Zuidhorn 1 – VVI 1: onbeslist

7 november 2021 13:00

Op het eigen sportpark, Quick Silver S, moest Zuidhorn het opnemen tegen de ploeg út het Friese Idskenhuizen. De Friezen doen het goed in de tweede klasse; ze hebben zich namelijk dit seizoen versterkt met een aantal nieuwe spelers en gaan voor de bovenste plaatsen. Dit was direct vanaf de aftrap zichtbaar. De ploeg was dreigend en kwam voor drie punten.

Trainer Pontjo had dezelfde elf het veld op gestuurd als waarmee hij een week eerder gestart was in de uitwedstrijd tegen Zwaagwesteinde. Dat betekende dat de beide Rubens, Buursema en Kooistra wederom op de bank begonnen. De eerste kans was er na zeven minuten, een lange bal van Gideon Kooistra op de stropdas van Jacobs maar de afwerking liet te wensen over. Kort daarna mocht VVI een corner nemen en was het alle hens aan het wit groene dek. Jacobs werd geduwd en de vrije bal die volgde leidde tot een vlijmscherpe counter door Stad maar zijn schot op de goal miste kracht waardoor keeper Jelsma eenvoudig redding kon brengen. Even later had de behendige Stad nog twee kansen maar het scorebord bleef onaangeroerd. De oranjehemden bleven gevaarlijk met name door de ballen achter de verdedigers, Kooistra en Cruiming te leggen en van daaruit hun spits in stelling te brengen.  In de 22e minuut bleek dat een succesvol recept, 0 -1. De bal werd vanaf rechts scherp voorgezet, Iddo Kooistra kon de bal voor de lijn wegtikken echter in de rebound was hij kansloos. Zuidhorn ging op zoek naar de tegentreffer. Die leek gevonden toen na een goede actie van Cruiming die de bal terug gespeeld kreeg Albert Villalta en zijn aanvoerder bediende maar de adelaar kopte rakelings over. In de 28e minuut was het wel raak, een lange bal van Gideon Kooistra werd door Jacobs verwerkt tot een voorzet op Albert Villalta die vanaf de rand van de 16 leep in de rechterhoek schot, 1-1.  Even later had Stad de kans om het massaal opgekomen publiek te trakteren op de 2-1. Na een geweldig mooie actie kwam hij één op één met de keeper maar het doelpunt bleef uit. VVI kreeg daarna ook nog een kans om na een corner op voorsprong te komen maar doelman Kooistra hield zijn ploeg op de been door het schot te verwerken tot een ingooi. Om de goed spelende Zwarteveen af te stoppen maakte VVI vaak gebruik van kleine overtredingen. Die in de 45e minuut was iets minder klein maar de goed leidende Wieringa greep niet naar binnenzak voor een kaart maar stuurde iedereen voor een kop thee het veld af.

Na de rust begonnen de teams ongewijzigd aan de tweede helft. Zuidhorn begon sterk en de mannen van trainer Bas Bijen werden steeds verder op de eigen helft teruggedrongen. Het aanvalsspel van Zuidhorn was na de rust beter en het leidde tot een aantal kansen voor Stad, Jacobs, Cruiming en Albert Villalta maar het vurig gewenste doelpunt bleef uit. Inmiddels was Buursema in het veld gekomen voor de hardwerkende Schultinga. In de zeventigste minuut kreeg Zuidhorn een uitgelezen kans om op voorsprong te komen. Zwarteveen werd in de zestien onderuit gelopen en scheidsrechter Wieringa wees direct naar de stip. Vanaf dezelfde stip nam de aanvoerder zijn verantwoordelijkheid maar zijn schot was een eenvoudige prooi voor keeper Jelsma.  Een tegenvaller maar vijf minuten later zette hij het recht door een voorzet van links van Albert Villalta voorbij de tweede paal onverbiddelijk in het dak van het doel te schieten, 2-1. Met nog een kwartier te gaan leek Zuidhorn op de winst af te stevenen. Maar voor het schip in de veilige haven binnenliep was het na een zeldzame fout van het centrale duo, de Koe en v.d. Steege, waardoor VVI de gelijkmaker kon maken, 2-2.  De laatste minuten van het vermakelijke duel probeerde Zuidhorn het moegestreden VVI het punt te ontfutselen. Zo kreeg de Koe nog een goede kopkans maar zijn bal verdween langs het doel. De laatste kans was voor Zuidhorn. Een lange bal van Iddo Kooistra werd door Jacobs verlengd op Stad die alleen op de keeper af kon. Maar Jelsma was iets eerder bij de bal en redde daarmee een punt voor VVI. Dit kostte hem wel zijn neus. Na een blessurebehandeling kon hij de wedstrijd, die daarna nog maar een minuut duurde, uitspelen. Wel moest hij na afloop op bezoek bij de eerste hulp en Zuidhorn moet over twee weken op bezoek bij Hardegarijp.

Idskenhuizen was de eerste helft sterker; Zuidhorn was dat de tweede. Al met al een terechte remise in een tactische wedstrijd die het aankijken meer dan waard was.

Opstelling:

Iddo Kooistra, Robin van de Steege, Milan de Koe, Martijn Smit, Gideon Kooistra Eric Cruiming, Jos Schultinga (60e Ruben Buursema), David Albert Villalta Thijs Zwarteveen, Milan Stad, Jaap Jacobs.