Zaterdag 1 begint uitstekend aan debuutseizoen

5 september 2015 14:30

Oosting, M.

Onbekend

Zuidhorn is goed begonnen aan het eerste seizoen in de geschiedenis van de club in de tweede klasse. VVI uit Idskenhuizen – dat al zes jaar achtereen in deze klasse speelt - werd met 2-0 verslagen. De overwinning was verdiend hoewel VVI in de tweede helft enkele malen dichtbij de gelijkmaker was. Jaap Jacobs en Jan Peter Steenbergen maakten de doelpunten, hetgeen drie zeer waardevolle punten opleverde.

Zuidhorn miste naast enkele langdurig geblesseerden ook Kevin van der Kooi. Het geroutineerde VVI (de jongste speler van de basiself was 24 jaar) kon onder leiding van trainer Andre Semplonius met de sterkste opstelling beginnen. Semplonius is nieuw bij VVI en had de ouverture van de competitie graag anders gezien, maar verklaarde na afloop dat de zege voor Zuidhorn verdiend was en prees zijn doelman als zijn beste speler.

De eerste kans was wel voor het in fel oranje gestoken VVI. Menno de Vries lepelde de bal na 6 minuten voor het doel van keeper Marcel Groothof en spits Broer van der Zijl verzuimde van dichtbij raak te knikken en maakte zijn faam met 11 goals in de voorbereiding daarmee niet waar. Even later het eerste gevaar van de thuisploeg. Jaap Jacobs zette strak voor, maar Jan Peter Steenbergen slaagde er niet in de bal in het doel te krijgen.

De overigens goed leidende scheidsrechter Oosting weigerde even later een strafschop te geven toen  na een knappe voorzet van Peter Janse Jos Schultinga binnen het strafschopgebied werd aangetikt. Het was uitstel van executie voor de Friezen, want in de 13e minuut kwam Jaap Jacobs in balbezit na een gewonnen duel van Schultinga. De geweldige kegel uit de schoenen van de spits was doelman Jan Dik Piersma te machtig: 1-0. Menno de Vries dwong Groothof tot een aardige safe, maar verder was het vooral Zuidhorn wat de klok sloeg. Steenbergen kreeg een nieuwe kans na een pass van Peter Janse en Laurens Bloem zag dat zijn kansrijke vrije trap met veel moeite door Piersma  werd weg gewerkt.

Na een half uurtje bediende Jan Peter Steenbergen zijn hard werkende teamgenoot Bart Brandts Buys, die stevig werd neergelegd. Bloem zocht het doel, maar vond slechts de ballenvanger. Piersma redde knap na een inzet van Steenbergen, wederom bediend door Jacobs. Kort voor de pauze dolde Peter Janse twee tegenstanders, Steenbergen nam de bal over en strandde vanuit een moeilijke hoek wederom op de lange doelman, waar een pass opzij een beter optie leek. VVI nam nog een dreigende corner en Thijs Postma schoot voor de gasten net over.

Na de veldwisseling kwamen de gasten gedreven uit de kleedkamer. Johannes Lindeboom schoof de bal voor het doel langs, maar niemand van zijn wel degelijk aanwezige ploeggenoten kon een schoen tegen de bal krijgen en het laatste tikje geven. Hylke de Vries kopte net voorlangs en Zuidhorn had het moeilijk in deze fase. De arbiter bestrafte Daan Kocken en Jaap Jacobs met geel, wat voor de pauze Sido Oosterhof van VVI ook overkwam. Daarmee kwam de verdediger goed weg en hij kwam na de rust dan ook niet terug.

VVI stuurde wat meer mensen naar voren, maar kwam daardoor niet meer aan goede aanvallen toe. De hechte defensie van de thuisploeg bleef baas op eigen veld. Zuidhorn nam het initiatief weer over en was in de 71e minuut heel dichtbij de beslissende treffer. Laurens Bloem stuurde met een prachtige pass Jacobs weg. Zijn stift ging wel over de keeper, maar niet in het doel en vanaf twee meter van de doellijn blokte Jitze Lindeboom de inzet van Jan Peter Steenbergen. Een mooie vrije trap van Bloem werd stijlvol uit de hoek gebokst door Piersma, maar in de 78e minuut moest hij toch weer capituleren.

Bart Brandts Buys werd onderuit geschoffeld, de scheidsrechter leek voordeel te geven, maar toen Schultinga neer werd gelegd in het zestien meter gebied werd de overtreding tegen Brandts Buys alsnog bestraft. Piersma kon de inzet van Bloem nog pareren, maar Jan Peter Steenbergen reageerde veel attenter dan de verdedigers en schoof de 2-0 binnen.

Beide ploegen kregen nog één kansje. Jos Schultinga strandde in het zicht van de haven en aan de andere kant haalde Laurens Bloem een inzet van Jelmer van der Weg net voor de doellijn weg.

Grote vreugde na afloop bij de thuisclub, dat volgende week op bezoek mag bij het uit de 1e klasse gedegradeerde VEV’67. De ploeg uit Leek –de enige provinciegenoot in deze klasse– won door een doelpunt van Jeffrey Visscher met 1-0 in Lemmer van CVVO. VVI treft streekgenoot De Walde.

Opstellingen
Zuidhorn: Groothof; Kocken, Bloem, Spijkerman, Van der Woude (79: De Boer); Schultinga, Brandts Buys (82: Schuiling), Kooistra, Janse (60: De Gries), Steenbergen, Jacobs.

VVI: Piersma; Hylke de Vries (79: Zijlstra) , Jitze Lindeboom, , Oosterhof (46: Avinash), Menno de Vries, De jong, Neuenschwander (79: Van der Weg), Van der Zijl, Johannes Lindeboom, Draaisma, Oosterhof.

Scoreverloop
13: 1-0 Jacobs
78: 2-0 Steenbergen

Kaarten
Geel: voor Jacobs en Kocken van Zuidhorn en voor Oosterhof van VVI.