D3 is nog niet klaar voor de start van de voorjaarscompetitie!

Zuidhorn JO13-3

Roden D3

20 februari 2016 10:00

Onbekend

Ook de 2e officiële wedstrijd van 2016 is door onze toppers-in-spé niet in winst omgezet en opnieuw lukte het de verdediging en keeper Thomas niet de nul vast te houden. Aan het begin van de najaarscompetitie lukte dat nog wel heel wat keren.

Deze oefenwedstrijd toonde overduidelijk aan dat dit D3 op deze manier voetballend geen rol van betekenis gaat spelen in de 5 maart beginnende voorjaarscompetitie D-Pupillen 3e klasse 54. Ongetwijfeld is de goede wil wel aanwezig, maar alle 16 spelers (we lijken haast wel een BVO = Betaald Voetbal Organisatie) moeten wel weten wat hun positie en hun taak in het veld is. Naarmate de wedstrijd vorderde werd dit steeds minder: posities dubbel bezet (linksvoor) of helemaal niet bezet (achterhoede en middenveld). Het is voor het driemanschap Alexander (hoofdcoach) , André & Kor (assistenten) ook een enorme opgave om 16 jongens allemaal ongeveer evenveel speeltijd te geven en de in te brengen wissels hun soms vreemde positie in het veld te laten innemen. In dit licht bezien is het dan ook vreemd dat D2 maar net aan genoeg spelers heeft en D4 regelmatig te weinig.

Maar er zijn meer kleine ergernissen: een speler, die meer dan een half uur te laat komt; een wisselspeler, die koud in het veld opnieuw zijn veters moet strikken; wisselspelers, die irritant met de reservebal klooien of met water spuiten i.p.v. goed warm te lopen of je teamgenoten te supporten en daardoor ook precies weet wie waar speelt. In het veld zag ik weer de onrust bij balbezit, het weigeren om eerst de bal aan te nemen (Alexander schreeuwt zich bijna schor), het blind wegschieten van de bal en de matige ingooi!

Dan de wedstrijd zelf. Qua lengte en bouw imponeerde ONR wel degelijk, maar voetballend vond ik hun een klasse minder dan ons. Deze wedstrijd had veel weg van eerdere ontmoetingen van D3 in de najaarscompetitie tegen respectievelijk Roden D4 en FC Grootegast D3. Niet alleen vanwege dezelfde einduitslag (1-1), maar vooral omdat we net als vandaag nalieten een 1-0 voorsprong uit te breiden naar meer en ook nu vlak voor tijd de rekening gepresenteerd krijgen. Ook nu hadden we meerdere 100% kansen (alleen op de keeper af) maar zijn in het benutten daarvan niet koelbloedig genoeg. Een doelman, die uit zijn doel rent en dus in de voorwaartse beweging zit kun je het beste omspelen of anders langs hem heen schieten i.p.v. tegen hem aan! Nu was het wel zo dat deze keeper, Luut, samen met onze Timo vandaag een dikke voldoende haalden.

Onze beste fase was direct na de rust. Kevin teisterde vanaf de aftrap de lat en stelde even later Damian in staat de 1-0 binnen te tikken. Deze periode duurde te kort en ONR begon steeds meer uit zijn schulp te kruipen. Er kwamen kansen voor onze gasten en bij ons was de organisatie (ook door al die wissels) helemaal zoek. De spits Erik kon nauwelijks gehinderd door het hart van onze defensie opstomen en wist met een bekeken schuiver de uitgelopen Thomas te verschalken: 1-1. Voor een oefenwedstrijd natuurlijk een mooie uitslag, maar het geeft mij wel enorm te denken met geduchte tegenstanders als Oosterparkers D1 en Glimmen/Yde de Punt D1 in het verschiet!

Hans Y.