VV Zuidhorn Vrouwen sluiten 2021 af met 2 eerste plaatsen

2 januari 2022 14:00

De vrouwen 1 en 2 sluiten de eerste seizoenshelft uitstekend af met allebei een eerste plaats! Hulde aan de teams en trainers/begeleidersstaf

Vrouwen 1

Vrouwen 1 trapte het huidige seizoen af met als doelstelling promotie naar de 2e klasse af te dwingen. De meiden hebben deze doelstelling nog steeds in eigen hand, wat tot nu toe als debutant in de derde klasse een fantastische prestatie is.

De competitie werd afgetrapt uit tegen VIOD Vr 1, wat een 1 - 4 overwinning opleverde. De 2e wedstrijd van het seizoen stond er direct al een topwedstrijd op het programma thuis tegen SV Marum. SV Marum werd voorafgaand aan het seizoen gezien als een absolute kampioenskandidaat en dus grote concurrent van Vrouwen 1. Het zag er naar uit, dat deze wedstrijd te vroeg voor Zuidhorn Vr 1 zou komen, gezien de wat kleine blessure last in de selectie en het op het aller laatste moment afhaken van Mariël, i.v.m. een enkel blessure. Niets bleek echter minder waar. Vrouwen 1 aangevuld met talent volle jeugdspeelsters Lois, Marije en Kirsten lieten zien, dat ze over een fantastische wedstrijdmentaliteit beschikken, waarbij de ervaren speelsters goed lieten zien, hoe je een wedstrijd bij een 4 - 2 voorsprong uit speelt. Sv Marum had de laatste 20 minuten geen schijn van kans meer. Ze werden gedwongen om alleen nog maar de bal achterin rond te kunnen spelen. Aangezien er na de wedstrijd een zanger in de kantine optrad, werd deze overwinning nog tot in de late uurtjes gevierd.

De week erop gebeurde na de euforische overwinning op SV Marum, het onvermijdelijke bij deze jonge ploeg. Onderschatting van de tegenstander. Ook was de blessurelast nog aanwezig binnen het team. Er werd geheel onnodig met 1 - 0 verloren bij "t Fean Vr. 1.

Na deze wedstrijd, was het de inmiddels aan de dames selectie toegevoegde fysiotherapeut Anneke, gelukt om de selectie weer enigszins blessure vrij te krijgen en stapelde Vrouwen 1 weer de nodige overwinningen op een rij, wat geresulteerd heeft in de huidige bovenste plaats op de ranglijst.

De laatste overwinningen, lieten vooral zien, dat Vrouwen 1 inmiddels ook geleerd heeft om te kunnen wachten. M.a.w. bij een gelijke stand, vooral de veldbezetting op orde houden. Een goede ploeg kan wachten; krijgen ze regelmatig van Ron mee in de rust.  De overwinning uit bij SV Hardegarijp Vr 1was hier exemplarisch voor. Met nog 5 minuten op de klok en 2 - 2 op het scorebord, zette Tessa met een diepte pass van achteruit, Yvette in één keer voor de keepster van SV Hardegarijp. Mariël deed dit 2 minuten later nog eens dunnetjes over. Binnen 3 minuten werd vlak voor tijd een naderend gelijkspel, omgezet in een 2 - 4 overwinning, wat gezien het wedstrijdbeeld wederom een fantastische teamprestatie was.

Vrouwen 2

Vrouwen 2 leveren bij wijze van spreken een nog grotere prestatie. Dit jaar is er voor het eerst een dames selectie samengesteld, beiden getraind door Ron en gecoacht en ook gecoacht door Anita. Uit deze selectie van 32 speelsters zijn vrouwen 1 en 2 samengesteld. Vrouwen 2 bestaat voor 70% uit speelsters die vorig jaar nog in de jeugd MO-17 speelden.

Doelstelling was om deze jonge talenten kennis te laten maken met het (fysiekere) vrouwen voetbal en te proberen bij de eerste 3 in de competitie van de 4e klasse te spelen.

Tijdens de eerste trainingen werd al snel duidelijk, dat de verschillen tussen speelsters van Vr 1 en Vr 2 klein zouden zijn. Sterker nog: Eline met haar 17 jaar en Lotte met haar 15 jaar speelden zich direct bij de eerste trainingen, zo het eerste elftal in en zijn daar nu al binnen 5 maanden uitgegroeid tot een vaste waarde. De jeugd en de ervaren speelsters bij vrouwen 2, zijn een goede combinatie gebleken. De volwassene speelsters brengen veel duelkracht in en de jeugd beschikt over veel technische vaardigheden. Samen maakt dit het team technisch en tactisch sterk.

Vrouwen 2 is dus inmiddels een ploeg waar je moeilijk van wint. Ze hebben dan ook nog maar 2 wedstrijden verloren van de 12 die ze gespeeld hebben. Dit fantastische resultaat maakt dus dat ze bovenaan in hun competitie staan. De doelstelling om bij de eerste 3 van de competitie te eindigen, kan dus zo maar gehaald gaan worden.

Het is nog even afwachten, in hoeverre en wanneer de competitie weer hervat gaat worden gezien de huidige Corona maatregelen. Het kan zomaar zijn, dat er maanden niet getraind kan worden voor de competitie hervat gaat worden. Hoe de beide dames teams deze trainingsachterstand zullen gaan verteren, zal de toekomst uitwijzen. Het zou goed en/of slecht uit kunnen pakken, maar voor nu sluiten we het jaar 2021 sportief gezien op zijn aller best af.