Zwalkend D3 laat wederom 2 gezichten zien en verliest geheel onnodig!

Zuidhorn JO13-3

GRC Groningen D4

D-pupillen zaterdag, D3, 3e klasse 54

19 maart 2016 8:45

Zuidhorn, zaterdag 19 maart 2016,  08.45 uur

Zuidhorn D3 -  GRC Groningen D4  1-3
 (1-0)

Op het zeker voor een thuiswedstrijd vreselijk vroege tijdstip van kwart voor 9 moesten onze jongens tegen de koploper na 1 competitieronde, GRC Groningen D4 (op basis van doelsaldo), aantreden. In de wetenschap dat na het gelijkspel tegen HS'88 D2 van vorig weekend, we vandaag zouden moeten winnen om in het verdere verloop van deze voorjaarscompetitie nog een rol van betekenis te kunnen spelen, verwachtte ik een gretig D3. De 2-en-een-halve afwezigen van vorige zaterdag keerden terug in de wedstrijdselectie, maar door uiteenlopende redenen misten we nu Edgar, Rick en Gijs. Hoofdcoach Alexander was onverwachts ook van de partij en hij kreeg assistentie van André, die ook de vlag hanteerde. Onder de bekwame leiding van Michel Boot ontspon zich een alleraardigste 1e helft, waarin wij door goed positiespel en dito overspel een heleboel kansen creëerden. Helaas ontbrak de rust en zuiverheid om deze te verzilveren. Het moet ter verdediging gezegd worden, dat de beste speler op het hele veld de keeper van de bezoekers was, maar dat neemt niet weg dat een 3-0, nee misschien wel 4-0 ruststand een goede afspiegeling van de verhoudingen in het veld zou weergeven. Nu stond er slechts 1-0 op het bord, nadat aanvoerder Sander met de buitenkant van zijn schoen de rebound van de doelman binnentikte na een kiezelhard schot van Melvin. Zelfs een penalty was niet aan ons besteed: Thijs werd binnen de 16 gevloerd, maar Kevin strandde op de voortreffelijke keeper.
Ik was getuige hoe in de rust de spelers van GRC een donderspeech kregen en hoe 2 wisselspelers (die niet getraind hadden!) ingebracht werden. Een domme, geheel onnodige overtreding net buiten het strafschopgebied leidde de ommekeer in. De vrije trap werd schitterend en onhoudbaar binnengeschoten: 1-1. Daarna was het over en uit voor D3. We worden onrustig en slordig in de passing. We lopen achteruit. Onze spitsen, die het niet van hun snelheid moeten hebben, worden bij het spaarzame balbezit voortdurend de diepte ingestuurd en er is geen chemie tussen de spelers onderling. Ook zetten we geen druk meer bij balbezit van GRC. Sterker nog: we worden een flink aantal keren "gepiepeld" en staan erbij en kijken ernaar! Zelfs binnen onze eigen 16 kunnen de voorwaartsen van de bezoekers doen en laten wat ze willen. De 1-2 en 1-3 zijn daar goede voorbeelden van.
Een wedstrijd, die je in de 1e helft al lang en breed had moeten beslissen, geef je hiermee volledig onnodig uit handen. Er is te weinig beleving, te weinig inzet en goed bedoelde aanwijzingen van coaches langs de zijlijn en vaders met heel veel voetbalverstand worden niet opgevolgd!
Ook op de trainingen schijnt het dikwijls "hommeles" te zijn en de trainingsopkomst laat ook te wensen over. Er zijn dit seizoen nog nooit 16 jongens tegelijk  en dus compleet op een trainingsavond geweest!
Hopelijk geeft april veel zon (in dubbel opzicht) en kan ik weer louter positieve berichten schrijven over dit D3, waar naar mijn bescheiden mening genoeg talent schuilgaat! Ondanks alles: VROLIJK PASEN!!!