Vliegende start Zuidhorn 1

6 september 2021 12:30

Eindelijk maar toch, de eerste officiƫle wedstrijd sinds lange tijd op het sportpark Quick Silver S. Hier hadden de supports, spelers, staf en iedereen die de club een warm hart toe draagt lang op gewacht.

Toch kwam de wedstrijd voor de gemeente Westerkwartier onverwacht want het gras was twee kontjes hoog. De snelheid waarmee deze hit in 1976 de top 40 in rolde was niet te vergelijken met de snelheid van de bal deze middag. Het was voor de spelers erg lastig om de bal snel rond te laten gaan en de gewenste snelheid mee te geven.

Toch ging de groen witte brigade van trainer Pontjodikromo, die het op nam tegen zijn “oude” ploeg Lewenborg, vliegend van start. Al na 8 minuten stond de 1-0 op het scorebord. Aanvoerder Jaap Jacobs ronde een mooie aanval, die hij zelf had op gezet, genadeloos af.  Jacobs speelde vanaf de middellijn de bal diep op David Albert Villalta die, nadat hij twee man het bos had ingestuurd, de bal op maat perfect voor de voeten van Milan Stad deponeerde. Maar waar hij de bal niet achter keeper Wildeboer kreeg lukte dat Jacobs in de rebound wel. De mannen in het oranje, spelend in de tweede klasse zondag, hadden even later een kans op de gelijkmaker. Nadat de linksback het Danny Dynamiet Schuiling lastig had gemaakt kon deze een voorzet geven maar de spits schoot de bal naast de goal die deze middag verdedigd werd door Lars Striesenou. Even later was er een grote kans voor Zuidhorn uit een corner maar de Adelaar miste de precisie. Even later was het wel raak uit een corner. Gideon Kooistra, die met zijn broer Ruben het centrale duo vormde, liet het net bollen. Na 26 minuten was het 2-0.

Een flinke tik voor de jonge ploeg van trainer Erwin Molog. Ja, de zoon van een oud-trainer van Zuidhorn uit lang vervolgen tijden. Hij was de man die Klaas Huizenga liet debuteren in Zuidhorn 1, wie weet nog wanneer dat was? Terug naar het heden. De centrale verdediger Gideon Kooistra had het op zijn heupen want nog geen 4 minuten later scoorde hij zijn tweede doelpunt. Een fraai aangesneden vrije trap van Thijs Zwarteveen kopte hij onberispelijk in. Lewenborg had geen weerwoord en had het moeilijk met het bewegelijke middenvelders, Zwarteveen, Albert Villalta en Smit. Na een half uur vond de scheidsrechter van dienst, Johan Wentink, het tijd voor een drinkpauze. Dit gaf de beide coaches de tijd om de spelers te voorzien van de nodige tactische aanwijzingen. Met een rugzak vol aanwijzingen speelde Zuidhorn de tijd tot de rust volwassen uit en gaf daarin geen kansen meer weg en had Gideon Kooistra zelfs nog een kans op een zuivere hattrick. Na het rustsignaal trokken de supporters massaal naar het nieuwe en prachtige Sportcafé van vv Zuidhorn terwijl de spelers met een bakje thee op adem kwamen.

Naast het debuut van Schuiling en Albert Villalta maakt in de 2e helft ook Noah Veenstra zijn debuut in een officiële wedstrijd van Zuidhorn 1. Hij kwam in de plaats voor de licht geblesseerde Ruben Buursema. In de 50e minuut passeerde hij op snelheid zijn tegenstander en bediende Milan Stad op maat maar de keeper bracht redding en zo bleef de stand 3-0. Maar 10 minuten later was het wel raak. Na een aantal knappe kap en draai bewegingen zetten Albert Villalta een een-twee op met Zwarteveen waarna hij de bal voorzette en Jacobs eenvoudig kon afronden 4-0. De mannen in het oranje bleven proberen de defensie te verrassen maar er werd weinig tot niets weggegeven, tot de 60e minuut. Na een lichte overtreding van Cruiming mocht Lewenborg een vrije trap nemen, de bal bereikte de spits maar Striesenou was attent. Even later had Jacobs de kans om zijn enorme moyenne nog verder uit te breiden. Na een afgemeten pass van Stad kon hij vrij inschieten maar hij nam iets te veel tijd waardoor de keeper de kans kreeg de 100% kans om zeep te helpen. Even laten na een mooie actie van Veenstra langs de zijlijn kon hij de bal inspelen op Zwarteveen die bal panklaar legde voor Albert Villalta die met een geweldige actie zichzelf vrijspeelde het publiek liet juichen; 5-0.

Inmiddels stond er een volgende debutant in het lange gras, namelijk Sander Moorlag. Hij verving Ruben Kooistra die na een foutloze wedstrijd rust kreeg. Zuidhorn kreeg in de slotfase nog een aantal kansen zo waren Albert Villalta. Jacobs en Stad heel dicht bij de 6-0. Maar de keeper Wildeboer liet zien dat hij over een goede reflex beschikt. Hugo Koek was inmiddels binnen de lijnen en liet zien dat ook hij in de spits zijn brede mannetje staat. Hij was maar koud in het veld en met goede loopactie kwam hij vrij voor de keeper die ternauwernood een doelpunt kon voorkomen. Even later was er de ere treffer voor Lewenborg een lange bal vloog net voorbij Striesenou en kon opgepikt worden door een van de spitsen 5-1.

Hiermee was de wedstrijd nog niet gespeeld. Zuidhorn bleef aandringen en in de 85 minuut scoorde Gideon Kooistra zijn derde doelpunt van de middag. Wederom nam Zwartenveen een vrije bal en Kooistra kopte de 6-1 op het scorebord. Na negentig minuten vond scheidrechter Wentink het welletjes en was de eerste overwinning voor de mannen van Pontjo een feit.

Een vliegende start van de mannen en het mooie nieuwe groen witte tenue van de hoofdsponsor.  Volgende week gaat Zuidhorn op bezoek in Hoogezand, aanvang 17.00 uur.

Opstelling

Lars Striesenou, Danny Schuiling, Gideon Kooistra, Ruben Kooistra (70e Sander Moorlag), Eric Cruiming, Martijn Smit, David Albert Villalta, Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs (80e Hugo Koek), Ruben Buursema (45e Noah Veenstra)

Foto's van de wedstrijd volgen nog