Zuidhorn pakt de volle buit

6 maart 2022 14:30

Na de overwinning op Joure moest Zuidhorn het opnemen tegen Veenwouden. Scheidsrechter van Dijk liet de kemphanen om 14.30 los voor het duel. De trouwe supporters met een groen-wit hart hadden in grote getale de weg gevonden naar Sportpark de Kemphaan aan de Ljurkstrjitte in Veenwouden.

Ze zagen in de derde minuut een grote kans voor Veenwouden om op voorsprong te komen. Een vrije trap, na een overtreding van de Koe, kon ongehinderd worden ingekopt het was Smit die de bal net voor de doellijn kon wegkoppen. Zuidhorn kwam met de schrik vrij en was gewaarschuwd en een gewaarschuwde voetballer telt voor …. Toch was het Penninga, die de zieke Iddo Kooistra moest vervangen, die met een goede save Zuidhorn voor een achterstand behoede. Na een kwartier spelen kreeg de mannen van Pontjo grip op de wedstrijd maar het tempo was te laag om Veenwouden te verrassen. De ploeg van trainer Anton van Zwol liet zich helemaal inzakken en speelde erg compact en loerde op de counter. Na een half uur spelen was het Buursema die na een knappe actie zijn aanvoerder in staat stelde om de scoren maar hij kreeg de bal niet over de doellijn. Even later was het Buursema die een bal op maat kreeg van Villalta maar zijn kopbal ging voorlangs. Uit een vrije bal kreeg Veenwouden vlak voor rust de kans om in de buurt van de goal te komen maar het was Penninga die met een knappe redding een doelpunt voorkwam. Daarna volgden er twee grote kansen voor Zuidhorn om op voorsprong te komen. Een goed aangesneden corner van Zwarteveen kon door de Koe worden ingekopt maar de bal was recht op de keeper af die daardoor eenvoudig een doelpunt kon voorkomen. Daarna was het een crossbal van rechtsback Kooistra op de Koe die vrij kon uithalen maar de keeper keerde zijn schot ook in de rebound. Het lukte het om de 1-0 te maken. Na een goede voorzet van Buursema was het Jacobs die de geboden kans net niet kon verzilveren waarna de goed leidende van Dijk voor de rust floot.

Na de hervatting stond er een ander Zuidhorn zo leek het. Terwijl een deel het publiek nog onderweg naar het veld was, was het Schultinga die in de 46e minuut een dieptepass kreeg van Zwarteveen en de bal speelde op de vrijstaande Villalta die niet twijfelde en met een uithaal de score opende.  Het begin van een veel betere tweede helft; de bal ging sneller rond, de zijkanten werd meer benut, het spel meer van links naar rechts en omgekeerd verlegd en voordat een counter gevaarlijk kon worden hadden de verdedigers, Cruiming, Kooistra, de Koe en Steege, de bal te pakken. Zwarteveen kon een mooie solo niet belonen met een doelpunt. Zijn schot miste de kracht om de keeper te verrassen. In de 50e minuut was het een twee tussen Zwarteveen en Buursema waarbij de laatstgenoemde bal perfect voorgaf op zijn aanvoerder maar de 0-2 bleef uit. Even later kreeg Jacobs nog een kans om aan zijn moyenne te werken. Maar de voorzet van Cruiming, na een lange bal van de Koe, werd miraculeus van de doellijn gehaald door de keeper.  Trainer Pontjo verving de moegestreden Buursema door Kremer. Die, koud in het veld, zijn eerste doelpunt voor de hoofdmacht had moeten maken. Hij werd op maat bediend door Villalta maar oog in oog met de keeper was het een polletje die de vreugde van een doelpunt voorkwam. In de 75e minuut was Jacobs met een assist op Schultinga die vervolgens het overwicht van Zuidhorn kon omzetten in een doelpunt. Kort daarna volgde er weer een kans voor de jonge Kremer die met zijn invalbeurt liet zien over het nodige voetbaltalent te beschikken maar dit deze middag niet kon bekronen met een doelpunt. Veenwouden probeerde het nog wel, trainer van Zwol ging met drie voorwaartsen spelen, maar tot een aansluitingstreffer kwam het niet. Penninga hoefde slechts een keer reddend op te treden toen de spits voor zijn ogen opdook maar een op een faalde hij niet en toonde zich deze middag een waardige vervanger voor Iddo Kooistra. Na zijn assist was het Jacobs die scoorde en de 0-3 liet noteren. Na een lange bal van de Koe speelde hij zich knap vrij en liet zien nog steeds een neus voor goals te hebben.  Met nog tien minuten te spelen kwam Danny Schuiling om de licht aangeslagen Kooistra vervangen. Villalta speelde de bal nog maar eens op de vrijstaande Kremer die daarna het strafschopgebied indraaide. Zijn tegenstander gebruikte zijn arm om hem te bal te ontfutselen, een penalty volgde. Jacobs schoot van elf meter onberispelijk in; 0-4. Daarna werd hij afgelost door Jordi Schuiling en ook Schultinga mocht naar de kant. Voor hem kwam Veenstra in het veld.  Na 90 minuten vond van Dijk het welletjes en kon Zuidhorn na een slechte eerste en goede tweede helft drie punten bijschrijven. Komende dinsdagavond staat de lastige inhaalwedstrijd uit tegen VEV’67 op het programma.

Opstelling:

David Penninga, Ruben Kooistra (80 Danny Schuiling), Milan de Koe, Robin v.d. Steege, Eric Cruiming, Martijn Smit, David Villalta, Jos Schultinga (85 Noah Veenstra), Thijs Zwarteveen, Ruben Buursema (70 Jort Kremer) en Jaap Jacobs (85 Jordi Schuiling).