Zuidhorn 1: De eerste driepunter!

17 oktober 2021 14:30

De mannen van trainer Pontjo moesten gisteren naar Wolvega voor de vierde wedstrijd van het nog prille seizoen. Na drie goede wedstrijden maar met nog maar één punt op zak was de opdracht eenvoudig, winnen!

Maar in het voetbal zitten tussen zeggen en doen minimaal negentig minuten.  Dat bleek ook gisteren op Sportpark de Molenwiek want ondanks het goede begin stond na 13 minuten voetbal de 1-0 op het scorebord.

aj_photography_-_DSCF7885-2.jpg
Klik op de foto voor het fotoverslag van Arend Jan Zwarteveen!

Daarmee stond de stand van de bovenste wiek net voor het hoogste punt voor de paarshemden. Zuidhorn was niet uit het hobbelige veld geslagen en bleef het spel bepalen. Een mooie combinatie tussen Cruiming en Stad leidde tot een kans voor Zwarteveen, maar zijn schot ging een meter naast. Het mooiste moment van de wedstrijd was de goal van aanvoerder Jacobs. Na een lange bal van Smit, die deze keer met Ruben Kooistra het hart van de verdediging vormde, bracht Stad zijn aanvoerder in stelling. Die vervolgens zijn tegenstander op het verkeerde been zette en vanaf 20 meter de bal met chirurgische precisie in de rechter winkelhaak krulde, hij liet daarmee maar weer eens zijn klasse zien.

Lang kon er niet genoten worden want nog geen minuut later waren de verdedigers even hun gebruikelijke scherpte kwijt waardoor de ploeg van trainer Bakker wederom op voorsprong kon komen.  Nog geen kwartier gespeeld en het publiek was al getrakteerd op drie doelpunten dat smaakte naar meer.

Zuidhorn speelde ook na deze tegenvaller met veel energie verder en bepaalde wat er gebeurde op het veld. Wolvega zakte in tot de middellijn en probeerde daarmee het spelveld zo klein mogelijk te houden zodat de middenvelders; Zwarteveen, Albert Villalta en Schultinga maar niet aan de bal zouden komen. Maar ondanks dat waren het deze middenvelders die het spel dicteerden. Wolvega speelde vooral de lange bal en probeerde daarmee Koek, deze keer verassend rechtsback, en Cruiming op links te verrassen.  Het aanvalsspel van de groenhemden werd vaak verstoord door kleine overtredingen waardoor, de goed leidende, scheidsrechter Ottens vaak op zijn fluitje moest blazen.

De vrije ballen en de vele corners werden genomen door Zwarteveen maar ze misten telkens op een haar na het doel of de krullen van de Eagle.  Of het de druk was van Zuidhorn en het hoge tempo wat ze op de grasmat legden of de grasmat zelf maar de ene na de andere speler in het paars verliet geblesseerd het veld. In minuut dertig was het Stad die in de zestien werd aangespeeld maar voordat hij de bal in de touwen kon jagen lag hij met een voetafdruk op zijn borstbeen horizontaal. Ottens zag er in tegenstelling tot de grote schare Zuidhorn supports geen penalty in.

Na een uitgebreide blessurebehandeling kon de goed spelende Stad de wedstrijd voortzetten. In de 37e minuut was het Zwarteveen die met een schot vanaf de rand van de 16e de stand in evenwicht bracht, 2-2!

In de rust wisselde trainer Pontjo de geblesseerden Albert Villalta en Veenstra en betraden Scholtens en Buursema het veld. Ook trainer Bakker had het één en ander omgezet waardoor Zuidhorn het eerste kwartier na de thee het lastig had maar telkens als het heel gevaarlijk werd was er Ruben Kooistra die de aanval op het laatste moment onschadelijk maakte.

Vanaf minuut zeventig had Zuidhorn het bekende heft weer geheel in handen maar de voorsprong bleef uit. Na een mooie combinatie was het Stad die bijna scoorde maar de bal werd ternauwernood weggewerkt. In de rebound was het Zwarteveen die met schot de 2-3 op het scorebord bracht, maar…. Nadat scheidsrechter Ottens naar de middenstip wees protesteerden de spelers van Wolvega fel. De scheidsrechter ging daarop in overleg met de assistent-scheidsrechter, die de vlag overigens niet omhoog had gehouden, en besloot de treffer wegens buitenspel af te keuren.

Nogmaals werden de groene mouwen opgestroopt en tien minuten later was het Jacobs die bal speelde op Buursema die vervolgens vanaf punt zestien met een kanonschot de 2-3 maakte. Een mooie rentree voor hem en een bekroning op het harde werken van het hele team. Met nog tien minuten te gaan ging Wolvega één op één spelen en posteerde trainer Bakker zijn lange laatste man in de spits. In plaats van dat hij Jacobs schaduwde draaide de rollen om en ging Jacobs zijn verdedigers bijstaan.

Het werden nog spannende tien minuten. Moorlag kwam voor de moegestreden Schultinga. In 85e minuut was het Wolvega die meende recht te hebben op een penalty na een vermeende overtreding van keeper Striesenou. Ook nu was scheidsrechter Ottens resoluut en hield zijn fluit in de broek. Even later had Zwarteveen de wedstrijd in het slot kunnen gooien maar na een fraai uitgespeelde counter ging zijn schot voorlangs en was er geen medespeler in de buurt om het af karwei af te maken.

In de 94e minuut was er nog een corner voor Wolvega waarbij ook de keeper meeging om een punt te redden voor de thuisploeg. Maar de corner werd afgeslagen en het bleef 2-3. Een zwaarbevochten maar terechte overwinning in een mooie wedstrijd. Zuidhorn keerde met de eerste driepunter huiswaarts en kan zich opmaken voor het duel tegen SC Stiens terwijl Wolvega Marum als volgende tegenstander treft.

Opstelling:

Lars Striesenou. Hugo Koek (90e Jort Kremer), Martijn Smit, Ruben Kooistra, Eric Cruiming, Jos Schultinga (85e Sander Moorlag), David Albert Villalta (45e Jan Willem Scholtens), Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs, Noah Veenstra (45e Ruben Buursema).