.

In de rust wordt er natuurlijk gesproken over wat er aan het einde van de eerste helft gebeurde tussen ouders. Terecht wordt er door de spelers gezegd dat ze toch gewoon als kinderen een potje voetbal willen spelen en dat ze het helemaal niet leuk vinden dat de ouders zich er op deze manier in mengen. Dat geeft wel even te denken.

In de rust wisselen we Sed en Sander om. Het is even afwachten hoe we uit de rust zijn gekomen, maar daar laat Pelle geen twijfel over bestaan want na 2 minuten scoort hij en staat Zuidhorn 2-4 voor. Enkele minuten later is er weer een fraaie redding van Jorik als Gruno op rand 16-meter een vrije trap mag nemen, met een mooie zweefduik weet hij de bal uit de linkerhoek te rammen.
Dan is het opeens toch raak, binnen 10 minuten weet Gruno 3x te scoren en na zo’n 50 minuten spelen staat de teller op 5-4. Vlak voor tijd weet Gruno nogmaals te scoren, 6-4.

Het is een merkwaardige wedstrijd geworden. Een wedstrijd waarbij toeschouwers een negatieve boventoon hebben gevoerd. Een wedstrijd waar Zuidhorn goed uit de startblokken ging en 0-2 voor kwam te staan. Een wedstrijd waarbij Gruno op gelijke hoogte komt en Zuidhorn vervolgen weer met 2 doelpunten verschil op voorsprong komt. En uiteindelijk trekt Gruno aan het langste eind.
Wat me het meest bij blijft is opmerkingen van spelers na de wedstrijd. Ik heb van meerdere jongens gehoord:

“het is maar goed dat we niet gewonnen hebben, want wat was er dan gebeurd?”

Mensen laten we het voetbal weer aan de jongens en de meisjes geven en als ouders gewoon gaan genieten van het spel dat onze kinderen op de mat leggen. Laat kinderen niet hoeven na te denken wat er gaat gebeuren als ze gaan winnen........

Ronald Zuidema

ps. Ik vond het nodig om stil te staan bij wat er tijdens de wedstijd is voorgevallen, zeker vanwege de impact wat dit heeft op spelers. Ik heb geprobeerd om er objectief op te reageren zonder iemand persoonlijk te willen veroordelen.