Zuidhorn pakt punt tegen koploper VEV

Zuidhorn 1

VEV'67 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse I

6 februari 2016 14:30

Berends, R.M.

Onbekend

Zuidhorn heeft de jarenlange ongeslagen thuisstatus ook tegen koploper VEV’67 kunnen behouden. Na een spannende wedstrijd met veel strijd en veel inzet van beide partijen, werd het 2-2. Een kwartier voor tijd stond VEV’67 nog met 0-2 voor. Peter Janse was de gevierde man van Zuidhorn, hij scoorde beide goals.

VEV’67 moest in de druk bezochte streekderby de geschorste Cedric Eeuwema en de door blessures gevelde Marvin van Wijk en Thijs Tjoelker missen. Bij Zuidhorn kon de technische staf geen beroep doen op Peter Schultinga. Zuidhorn begon goed aan de wedstrijd en zocht meteen de aanval. Dat leverde echter geen kansen op, de koploper koppelde veel fysieke kracht aan druk op het balbezit van de thuisclub. Het lukte Laurens Bloem cs maar zelden om daaruit onderuit te voetballen en dat zou bijna de hele wedstrijd zo blijven.

Ook de ploeg van trainer Luitzen Nijboer kwam moeizaam tot kansen en ook dit was de verdienste van de tegenstander. Zuidhorn streed voor elke meter. In de tiende minuut brak Jeffrey Visser door, maar Marcel Groothof kwam snel zijn doel uit en hield de rappe vleugelspits van scoren af. Aan de andere kant kon Jaap Jacobs net niet profiteren van terug koppen van Robin Elderman.

In de 16e minuut viel de openingstreffer. De goed leidende arbiter Rik Berends bestrafte een overtreding van Daan Kocken op Jeffrey Visser. Enrico Wardenier bracht de bal voor het doel. Daan Kocken werd door een Leekster uit zijn evenwicht gebracht en kopte de bal uitermate ongelukkig over zijn eigen keeper in de bovenhoek: 0-1.

Daarna brak een lange fase aan waarin beide ploegen elkaar met veel passie het voetballen heel moeilijk maakten. Voetbalvelden zijn in Nederland in februari zelden vlak en gemakkelijk bespeelbaar en zo was het ook in Zuidhorn. Dit maakte het voor beide teams nog lastiger tot goede kansen te komen. Tegen de rust zette Jaap Jacobs aan de rechterkant goed door, maar zijn voorzet kwam net niet bij Kevin van der Kooi. Ook VEV’67 was nog een keer dreigend, maar Bart Brandts Buys hield Enrico Wardenier op het nippertje van scoren af.

Na de thee veranderde er niet veel aan het spelbeeld. VEV’67 voetbalde iets gemakkelijker, maar heel veel krachtsverschil was er niet. Jeffrey Visser kreeg een aardige mogelijkheid na doorkoppen van Rense Dijk en Wardenier mocht zijn fraaie traptechniek nog eens etaleren. Zes minuten na de pauze leek de beslissing te vallen. Zuidhorn verloor de bal rond de middenlijn en de Leeksters counterden snel en nauwkeurig naar 0-2. Jeffrey Visser legde de bal keurig klaar voor Gerhard van den Berg en die miste niet.

Zuidhorn gaf echter niet op. Beide ploegen bleven knokken en er vielen flink wat gele kaarten. Kevin van der Kooi van Zuidhorn en Rense Dijk van Vlug en Vaardig hadden allebei een tweede en dus een rode kaart kunnen krijgen, maar de jonge leidsman was clement.

Marcel Groothof hield met een knappe save Koert Thalen van een treffer af en VEV’67 was een paar keer slordig met de laatste pass, anders had het duel definitief beslist kunnen zijn. Bij Zuidhorn kwamen Peter Janse en Jordi Schuiling in de ploeg en de thuisclub zette nog een keer een tandje bij.

Op het middenveld won Brandts Buys steeds meer duels en de koploper moest achteruit. Eerst bleef een gevaarlijke vrije trap van Laurens Bloem zonder gevolgen, maar in de 76e minuut kwam toch de aansluitingstreffer op het scorebord. Jos Schultinga slingerde de bal uit een hoekschop voor het doel. Jaap Jacobs kopte op de lat en toen de VEV'67 defensie er niet in slaagde de bal weg te werken, wurmde Peter Janse de bal over de doellijn.

De spanning was helemaal terug en Zuidhorn leek wat meer energie over te hebben dan de bezoekers. Tot groot enthousiasme van de vele supporters van Zuidhorn werden de groenhemden beloond voor hun niet aflatende ijver. Jordi Schuiling passeerde met een prachtige rush drie tegenstanders, via Jaap Jacobs kwam de bal bij Peter Janse, die van een meter of 22 uithaalde. Via Jacob Tjoelker caramboleerde de bal in het doel en keeper Klaas Kleiker was kansloos door de onbedoelde interruptie van zijn teamgenoot: 2-2. Geen van de beide teams had nog de kracht een beslissing te forceren, hoewel een kopstoot van Jaap Jacobs nog voor wat dreiging zorgde.

VEV’67 treurde om het verlies van de koppositie aan het winnende Broekster Boys, dat Zuidhorn van de leiding verdrong in de tweede periode. En dat ondanks het imponerende aantal van 19 punten uit 7 wedstrijden.

Volgende week treedt Zuidhorn opnieuw thuis aan. Hardegarijp is de tegenstander, de enige ploeg die Zuidhorn dit seizoen een volkomen kansloze nederlaag bezorgde. VEV’67 gaat naar Idskenhuizen om VVI te bestrijden en Broekster Boys mag naar De Walde na dinsdagavond nog een bekerduel tegen DVC’59 te hebben afgewerkt.

Opstellingen

Zuidhorn: Groothof, Kocken, Spijkerman, Bloem, De Boer; Kooistra (65: Schuiling), Schultinga, Brandts Buys, Jacobs, Van der Kooi en Steenbergen (65: Janse).

VEV’67: Kleiker, Van der Galiën, Baan, Elderman, Wiegman, Tjoelker, Thalen, Wardenier, Van den Berg (58: Soeten), Dijk en Visser.

Kaarten
Geel: Van der Kooi, Brandts Buys en De Boer (allen Zuidhorn), Dijk, Thalen en Baan (VEV’67).