Prima seizoensstart Zuidhorn A1 in hoofdklasse N.

SJO DVC A1

Zuidhorn JO19-1

A-junioren zaterdag, A1, Hoofdklasse N

19 september 2015 10:30

Krijgsheld, R.

Onbekend

Zuidhorn – Het is negen uur in de ochtend. Langzaam vullen stemmen van ouders, leiders en trainers het luchtruim wanneer ik het John Smithpark binnen rijdt. Af en toe kijk ik angstvallig om mij heen of ik geen Schotse Hooglander voor de voeten rijdt, maar na een minuutje of vijf gefietst te hebben kom ik aan bij de sporthal.  De eerder vernomen stemmen veranderen nu in kreten als: “over de vleugels, zet druk en schieten, NU!!”. De pupillen die op dat moment het nog natte en ochtendfris ruikende gras mogen betreden kijken soms vragend om zich heen…….

Het doel van mijn fietstochtje is niet bij de jongste jeugd mijn ogen de kost te geven, maar wederom drie punten te behalen met de  A – junioren. Deze zaterdag spelen zij de derde wedstrijd van dit seizoen in de Hoofdklasse N. Er zal aangetreden worden tegen fusieclub SJO DVC uit Appingedam om 10.30 uur. Dit is dan ook de enige verklaring waarom er rond dit tijdstip 14 semi – volwassen jongemannen voor de sporthal zich ophoudt. Wellicht ook de laatste keer…..

Tot vandaag gaat het aardig crescendo met de A – junioren. Er is overwinterd in het bekertoernooi en de eerste twee wedstrijden in de competitie zijn ook gewonnen. Op zich al een mooie prestatie omdat het team behoorlijk vernieuwd, verjongd en aangepast is in vergelijking met vorig seizoen. Zo zijn er van het kampioensteam alleen Gideon, Aart, Robin, Jelle en Sander overgebleven, de andere zeven spelers zijn allemaal eerstejaars A – junioren. Langzamerhand krijgt het team vorm en wordt het goede spoor dus gevonden. De trein rollend houden is nu de uitdaging…..

De voorgaande wedstrijden tegen Noordster ( 4-1 ) en Zuidlaren ( 3-1 ) werden dus gewonnen en ook vandaag zou er aan het langste eind getrokken worden. DVC probeerde het wel, scoorde ook het eerste doelpunt, maar droop na 90 minuten strijd af met een 1-3 nederlaag. Daarnaast speelde de ploeg nog een half uur met tien man vanwege een rode kaart. ( 2x geel voor de aanvoerder).

Opvallend was sowieso de grote hoeveelheid, terechte, gele kaarten aan Damster zijde. Alle zes de kaarten waren meer dan terecht en dit kon de ploeg nog wel eens opbreken verderop in het seizoen. De prima leidende scheidsrechter hield de ploegen goed onder de duim waardoor Zuidhorn ook op een fatsoenlijke manier kon blijven voetballen. De voorgaande weken viel met regelmaat wel eens waar te nemen dat scheidsrechters misschien wel eens te mild waren. Ordinaire schoppartijen, zelfs van het statige Gorecht, waren daardoor wel eens het gevolg. Het hoofd koel houden is dan wel eens lastig voor spelers, ouders en begeleiding….

Ondanks deze noodgrepen van verschillende tegenstanders mag er dus gerust gezegd worden dat het vlaggenschip van de Zuidhorner jeugd de juiste koers gevonden heeft. Te verwachten valt dat de wind, die nu nog in de rug is, ook wel eens kan draaien. Het is te hopen dat de kapitein op die momeneten zijn bemanning ook rustig kan houden.

Aanstaande zaterdag wacht Actief uit Eelde. Een geduchte tegenstander die eigenlijk altijd op dit niveau goed heeft weten te presteren. De spelers kunnen dan op hun meest geliefde tijd van 14.30 uur aantreden op het vertrouwde hoofdveld in Zuidhorn. De jongste jeugd is dan waarschijnlijk al huiswaarts gekeerd waar de ouders de kunstgraskorrels tussen de sokken en schoenen vandaan kan plukken. De wedstrijd wordt samen nog even geëvalueerd en al snel weer vergeten….