Zaterdag 1 wint 3e bekerwedstrijd met ruime cijfers

29 augustus 2015 14:30

Kamstra, A

Onbekend

Zuidhorn heeft ook de 3e bekerwedstrijd in winst omgezet. Vierdeklasser Boerakker werd met 4-0 verslagen. Doelman Groothof hield voor het eerst sinds het allereerste oefenduel zijn doel schoon. De wedstrijd werd in de 83e minuut gestaakt door scheidsrechter Kamstra uit Groningen vanwege een ernstige knieblessure van de 16-jarige Noah Vogelzang.

Zuidhorn speelde niet heel goed, maar won toch ruim van de ambitieuze streekgenoot, die maar liefst 10 nieuwe spelers aantrok. Daarvan zijn al weer drie vertrokken, omdat ze geen basisplek in het verschiet hadden. Eerder won Boerakker met 8-2 van FC LEO en speelde knap 6-6 tegen The Knickerbockers.

Bij Zuidhorn begon Kevin van der Kooi op de bank, omdat hij het eerste competitieduel tegen VVI moet missen. Heel veel gebeurde er niet in de openingsfase. Een aardig schot van Peter Janse belandde in de handen van doelman Erwin Heidinga en aan de andere kant kreeg Rutger van der Veen een goede kans, maar deed er niet veel mee. Na een hoekschop van Jos Schultinga tikte de doelman de bal weg, maar Eelco de Gries benutte de rebound niet. De wat geïrriteerd spelende Michel Wardenier kreeg geel na een harde charge op Peter Janse en toen Janse even later net buiten de zestien werd neergelegd rook captain Laurens Bloem zijn kans. Knap schoot hij de bal in de geelzwarte netten van Boerakker: 0-1.

Jaap Jacobs, herstellend van een ziekte en daardoor wat minder actief dan gebruikelijk, kopte nog een keer prachtig richting het doel na een voorzet van Jan Peter Steenbergen, maar de bal ging rakelings over de lat. Boerakker kon goed mee en in het veldspel was het klassenverschil niet goed te zien. Dat veranderde al snel na de pauze. Het tempo van Zuidhorn lag net wat te hoog voor de ploeg van trainer Marco van der Veen. Eerst schoot Joey Hummel (die al 6 goals maakte in twee bekerduels) net naast, maar in de 53eminuut besliste Peter Janse de burenstrijd. Eelco de Gries veroverde de bal door vroeg druk te zetten, Jacobs bediende Jansen, die knap raak schoot. Na een uur voetballen in de warme zon veroverde Zuidhorn opnieuw de bal door de opbouw van Boerakker vroeg te ontregelen. Jos Schultinga liep door de defensie en bleef koel voor de jonge keeper: 0-3.

De heetgebakerde Sale Rozema kreeg een goede kans na slordigheidjes in de Zuidhorner defensie, maar hij profiteerde niet. Even later een zeer knappe save van Marcel Groothof op een inzet van Joey Hummel. Rutger van der Veen schoot vrij voor Groothof net naast en daarmee was de aanvalslust van Boerakker wel ongeveer op. Zuidhorn kreeg ook nog wel kansen. Ronnie Spijkerman bediende Jacobs , die net miste en ook een volley van Jan Peter Steenbergen (voorzet Jasper van der Woude) leverde geen vierde treffer op. Die kwam er wel in de 71e minuut. Jacobs snelde door de Boerakker–defensie en bediende keurig Jan Peter Steenbergen, die de 0-4 op het denkbeeldige scorebord bracht.

De laatste kans was voor de thuisploeg, Allard Gritter schoot naast. Na wat onvriendelijkheden links en rechts kwam de wedstrijd onverwachts ten einde. Noah Vogelzang raakte geblesseerd in het wegdraaien na een duel met Daan Kocken, die aan de blessure van Vogelzang overigens part noch deel had. De leider van Boerakker dacht daar aanvankelijk anders over, maar Kamstra suste de gemoederen en floot na overleg met beide trainers voor het einde. Slechts de invallers aan Zuidhorner zijde betreurden dit.

Of de KNVB in al haar wijsheid besluit het duel als gespeeld  te beschouwen moeten we nog even afwachten. Hoe dan ook, Zuidhorn is verder in het bekertoernooi, net als vrijwel alle tegenstanders uit 2I. Slechts ’t Fean ’58 en ONT werden  uitgeschakeld. VVI, zaterdag tegenstander bij het debuut in de Tweede Klasse, won met 1-5 van vierdeklasser TOP.  Broer van der Zijl scoorde daar zijn 9e, 10e en 11e goal van het prille seizoen.

Opstellingen:
Boerakker: Heidinga; Gritter, Twijnstra, Dijk, Jonker; Wardenier (61: Sinninghe), Wouda, de Wit, Hummel, Van der Veen, Rozema (70: Vogelzang).

Zuidhorn: Groothof; Kocken, Bloem, Spijkerman, De Boer; Schultinga, Kooistra, De Gries (64: van der Kooi), Janse (64: Van der Woude); Steenbergen, Jacobs (74: Bolt).