Zuidhorn maakt daverende start in Gramsbergen

4 september 2016 11:00

Zuidhorn is de competitie uitstekend begonnen. In de verste uitwedstrijd van het seizoen werd debutant Gramsbergen met maar liefst 0-4 afgedroogd.

Zuidhorn begon geweldig aan de wedstrijd en stond na een kwartier via  drie puntgave treffers op 0-3 om daarna het duel rustig en geroutineerd uit te spelen.

Gramsbergen kon op het fraaie sportcomplex met het  sterkst mogelijke basisteam beginnen. Jan Peter Jonkman had alle selectiespelers ter beschikking en zijn ploeg was hoopvol na de knappe bekerreeks met zeges op Germanicus en zondag 1e klasser Vroomshoopse Boys. Bij Zuidhorn ontbraken  twee belangrijke krachten uit de selectie, die vorig seizoen in de Friese Tweede Klasse net niet tot promotie kwam. Jaap Jacobs (blessure) en Daan Kocken ( schorsing) moesten de ouverture aan zich voorbij laten gaan.

Na 40 tellen werd Jos Schultinga onderuit gehaald op een meter of 20 van het doel van Rolf Timmer. Laurens Bloem nam plaats achter de bal en na wat duw- en trekwerk in de muur was er precies genoeg ruimte voor een fraaie krul, die onhoudbaar in het nylon eindigde: 0-1. Daarmee trapte de captain de muis op de staart, zijn ploeggenoten tikten hem vervolgens duizelig en vraten hem op. Jan Peter Steenbergen schoot even later iets te gehaast in vrije positie. Peter Janse had in de 5e minuut, na een fraaie voorzet van Wouter de Boer, 0-2 kunnen én moeten maken, maar strandde van een paar meter afstand op Timmer. Ook Gramsbergen kreeg een goede kans na een rush van de 20 – jarige spits Roy Seinen( vorig seizoen 36 competitiegoals!), maar zijn voorzet was niet besteed aan Pascal Kerkdijk, die van dichtbij hoog over schoot.

Na 10 minuten kreeg Jordi Schuiling een prima kans na een pass van Jan Peter Steenbergen, maar de bal verdween naast. Het was uitstel van executie, want drie minuten later zorgde hetzelfde duo voor 0-2. Schuiling bereidde voor en Steenbergen kogelde hard en overtuigend raak. Weer zo’n 200 seconden  later was de wedstrijd reeds beslist. Een hoekschop van Jos Schultinga kwam via Bart Brandts Buys opnieuw voor het doel, waar Jordi Schuiling fraai ( achter zijn standbeen langs) raak tikte: 0-3.

Er was nauwelijks een kwartier gespeeld en het ene opwindende moment volgde het andere op. De rest van de eerste helft kon echter zo goed als schriftelijk worden afgedaan. Zuidhorn speelde wat voorzichtiger en de thuisclub hing groggy in de touwen en de mannen moesten bijkomen. Ze hadden zich hun debuut in de Tweede Klasse zo anders voorgesteld. Pas op slag van het rustsignaal werd Gramsbergen nog een keer gevaarlijk, maar na een hoekschop maakte doelman Marcel Groothof de inzet van Roy Seinen onschadelijk.

Na de pauze kenmerkte het spel van Zuidhorn op de fraaie grasmat in het Overijsselse  stadje aan de Vecht  zich door geduld, rust en controle. Gramsbergen ging op buitenspel spelen door te pas en (vooral) te onpas naar voren te rennen met de achterste linie. Hun waardevolste kracht stond aan de zijlijn met een vlag in de hand, waardoor de bezoekers meerdere keren ten onrechte werden terug gefloten door de overigens uitstekend leidende arbiter Schulte  uit Nieuw – Schoonebeek, hij wordt komende week pas 21 jaar. Zuidhorn had zelf ook slimmer om kunnen gaan met de pogingen van Gramsbergen de voorwaartsen offside te zetten.

In de 54e minuut stopte Groothof een inzet met de voet van Roy Seinen, die uitstekend werd bespeeld door Ronnie Spijkerman en nauwelijks in het stuk voor kwam. Even later leverde een inzet van invaller Stefan de Walle ( na een pass van Steenbergen) slechts een hoekschop op. De kopbal uit de hoektrap van Schultinga was van  Bart Brandts Buys, maar nu was Timmer paraat. De laatste twijfels over de winnaar van dit duel werden in de 58e minuut weg genomen. Jasper van der Woude trok mee  ten aanval, bediende Jos Schultinga die beheerst de doelman ontweek en de bal in het doel schoof: 0-4. Een volgende kopstoot van Brandts Buys ging centimeters over . Gramsbergen kreeg nog één prima kans. De mee opgerukte rechtervleugelverdediger Stef Schuurman schoot van dichtbij keihard in, maar de reflexen van Groothof bleken ook op – voor een voetballer – gevorderde leeftijd nog dik in orde.

Bij Zuidhorn kwamen de wisselspelers Ruben Kooistra en Tom Spijkerman binnen de lijnen.  In de 70e minuut omzeilde Jan Peter Steenbergen de buitenspelval én de uitgekomen doelman, maar hij bleek net niet snel genoeg om de pass op zichzelf voor de achterlijn te achterhalen. Na een ongelukkige handsbal van Schuiling mocht routinier Bart Wind van Gramsbergen ( geheel  in de tang bij Brandts Buys, Kevin van der Kooi en later Ruben Kooistra)   een vrije trap nemen op een interessante positie. Jos Schultinga redde ten koste van een hoekschop. De klok liep aardig naar de 90 toen Stefan de Walle nog een kopkans kreeg na een knappe actie van Steebergen. Zijn poging slaagde niet en daarmee bleef het 0-4.

Een knappe zege van een hecht collectief. Zuidhorn speelde goed en gedegen en was opmerkelijk productief. Gramsbergen moest de wonden likken en kon dat dat doen middels het stadsfeest ( wat volgens de bestuursleden gauw 150 toeschouwers scheelde),  dat de gehele week al het nodige van de inwoners had gevraagd.

Opstellingen:

Gramsbergen: Timmer; Schuurman, Gaasbeek, Kieft, B. Seinen; Ter Wijlen (68: Dijk) , Alfring, Wind; Slotman (81: Wubs) , R. Seinen, Kerkdijk (66: Houtman).

Zuidhorn: Groothof; van der Woude (76: T. Spijkerman), Bloem, R. Spijkerman, De Boer; Brandts Buys, Van der Kooi( 69: Kooistra), Schultinga, Schuiling; Janse ( 46: De Walle), Steenbergen.