Zuidhorn in zwaar weer na nederlaag tegen Klazienaveen

2 oktober 2016 13:15

Als de euforie van de fraaie tweede plaats in de Tweede Klasse I van vorig seizoen nog niet geheel was verdwenen, dan was de zeer teleurstellende wedstrijd tegen Klazienaveen genoeg voor Zuidhorn om zich te realiseren dat het ene jaar het andere niet is.

Klazienaveen was niet beter, maar wel effectiever en scoorde 2x kort achter elkaar. Jacobs bracht de spanning terug, maar de Drenten gingen met de punten naar huis. Tot overmaat van ramp viel  de  aanvoerder, libero en  grote inspirator van het team Laurens Bloem uit met een gebroken arm, die inmiddels in het gips zit.

Zuidhorn trad aan met doelman Robert de Bruin, die zijn debuut in de competitie maakte voor het standaardteam. Marcel Groothof moest geblesseerd en tandenknarsend toekijken vanuit de dug-out. De Bruin kweet zich goed van zijn taak. Zuidhorn begon goed en al na 55 seconden kopte Jaap Jacobs een hoekschop van Jos Schultinga net naast. Even later won Jacobs het luchtduel van Martijn Woelders,  de nog maar 18- jarige keeper van Klazienaveen, na een voorzet van Jan Peter Steenbergen. De bal glipte over het lege doel. Na een overtreding op Kevin van der Kooi mocht Laurens Bloem aanleggen voor een vrije trap, maar zijn inzet miste het doel.

De eerste keer dat Klazienaveen serieus voor het doel van De Bruin kwam, was het meteen raak. Patrick Bloemberg kreeg alle ruimte om een voorzet te geven en de vrijstaande Nick van der Sleen kopte van dichtbij raak: 0-1. Aan de andere kant won Jacobs  - na een voorzet van Jordi Schuiling -  opnieuw een luchtduel van de keeper, maar wederom had de spits weinig fortuin. In de 31e minuut werd het zomaar 0-2 en het was een uitermate knullige goal. Een paar Zuidhorn – spelers letten niet op bij een vrije trap van Rob Groote en toen Spijkerman de bal tegen Stan Kroeze aanschoot, huppelde het speeltuig zomaar in het doel. Zuidhorn mocht even later niet klagen dat de uitstekend leidende arbiter Leo Veldhuizen geen strafschop gaf na een duel tussen Danie Slip en Ronnie Spijkerman. Bij Klazienaveen – en met name bij de ‘neutrale’ assistent aan de zijlijn -  kon de talentvolle arbiter niet veel goeds meer doen.

Gelukkig voor de thuisclub en haar trouwe supporters kwam Zuidhorn nog voor de pauze terug, want een paar spelers leken zich al bij de nederlaag neer te leggen. Schultinga bezorgde  in de 44e minuut de bal bij Jordy Schuiling en diens voorzet werd binnen geschoten door Jaap Jacobs : 1-2.

Maar liefst drie wissels kwamen binnen de lijnen aan het begin van de 2e helft. Bij Zuidhorn kwam Peter Janse en bij de gasten mochten topscorer Jasper Woelders en Gerjan Fuhler meedoen.

Zuidhorn had ook in het tweede bedrijf het meeste balbezit en zag in de 51e minuut een nieuwe kopstoot van Jacobs na een vrije trap van Laurens Bloem op de bal eindigen. Niemand was paraat om de rebound te verzilveren.  Klazienaveen had niet veel de bal, maar was zeker niet minder gevaarlijk dan de thuisclub. Eerst greep Robert de Bruin goed in en in de 58e minuut schoot Jasper Woelders net voorlangs. Kort daarna kwam Laurens Bloem ongelukkig terecht na een stevig duel ( de onfortuinlijke aanvoerder kreeg ook nog geel). Op adrenaline en wilskracht speelde Bloem nog even door, maar hij moest zich laten vervangen door Jasper van der Woude. Het bezoek aan het ziekenhuis bevestigde ieders bange vermoedens: een onderarmbreuk.

Zuidhorn bleef het proberen, maar de echte overtuiging en agressie ontbrak. De ploeg van trainer Daan Lelieveld moest vaak aan de noodrem trekken en wat gele kaarten incasseren. Lelieveld is wat ongelukkig met zijn keuze voor clubs. Vorig jaar was hij bij ZFC Zuidlaren, waar men erin slaagde een mooie club vakkundig om zeep te helpen en nu heeft men in Klazienaveen een fusie aangekondigd tussen Zwartemeer en Klazienaveen, de club met een zeer fraaie accommodatie, waar straks nog slechts wat jeugdteams zullen spelen.

Jasper Woelders verzuimde de wedstrijd te beslissen, hij raakte slechts de paal en aan de andere kant brak Jacobs door na goed werk van Jordi Schuiling. Dat de topschutter net niet helemaal blessurevrij is gaf Yorin Habing de kans hem te achterhalen. Zuidhorn viel aan, maar Klazienaveen kreeg in de slotfase de kansen. Habing schoot over, Bloemberg miste faliekant en een rake poging van Nick van der Sleen werd afgekeurd.

Na wat te weinig blessuretijd floot Veldhuizen het duel naar de historie. De Drenten gingen zingend de kleedkamer in, Zuidhorn likte zwijgend de wonden. Er zal uit een heel ander spreekwoordelijk vaatje getapt moeten worden, wil Zuidhorn weer een rol van betekenis gaan spelen. Volgende week wacht sv Bedum, dat Klazienaveen een week eerder met 5-0 oprolde.

Opstellingen:

Zuidhorn: De Bruin; Kocken, Bloem ( 60: Van der Woude), R. Spijkerman, De Boer; Schultinga, Van der Kooi, Brandts Buys, Schuiling; Jacobs, Steenbergen (46: Janse)

Klazienaveen: M. Woelders; Groote, Habing, Kroeze, Smeman; Bloemberg, van der Sleen, Wilts (46: J. Woelders); Jaspers, Lamberts (70: Voss), Slip( 46: Fuhler).

Geel: Bloem(Zuidhorn), Van der Sleen, Fuhler, Lambers ( allen Klazienaveen)

Scheidsrechter: Leo Veldhuizen (Joure)