De Basis Elf

Wie heeft het tegenwoordig in het voetbal niet over ´zonder respect geen voetbal´. Wat in december 2012 is gebeurd in Almere mag natuurlijk nooit meer voorkomen. Om dit voor elkaar te krijgen zullen we er samen keihard aan moeten werken zodat dit ook echt niet meer gebeurt.

Het bestuur van vv Zuidhorn vindt het van groot belang dat we bij onze vereniging sportiviteit en respect uitstralen en op een positieve manier met elkaar omgaan. Een voorwaarde daarvoor is, dat iedereen binnen de club bekend is met waar we voor staan. Veel verenigingen zijn ons in dit traject al voorgegaan en één van de initiatieven op dit gebied is ´De Basis Elf´.

De Basis Elf
Dit zijn elf spelregels die op basis van initiatieven bij diverse clubs door voetbalamateurclub.nl zijn samengesteld.  Het bestuur kan zich volledig vinden in de gedragsregels en heeft daarom besloten deze als basis te gebruiken voor de wijze waarop we bij vv Zuidhorn met elkaar omgaan.

We hebben in het voorjaar van 2015 in alle kleedkamers en bij het veld borden geplaatst met daarop ´De Basis Elf´. Ook via deze site en in onze presentatiegids besteden we daar aandacht aan. Tijdens het seizoen zullen we er bovendien ook bij de teams en leiders aandacht voor vragen, en we stellen regelmatig een van de elf regels centraal. Als bestuur lichten we daarbij onze visie op de basisregel toe.

Naar een nog veiliger sportklimaat
We verwachten dat je als lid, vrijwilliger of bezoeker van onze vereniging begrijpt dat we dit uitdragen en dat je hier achter staat. Regelmatig horen we op en rond onze velden statements als: ´sport en emotie horen bij elkaar´, ´voetbal is oorlog´ en ´je wilt toch winnen, dan ga je tot het randje´enzovoort. Het standpunt van het verenigingsbestuur is helder: emotie en beleving hoort uiteraard bij sport, maar we dragen dat op een positieve manier en met respect voor elkaar uit.

Als vereniging hopen we zo een voorbeeld te kunnen zijn voor andere clubs, teams en spelers. We leveren op die manier graag een bijdrage aan een sportief en veilig sportklimaat voor iedereen.