Masterclass van a.s. kampioen Be Quick voor toppers-in-spé van Zuidhorn D3

D-pupillen zaterdag, D3, 3e klasse 33

21 november 2015 9:00

Onbekend

De "Wedstrijd van de Waarheid" is dan eindelijk aan de beurt. Vol verwachting en ook wel wat gespannen rijden we in een grote colonne van auto's naar het heilige voetbalgras van de Esserberg. Op dit vroege tijdstip lukt het zowaar de bolides op de parkeerplaats dichtbij het stadion te parkeren. Rick is licht geblesseerd en blijft in trainingspak langs de kant, maar dan blijver er altijd nog 15 gretige spelers over.

Jurgen & Freek hebben de opstelling en het strijdplan bedacht en ik zie tijdens de warming-up uit een ooghoek een oude bekende van vroeger toen ik nog de sterren van de hemel speelde op de Esserberg: scheidsrechter Jan Duit, die deze "clash" tot een goed einde moet zien te brengen. De aftrap is daar, 2 gespannen en nerveuze teams beginnen aan deze topper. Al vroeg in de wedstrijd krijgen we op de kop van de 16 een vrije trap, die Kevin schitterend binnenschiet: 0-1. Het zou ons een "boost" aan vertrouwen moeten geven en het is ook het een korte periode dat we kansen krijgen op meer. De anders zo trefzekere Thijs krijgt 2 behoorlijke schietkansen, maar produceert slechts afzwaaiers. Een bal op de lat en Thomas die nog net bij een scrimmage de bal van de doellijn weet te grabbelen waren de inleiding van het herstel van de thuisploeg.

Maar liefst 3 doelpunten scoren de gastheren nog voor de pauze. De verdediging en de keeper zien er in een aantal situaties niet goed uit. Paniek, individuele fouten en het weggeven van corners liggen hieraan ten grondslag. Be Quick verkeerde in de veronderstelling, dat er tegen ons moeilijk gescoord zou kunnen worden, getuige het ene doelpunt dat we in 8 wedstrijden tegen hadden gekregen!

Ruststand derhalve 3-1. De vraag, die iedereen in de pauze bezighield: zouden onze toppers in de 2e helft nog voor een ommekeer kunnen zorgen? Het antwoord was NEE! Aan het spelbeeld veranderde eigenlijk niets. Be Quick legde mooi combinatiespel op de mat, waarbij ze voortdurend de vrijstaande spelers vonden. Voor de thuisfan en de eventuele neutrale toeschouwer lieten ze prachtige staaltjes hogeschool-voetbal zien: één-tweetjes, driehoekjes, individuele hoogstandjes en bijna elk schot tussen de palen was raak: 7-1 tussenstand.

Daarentegen speelden wij matig: TOTAAL GEEN RUST ALS WE IN BALBEZIT WAREN! Vaak werd de bal blind naar voren geknald, terwijl je balbezit moet koesteren en ook eens breed of zelfs terug moet spelen. De voorhoede was vandaag "bleekjes" en het middenveld stond niet goed en zorgde ook voor onvoldoende aansluiting naar de spitsen toe. Niemand stak er bovenuit: jullie zouden allemaal een 6-je  scoren. Net voldoende dus, maar in deze topper wordt eigenlijk iets extra's gevraagd.Ondanks de goedbedoelde waarschuwingen en duidelijke adviezen vooraf (speel zoals een week eerder de 1e helft tegen Niekerk!), kregen wij een lesje effectief voetbal van de a.s. kampioen. Het is ook het verhaal van de competitie waarin wij spelen en net als Be Quick zijn we te laag ingedeeld, waardoor beide teams elke week gemakkelijk met grote cijfers winnen zonder bovenmatige inspanning.

Be Quick D5 is op dit moment technisch en tactisch een stap verder en wij zouden dat vandaag met een hartverwarmende inzet, bikkelen en bokje voor elkaar staand moeten compenseren! Het slotakkoord was dan wel weer voor ons: Melvin maakte nog een weergaloze goal zodat de nederlaag uiteindelijk 7-2 luidde. Geen schande, maar ik zou nu al een doelstelling voor na de winterstop willen deponeren: wij gaan in de return in het voorjaar van 2016 proberen dit Be Quick de enige nederlaag van het seizoen toe te brengen!

Maar eerst moeten we 2015 goed afsluiten door de laatste 2 wedstrijden tegen lastige tegenstanders, Grootegast & Grijpskerk, winnend te beeindigen. Ik ben benieuwd of we geleerd hebben van vandaag! Succes boys!