Zuidhorn een maat te groot voor Veenwouden

8 mei 2022 14:45

Vorige week in de derby tegen VEV’67 konden de aanvallers in het groen wit het goede verdedigende werk van hun teamgenoten niet belonen. Hoe zou dat gaan tegen SC Veenwouden? Deze vraag hield niet alleen de technische staf maar ook het weer massaal opgekomen thuispubliek bezig.

Maar tien minuten nadat scheidsrechter van de Wal uit Lemmer de wedstrijd tot leven had geroepen was het Buursema die, nadat hij de bal op maat ontving van Ruben Kooistra, zijn tegenstander in de zestien uitkapte en genadeloos hard uithaalde en de 1-0 liet noteren. Een tegenvaller voor de ploeg van de sympathieke en kundige trainer Anton van Zwol die strijd tegen het degradatiespook. Na de vroege achterstand bleef zijn ploeg azen op de gelijkmaker. Die kwam er ook bijna, een lange bal verraste bij uitzondering het centrale duo de Koe en Gideon Kooistra maar keeper Kooistra redde knap. Daarna volgden er twee kansen voor Zwarteveen maar zijn beide schoten werden gekeerd door de Friese doelman. Na 38 minuten spelen was er een knappe aanval over rechts waarbij na een combinatie tussen Schultinga en Ruben Kooistra de eerstgenoemde een strakke pas gaf op Buursema die niet twijfelde en zijn tweede van de middag maakte. Ondanks de abominabele staat van de grasmat liet Zuidhorn prima aanvallend voetbal zien. Het middenveld met Zwarteveen, Schultinga, Stad en Smit wisselde veel van positie waardoor Veenwouden geen grip op de wedstrijd kon krijgen. De beide aanvallers Buursema en Koek waren steeds gevaarlijk en daarmee een plaag voor de laatste linie van de friezen. Ondanks een aantal kansen, waarvan de laatste voor rust de 3-0 had moeten zijn, maar de voorzet van Buursema was net iets te strak voor Schultinga die vrij opdook in de 16 meter. De ploegen gingen aan de thee met 2-0 op het scorebord.  Trainer Pontjo, die deze middag geen beroep kon doen op zijn aanvoerder en topscoorder Jacobs, begon de tweede helft met dezelfde elf als waar hij de wedstrijd mee van start was gegaan. Een deel van het publiek zat nog aan de versnaperingen toen Zwarteveen zijn goede spel in de 48e minuut beloonde met een doelpunt. Daarmee was de honger van Zuidhorn nog niet gestild en gedreven om het publiek wat te laten zien bleef het jagen op een hogere score. Een scherp aangesneden corner van Zwarteveen was een prooi voor het mooie hoofd van de Koe. Hij kopte de bal onberispelijk in de touwen; 4-0.  Zuidhorn wisselde Schuiling die de plek van Ruben Kooistra overnam en even later kwamen Scholtens en Steege in het veld voor Koek en Schultinga. In de 73e was er een aanval over links. Cruiming speelde de doorgelopen Steege aan die een perfecte assist gaf op zijn mede invaller Scholtens die met precisie van een horlogemaker het net liet bollen. Ook trainer van Zwol had al zijn wissels gebruikt. Een van de wissels passeerde Schuiling en kon daarna de bal voorzetten op een andere wissel die Steege aftroefde en de bal kon voorzetten op de vrijstaande Arjan Haringsma. Waarmee Veenwouden de eretreffer kon maken; 5-1.  Dit bracht Zuidhorn niet van de wijs en even later was het weer prijs. Na een knappe actie van Stad was het een corner voor de thuisploeg, die Zwarteveen nam. De bal werd weggekopt maar kwam voor de voeten van Gideon Kooistra die met een prachtig schot de eindstand op 6-1 bracht. In een sportieve wedstrijd was Zuidhorn deze middag een maat te groot voor Veenwouden, voor wie de derde klasse steeds meer in het zicht komt. Zuidhorn liet zien als team nog steeds van het voetbalspel te genieten en daarmee het publiek te vermaken.

Komende dinsdagavond is er een doordeweeks programma en gaat Zuidhorn op bezoek bij titelkandidaat t’Fean welke om 19.30 uur begint.

Opstelling

Iddo Kooistra, Eric Cruiming, Gideon Kooistra, Milan de Koe, Ruben Kooistra (70 Danny Schuiling), Martijn Smit, Jos Schultinga (75 Jan Willem Scholtens), Milan Stad, Thijs Zwarteveen, Ruben Buursema, Hugo Koek (75 Robin v.d. Steege)