Zaterdag 1 afgetroefd door energiek Hardegarijp

26 september 2015 14:30

Berends, R.M.

Onbekend

Zuidhorn heeft aan de minste wedstrijd van dit seizoen (beker- en oefenduels mee gerekend) geen punten over gehouden. Hardegarijp was 50 minuten lang de betere en vooral de meest energieke en strijdvaardige ploeg en nam in die periode een 2-0 voorsprong. In het laatste deel van de wedstrijd zette Zuidhorn de thuisclub wel met de rug tegen de muur, maar doelpunten leverde dat niet op.

Hardegarijp miste vier basisspelers waaronder enkele dragende krachten. Zuidhorn trad aan met hetzelfde team als vorige week.

De eerste minuten waren voor de bezoekers, maar kansen leverde dat niet op. Hardegarijp greep het initiatief door veel meer duels te winnen, veel loopvermogen en gevaarlijke loopacties op de mat te leggen. Het centrum van de verdediging met de 45-jarige Tjeerd Rijpma speelde de normaliter gevaarlijke spitsen van Zuidhorn uit de wedstrijd.

De 17-jarige Berwout Beimers strandde  na 5 minuten al op de attent uitkomende Marcel Groothof en Thomas Feitsma schoot in vrije positie voor de goal langs.

Beimers kwam na 20 minuten na een slippertje van Wouter de Boer opnieuw alleen voor Groothof, die wederom redde.

Na een presentje van Ronnie Spijkerman schoot Feitsma net over, maar in de 38e minuut viel de verdiende 1-0. Na een voorzet van Feitsma frommelde Beimers de bal van dichtbij in het roodzwarte net. Zuidhorn kreeg slechts één kans: in de 20e minuut trachtte Jan Peter Steenbergen zijn vrijstaande teamgenoot Jaap Jacobs in stelling te brengen, maar de bal was net iets te hard. Al na 25 minuten moest Peter Janse het veld geblesseerd verlaten. Zijn vervanger was Bart Brandts Buys.

In de pauze nam Zuidhorn zich voor het een stuk pittiger aan te pakken, maar daar kwam aanvankelijk niets van terecht.  Een vrije trap van de rechterkant werd weggekopt door Ronnie Spijkerman, maar de bal belandde bij de geheel vrijstaande Jake Goldsmith en de van BCV overgekomen aanvaller schoot via een tegenstander raak: 2-0. Nu schrok Zuidhorn wakker, maar het was te laat. Vooralsnog kwam alle gevaar uit vrije trappen van Laurens Bloem en dat zei genoeg over de stroperigheid van het aanvalsspel van Zuidhorn.

Een minuut na de 2-0 kopte Daan Kocken een vrije trap van Bloem goed in, maar de bal eindigde op de lat. Na een uur voetballen hetzelfde recept, maar ook nu scoorde Kocken niet.  Aan de andere kant kreeg Beimers nog een prima kopkans.

Bij een opstootje mocht Rick de Groot van Hardegarijp van geluk spreken dat hij de wedstrijd mocht uitspelen. Met al geel op zak trapte hij Ronnie Spijkerman in de rug, die na een overtreding op de grond lag. Scheidsrechter Berends, die verder goed leidde, gaf Spijkerman en Goldsmith geel en De Groot ontsnapte de dans. Kort daarna was invaller Thom Wijnands gevaarlijk.

In de slotfase viel Zuidhorn met volle overtuiging aan en Hardegarijp trachtte te counteren. Twee keer waren de bezoekers nog dichtbij een doelpunt. Na een voorzet van Jaap Jacobs schoot Kevin van der Kooi met een mooie poging net naast. Na een voorzet van Thom Wijnands kreeg de mee naar voren getrokken Laurens Bloem nog een kans, maar het bleef bij een verdiende 2-0 zege.

Opstellingen
Hardegarijp: Oosterhuis; Spindelaar, Rijpma, Bakker, Visser, Goldsmith, Feitsma (76: Meijering) , De Groot (77: Smallegange) , Beimers, Witteveen.

Zuidhorn: Groothof; Kocken, Bloem, Spijkerman, De Boer (69: Van der Woude); Schultinga, Kooistra (69: Wijnands), Van der Kooi, Janse (25: Brandts Buys); Steenbergen, Jacobs.

Kaarten
Geel: Schultinga en Spijkerman (Zuidhorn), Goldsmith en De Groot (Hardegarijp)

Volgende week
Zuidhorn ontvangt dan Zwaagwesteinde, dat ook via vier nacompetitiewedstrijden promoveerde. Zwaagwesteinde won zaterdag met 3-1 van ONT.