Bedum net te sterk voor geplaagd Zuidhorn

9 oktober 2016 16:30

Ook in Bedum is Zuidhorn er niet in geslaagd de negatieve reeks te doorbreken. De beide teams waren voetballend aardig aan elkaar gewaagd, maar de thuisclub maakte halverwege de tweede helft het eerste doelpunt en dat was de basis voor de 2-0 zege.

Die overwinning was verdiend voor het team van René Wollerich, omdat het de meeste kansen creëerde. Zuidhorn zag opnieuw een steunpilaar uitvallen. Kevin van der Kooi moest de strijd staken en het lijkt erop dat ook hij een tijdje uit de roulatie zal zijn.

Bedum miste Venema, Van Haag, Ylmaz en Homan. Daarentegen waren Frank Roorda, Jake Smit en Timo Laninga na enige weken afwezigheid weer beschikbaar. Zuidhorn moest het opnieuw zonder doelman Marcel Groothof doen, terwijl aanvoerder Laurens Bloem met de arm in het gips moest toekijken. Gideon Kooistra (19) maakte zijn debuut in de basis en deed het prima. Beide teams traden aan met een 20–jarige doelman.

De eerste kans was voor Nigel Bakker na een voorzet van Jake Smit, maar het doel werd niet gevonden. Na een afgekeurd doelpunt van Sijbesma (de bal was net buiten de lijnen toen de voorzet werd gegeven) zag Wouter de Boer namens de bezoekers zijn vrije trap net naast gaan. In de 25e minuut was Bedum dichtbij een voorsprong. Anne Jitse Sijbesma wist voorbereidend werk van Smit en Ferdi Gorgulu net niet af te ronden. Gideon Kooistra haalde de bal knap net voor de doellijn weg. Een vrije schop van Bakker werd keurig gestopt door doelman Robert de Bruin.

In de 36e minuut had Jaap Jacobs de wedstrijd een heel ander aanzicht kunnen geven. Na een pass van Jordi Schuiling verscheen hij alleen voor goalie Lars van der Sluis, die de situatie redde voor Bedum.

Ook in de tweede helft waren de kansen schaars en vooral voor Bedum, een club met ruim duizend leden. Ronald de Bruin hield Jake Smit in de 48e minuut van scoren af en even later schoot Jaap Jacobs net naast na een voorzet van Wouter de Boer. In de 61e minuut viel de 1-0. Jake Smit bediende Anne Jitse Sijbesma, die de ver uit zijn goal gekomen De Bruin passeerde en koel afrondde.

Een voorzet van Jos Schultinga leek kansrijk met drie man voor het doel, maar een Bedumer hand voorkwam de gelijkmaker. Arbiter Van der Horn uit Buitenpost, 72 jaar en al 44 jaar KNVB–scheidsrechter, zag er geen strafschop in. Beide ploegen wisselden wat spelers en veel gebeurde er niet meer voor de doelen. Bedum controleerde het duel en Zuidhorn was niet bij machte  een heus offensief af te dwingen. Een treffer van Jacobs na voorbereidend werk van Peter Janse, Jordi Schuiling en Wouter de Boer, werd afgekeurd wegens buitenspel.

In de slotminuut van de officiële speeltijd werd het laatste restje twijfel weg genomen. Daan Kocken kopte foutief terug en invaller Nick Boelhouwer nam het cadeautje dankbaar in ontvangst.

Opstellingen
Bedum: Van der Sluis; Kaspers Mertens, Stolwijk, Laninga; Gorgulu (73:Roorda), De Boer, Oostmeyer, Bakker (65: Boelhouwer); Sijbesma, Smit.

Zuidhorn: De Bruin; Kocken, R. Spijkerman, G. Kooistra, De Boer; Van der Kooi, Brandts Buys, Schuiling, Schultinga; Jacobs, Steenbergen (73: Janse).

Statistieken
Geel: R. Spijkerman (Zuidhorn) en Sijbesma (Bedum).