Zuidhorn wint van de Westerein

31 oktober 2021 12:00

Zou Zuidhorn, na de winst vorige week tegen de koploper, de stijgende lijn tegen Zwaagwesteinde door kunnen trekken? Dat voetbal geen wiskunde is bleek de eerste helft op Sportpark de Wieken.

Het lukte de mannen van trainer Pontjodikromo het bekende aanvalsspel te spelen, het had wel het meest de bal maar van overwicht was eigenlijk geen sprake. De Readtsjes zetten hoog druk, gaven heel weinig ruimte weg en lag er ruimte, dan werd die niet benut. Het strijdplan van trainer Jan Mulder werkte en leidde tot een aantal kansen voor de thuisploeg. Toch had Zuidhorn op voorsprong kunnen komen. In de 6e minuut was er een voorzet van Schultinga op zijn aanvoerder maar de adelaar kopte in het zijnet. Even later was het Schultinga zelf die de kans kreeg om te scoren. Cruiming gaf de bal op Jacobs, die naar de rechterkant was uitgeweken, die vervolgens een afgemeten voorzet gaf op Schultinga maar hij kon de kans niet verzilveren. Het sportpark deed zijn naam eer aan waardoor menig lange bal zijn doel niet bereikte. In de laatste minuten van de eerste helft had Zuidhorn nog twee aardige kansen. Albert Villalta draaide knap weg bij zijn tegenstander en bediende zijn aanvoerder maar de keeper Heidstra kon eenvoudig redden. Nog geen minuut later was het Zwarteveen die in de rebound, op een schot van Jacobs, de 0-1 niet op het scorebord kreeg. Scheidsrechter de Wal blies voor de rust en de hondstrouwe supporters hoopten op een betere tweede helft. “Want er moet nog wel wat gebeuren om de drie punten mee naar huis te kunnen nemen” klonk het op weg naar de warme thee.

De tweede helft startte met ongewijzigde opstellingen en in de 54e minuut was het Zwaagwesteinde die de score opende. Jorrit Hansma kon na een verdedigingsfout eenvoudig de 1-0 maken. Trainer Pontjo bracht daarop twee wissels in, Ruben Kooistra voor v.d. Steege en Buursema voor Schultinga. Nog geen twee minuten later was het Smit met een steekbal op Buursema, die bal knap afschermde en vervolgens de bal bezorgde bij Albert Villalta die genade kende, 1-1.

Nog geen twee minuten later was het Ruben Kooistra die de bal ontfutselde van zijn directe tegenstander en een diepe bal gaf op Buursema die Albert Villalta bediende en zijn tweede van de middag maakte. Het was gestopt met regenen en het regende doelpunten, drie in vijf minuten tijd. De friezen gaven niet op maar het lukte hen niet meer om het spel van de eerste helft te spelen. Sporadisch kwamen ze nog in de buurt van de goal van Kooistra, in de 68e minuut was dat wel het geval maar hij wist met knappe save de gelijkmaker kon voorkomen. Zuidhorn had de tweede helft het betere van het spel en liep in de 70e minuut verder uit naar 1-3. Een lange bal op Jacobs verwerkte hij tot een knappe voorzet op de ijverige Stad die eenvoudig kon scoren. Jacobs had kort daarna de kans om de score uit te breiden maar de keeper plukte zijn bal uit de rechterbovenhoek. Even later was het Zwaagwesteinde die onverwacht de 2-3 maakte. Dit bracht Zuidhorn niet van de wijs; integendeel, even later was het Jacobs die een bal van de Koe over de doellijn kreeg, 2-4. De aanvoerder werd daarna moegestreden gewisseld en voor hem kwam Koek het zware veld in. Het slotakkoord was voor Albert Villalta die zijn goede wedstrijd, op aangeven van Stad bekroonde met zijn derde doelpunt.
aj_photography_-_DSCF9017-2.jpg

Klik op de foto voor nog meer foto's

Daarna floot de goed leidende van Wal voor het laatst en kon Zuidhorn naar huis met drie punten meer dan ze was gekomen. Al met al geen hele goede wedstrijd maar ook die wedstrijden moet je winnen.  Volgende week is VVI de volgende tegenstander. Wie weet kan de lijn doorgetrokken worden en heeft voetbal toch iets van wiskunde.

Opstelling:

Iddo Kooistra, Robin van de Steege (55e Ruben Kooistra), Milan de Koe, Martijn Smit, Gideon Kooistra Eric Cruiming, Jos Schultinga (55e Ruben Buursema), David Albert Villalta Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs (89e Hugo Koek)