Zaterdag 1 wint ruim maar mist periodetitel

20 februari 2016 14:30

Lips, P.

Onbekend

Acht overwinningen en één gelijkspel zijn niet genoeg geweest voor Zuidhorn om de tweede periodetitel in de wacht te slepen. Broekster Boys evenaarde de geweldige reeks van Zuidhorn (25 uit 9). Vooral dankzij de 9-1 zege van Broekster Boys op VVI van enkele weken terug is Zuidhorn (nog) zonder prijs.

Van Zwaagwesteinde werd met 5-1 gewonnen, een zege die redelijk probleemloos tot stand kwam, onder meer door een hattrick van Jaap Jacobs. Zwaagwesteinde miste de vaste doelman, die vorige week via een rode kaart een weekje schorsing opleverde. Gerrit Daleman was zijn vervanger. Zuidhorn kende niet veel personele problemen en startte met dezelfde elf als de laatste weken.

De bezoekers van het prachtige sportcomplex namen op het uitstekend bespeelbare hoofdveld direct het initiatief en werkten in de beginfase weer hard en gedreven. En dat leverde na zeven minuten al een voorsprong op. Laurens Bloem mocht een vrije schop nemen en deponeerde die bekwaam voor het doel. Jaap Jacobs werkte de bal richting de onbeschermde hoek, maar Bart Brandts Buys was nodig om de treffer definitief te laten registreren: 0-1.

Even later rukte Wouter de Boer ver op, maar zijn uithaal met zijn wat mindere rechterbeen verdween voor de goal langs. Na een dik kwartier werd het al 0-2. Na voorbereidend werk van Jan Peter Steenbergen en Jos Schultinga kwam Jaap Jacobs in balbezit. Zijn harde knal verdween via het been van Auke Westra achter de kansloze Daleman. Inmiddels konden de begeleiders in de dug-out -die bescherming bood tegen de alsmaar gutsende regen- op hun mobiele telefoon lezen dat ook Broekster Boys al op een 2-0 voorsprong stond, zodat de zo felbegeerde prijs niks dichterbij kwam.

Zwaagwesteinde kwam beter in de wedstrijd en een gevaarlijke voorzet van Jelle van der Wal scheerde voorbij de veste van goalie Marcel Groothof. Er was nog een kansje voor Jacobs, na een pass van De Boer, maar het snel afgevuurde schot ging naast. Daarna leek het team van trainer Kees Bouma  langzaam in slaap te sukkelen. Op het moment dat Zuidhorn het geknikkebol leek te gaan inruilen voor de REM–slaap, viel opeens de derde treffer. Een prachtige voorzet van Wouter de Boer werd voorbij de tweede paal knap binnen gekopt door Jacobs, op een wijze zoals alleen hij dat kan: 0-3. Wedstrijd beslist en de voortreffelijk leidende Paul Lips blies de teams naar de kleedkamers.

Coach Sjoerd van Klaarbergen koos halverwege voor een dubbele wissel in een ultieme poging het tij te keren, maar het leverde niet veel op. Wel was aanvoerder Louwrens Wagenaar twee keer gevaarlijk. Eerst schoot de karakterboy net over en even later een goed genomen vrije schop, maar als een jonge moeder haar pasgeboren baby drukte Groothof drukte de bal bijtijds veilig tegen de borst. Aan de andere kant stopte Daleman een vrije schop van Bloem ten koste van een hoekschop.

Tussen minuut 55 en 60 was het genieten geblazen op sportpark De Wieken, vooral voor de trouwe supporters uit Zuidhorn welteverstaan. Drie waarlijk prachtige aanvallen op rij leverden geen treffer, maar wel fraaie staaltjes voetbal op. Eerst knalde Jos Schultinga na voorbereidend werk van Steenbergen en Jacobs op de keeper. Daarna een schitterende pass van Ruben Kooistra waardoor Steenbergen alleen voor de doelwachter verscheen, maar niet scoorde. En weer een minuut later een mooie aanval met kansen op een doelpunt voor eerst Bart Brandts Buys en daarna Kevin van der Kooi.

Zuidhorn liet na een doelpunt te maken, maar de thuisclub wist het net wel te vinden. Na een inschattingsfoutje van Daan Kocken, die heerlijke duels uitvocht met René Vellinga en Wymer de Vries, kon invaller René Nauta van dichtbij de voorzet van Vellinga eenvoudig binnen leggen. Van Klaarbergen vuurde zijn mannen nog een keer aan, maar al snel werd de marge weer drie en was de laatste twijfel omtrent de winnaar van deze middag verdwenen. Schultinga gaf de bal voor aan Jacobs en diens pass werd afgerond door Jan Peter Steenbergen, die daarvoor eerst Thomas Hoekstra van zich af moest schudden: 1-4. Zuidhorn ging wisselen en achtereenvolgens kwamen Jordi Schuiling, Jasper van der Woude en de van de griep herstelde Peter Janse binnen de krijtlijnen.

Het deerde de krachtsverhoudingen niet. Zuidhorn was een stuk sterker dan de roodgroene thuisclub. De beste speler van Zwaagwesteinde deze middag, Wytze Pilat, schoot net voorlangs en dat was 12 minuten voor afloop het laatste dreigement  van Friese zijde. Na een mooie pass van Daan Kocken brak Jos Schultinga door, maar hij verzuimde de bal breed te leggen en strandde op Gerrit Daleman. Ook Jordi Schuiling sneed op karakteristieke wijze door de defensie, waarna Jaap Jacobs de lat trof.

In de 85e minuut een prachtige voorzet van Schultinga, die door Peter Janse werd ingeschoten, maar geen treffer opleverde. De rebound van Jordi Schuiling evenmin. De vijfde treffer van Zuidhorn kwam wel op het scorebord, toen Jaap Jacobs op zeer knappe wijze de aansluitende hoekschop van Peter Janse over Daleman in het doel kopte: 1-5. Lips hield het snel na de officiële tijd voor gezien en sloot de sportieve wedstrijd af zonder kaarten.

Zaterdag is Zuidhorn vrij. Donderdag 25 februari speelt het een oefenduel in en tegen Grijpskerk, aanvang 20.15 uur. Een week later komt Broekster Boys naar Zuidhorn. Zwaagwesteinde ontmoet komende zaterdag Be Quick Dokkum, weer op eigen terrein.