Drachters Boys een tandje beter

23 september 2021 16:15

Een beetje te laat gepubliceerd, omdat het bij de redactie van het lijstje was gevallen. We willen jullie het mooie verslag toch niet onthouden (met dank aan Matthias voor het verslag en Arend Jan voor de foto's)

De derde bekerwedstrijd tegen Drachtster Boys werd gisteren gespeeld op het zonovergoten sportpark Quiksilver S.

Na de goede wedstrijd van vorige week, tegen 1e klasser Hoogezand, begon trainer Pontjodikromo met dezelfde basis elf. Na het fluitsignaal van scheidsrechter Lemstra namen de mannen van de trainer Jager direct het initiatief. Dit leidde in minuut één al tot een gevaarlijke situatie voor de goal van Kooistra na een scherp aangesneden corner.

Even later lieten de mannen in het groen-wit zien ook gevaarlijk te kunnen zijn, een lange bal van de voet van Gideon Kooistra op de spreekwoordelijke stropdas van Milan Stad leidde tot een grote kans maar de bal werd door de keeper verwerkt tot corner. Het middenveld met Albert Villalta, Zwarteveen en Smit kreeg geen grip op het spel van Drachten waardoor er veel druk op de verdediging kwam te staan en de aanvalsopbouw maar moeilijk tot stand kwam.

In de 11e minuut legde de scheidsrechter de bal op de stip, na een vermeende overtreding van Jacobs. Het cadeau werd uitgepakt door Sicco Bouwer, 0-1.  Nog geen vier minuten later liet het jonge elftal zien over de nodige veerkracht te beschikken. Een lange bal van Gideon Kooistra werd door Noah Veenstra doorgekopt op aanvoerder Jacobs die met een geweldige steekpas Stad bediende. Hij faalde niet en liet de supporters juichen, 1-1.

De boys uit Drachten domineerden en hadden de beste kansen. De spelers van Zuidhorn kwamen vaak net een stap te laat waardoor het regelmatig zwart wit voor de goal van Zuidhorn was. Een voorbeeld van net te laat leidde tot een terechte gele kaart van Zwarteveen in de 23e minuut na een overtreding op Keegstra, die even later door trainer Jager gewisseld moest worden. Toch kwam Zuidhorn een aantal keren goed onder de druk uit met Albert Villalta maar de 100% kans werd niet benut. De stelling: als jezelf de kansen benut dat doet de tegenstander het wel werd maar weer eens bevestigd. Na een paar knappe reddingen van Kooistra was het Visser die met uit de draai met een gedekt schot de 1-2 op het scorebord liet noteren.

Toch hadden Zuidhorn voor rust langszij moeten komen. Na een bal van Zwarteveen op Albert Villalta speelde laatstgenoemde met geweldige pass Jacobs vrij en die kwam één op één voor de keeper. Maar hij kreeg de bal niet in de touwen, ook in de rebound die volgde lukte het niet om de 2-2 op het bord te krijgen. Na de theepauze zagen de supporters een iets ander Zuidhorn. Waar er in eerste helft sprake was van iets teveel ontzag voor de 1e klasser was dat in tweede helft wat anders. Zuidhorn speelde met meer durf en dominantie, in de 48e minuut leidde dat tot een kans voor Stad die de bal loepzuiver aangespeeld kreeg door Zwarteveen, maar de kans werd niet benut. Dat dat deed Drachten even later wel, een tegenvaller in plaats van 2-2 werd het 1-3.  Toch behielden de mannen van Pontjo het betere van het spel. Een vrije bal van 30 meter van de goal werd genomen door Zwarteveen en Veenstra stond op de juiste plek en schoot de bal met de binnenkant van de schoen achter de kansloze doelman van Drachten, 2-3.

In de 58e minuut was het einde wedstrijd voor Schuiling, een forse charge op de enkel van de jonge verdediger deed hem kermen van de pijn. De veroorzaker kwam eraf met geel en Moorlag kwam erin voor Schuiling. Even later was er een mooie solo van Albert Villalta die de verdediger uit Drachten zijn hielen liet zien, iets wat hem nog nooit overkomen was naar eigen zeggen. Maar Zwarteveen kon de mooie actie niet bekronen met een doelpunt, zijn schot werd geblokt.

Na twintig minuten spelen in de tweede helft kreeg Drachten het heft weer wat meer in handen. Keeper Kooistra verrichtte een aantal knappe reddingen maar de druk op het centrale duo Kooistra nam steeds meer toe. Toch was het in de 70e minuut Zuidhorn dat had moeten scoren. Een bal van keeper Kooistra op Albert Villalta werd gespeeld op Koek, die de plek van de moegestreden Veenstra had overgenomen. Hij zette de bal vanaf rechts voor maar de kopbal van Jacobs verdween over de lat. Even liet Drachten zien de kansen wel te benutten na te makkelijk verdedigen door Smit werd het 2-4.

In de laatste tien minuten van het duel hadden Jacobs en Stad nog de mogelijkheid om de aansluitingstreffer te maken. Zuidhorn was een tandje minder dan vorige week in Hoogezand en Drachten maakte vlak voor tijd nog de 2-5 en liet daarmee zien een tandje beter te zijn.

Opstelling:

Iddo Kooistra, Danny Schuiling (58e Sander Moorlag), Gideon Kooistra, Ruben Kooistra, Eric Cruiming, Martijn Smit, David Albert Villalta (80e Siem Cuypers), Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs, Noah Veenstra (68e Hugo Koek).

Hier het fotoverslag van Arend Jan Zwarteveen