Meer dan verdiend punt tegen koploper Glimmen

ST Glimmen/Yde de Punt D1

Zuidhorn JO13-3

D-pupillen zaterdag, D3, 3e klasse 54

2 april 2016 10:45

Onbekend

Fraaie treffers in slotfase bezorgen D3 alsnog een meer dan verdiend punt tegen koploper Glimmen: 3-3 (rust 0-1).

Op het hoofdveld van voetbalvereniging Glimmen, waar een klein jaar geleden de hoofdmacht van vv Zuidhorn promotie naar de 2e klasse I wist te bewerkstelligen, mochten onze jongens het deze zaterdag opnemen tegen de koploper in onze klasse: ST Glimmen/Yde de Punt D1. Een prachtige uitdaging lag op ons te wachten; zij hadden 3 gespeeld, 3 gewonnen en dus al 9 punten! Onze laatste winstpartij dateert alweer van 5 december 2015, dus het wordt ook weer eens tijd...

Nog steeds zonder Gijs & Rick, maar gelukkig met Edgar (daarover later meer) spelen we een alleraardigste 1e helft, waarin we verdedigend gemakkelijk overeind blijven, nauwelijks kansen weggeven, alleen af en toe geheel onnodig de bal over de zijlijn schieten.

Zijn we soms vergeten dat we ook nog een meevoetballende keeper hebben? Maar je ziet het ook bij de andere linies: veelal wordt de bal (soms blind) naar voren geschoten, terwijl breed leggen of zelfs achteruit spelen een betere optie is. Het eenvoudige dogma 'aannemen & spelen' zit nog niet in dit elftal. Aanvallend is er wel dreiging, maar missen we snelheid, scorend vermogen en een spits die zijn tegenstander met een mooie schijnbeweging uitspeelt. Komt er wel een voorzet tot stand, dan is die vandaag dikwijls een prooi voor de keeper. Met andere woorden: even wat verder van de goal af.

Het wordt mij tijdens die 1e helft absoluut niet duidelijk waarom Glimmen zo hoog staat op de ranglijst. Wij zijn de bovenliggende partij en komen dan ook verdiend op 0-1 wanneer David met een steekbal Hidde vrij voor de doelman zet. Na hier eerder al een paar keer aandacht aan te hebben geschonken, doet het mij deugd dat hij, in plaats van gehaast te schieten, keurig de goalie omspeelt en beheerst de bal in het verlaten doel schuift.

Opnieuw bouwen we de voorsprong niet verder uit. Wel zijn er nog kleine mogelijkheden voor Kevin (schot over), David (keeper geeft een rebound weg, maar de hoek is te moeilijk) en Camiel (prachtig ineens genomen volley uit een corner van Sander wordt helaas onderweg geblockt). Ruststand derhalve 1-0 in ons voordeel.

Zo'n tussenstand heb ik al meerdere keren bij D3 meegemaakt en ik weet inmiddels dan ook dat dit geen enkele garantie voor een zege geeft! Tegen GRC stonden we twee weken geleden immers ook op deze pauzestand en gaven we het in het 2e bedrijf helemaal uit handen. Toch maar weer eens in de rust mijn oor bij de kleedkamer van de thuisclub te luisteren leggen. Nee, geen donderspeech, maar wel het advies om de spanning van het koploper zijn naast je neer te leggen en vrijuit te gaan voetballen. Die dingen doen, waar je goed in bent!

D3 komt al 'dollend' het veld op. Focus en concentratie op deze wedstrijd zijn opeens ver te zoeken. Inzet en beleving worden zienderogen minder. Hebben we dan niets opgestoken van de wedstrijd tegen GRC? Ook vandaag wordt de 1-0 voorsprong in 15 minuten tijd omgezet in een 3-1 achterstand. Bij de 1-1 staan we op links slap te verdedigen, bij de 2-1 laat Thomas de bal los uit een veelste makkelijk weggegeven corner (in het gedrang kun je soms beter de bal wegstompen) en bij de 3-1 kan de spits van de thuisclub ongehinderd alleen op de keeper afgaan.

Het leek de genadeklap, temeer daar Thomas K. en Kevin twee 100%-kansen niet verzilveren. Thomas ("spelen we thuis of uit") schiet zonder overtuiging vrij voor de keeper te slap in en Kevin kan met de keeper geslagen op de grond het lege doel niet vinden, omdat hij teveel tijd nodig heeft. Tot overmaat van ramp wordt ook nog een glasheldere goal van Melvin uit een corner van Damian afgekeurd (de grens heeft Hawkeye-technologie?) maar misschien moeten we dit wegstrepen tegen een handsbal van Camiel binnen de 16, waar de prima scheids dit als niet opzettelijk beoordeeld.

Wanneer ik mij al met een nederlaag verzoen en teleurgesteld richting uitgang loop (Zaterdag 1 heeft immers een verre uitwedstrijd tegen Nijland) maakt Damian, die verder weinig gelukkig was met zijn acties, op aangeven van Melvin een wereldgoal door op Ronaldo-achtige wijze van grote afstand over de keeper heen binnen te schieten: 3-2. Met nog vijf minuten op de klok gloort er weer hoop bij onze jongens, coach Alexander, assistent Cor en de spaarzaam meegereisde supporters. Volkomen verdiend, als je de hele wedstrijd in ogenschouw neemt, scoort vervolgens ook Camiel van buiten het 16-metergebied met een lob, waarbij de doelman er niet goed uitziet: 3-3!

Op social media wordt hij tot "Man-of-the-Match"gebombardeerd, maar als trotse vader was het voor mij evident dat die titel bij Edgar moest komen. Met zijn ijver, inzet en slidings was hij een toonbeeld van inspiratie en zou hij een voorbeeld voor de rest van de ploeg moeten zijn. Zo zou het hele team eens voor de dag moeten komen! Ook Camiel had verdedigend nog een paar prima acties, waarbij hij op het laatste moment spitsen van Glimmen het scoren wist te beletten. En hoewel Thomas B. 3x gepasseerd werd, kon hij aan het voorkomen van de twee andere goals weinig doen en hield hij in het laatste kwartier met een paar schitterende reddingen/reflexen op de doellijn zijn doel verder schoon.

Een dikke pluim derhalve voor het terugkomen uit geslagen positie, en had de wedstrijd nog een paar minuten langer geduurd, dan hadden we ook nog gewonnen!

Als we aanstaande zaterdag tegen Oosterparkers D1 focus en concentratie tonen en iedereen er vol voor gaat, dan ben ik ervan overtuigd dat de eerste overwinning van 2016 er gaat komen! Heb geloof in je eigen kunnen en in het team!

Hans Ybema