Zuidhorn knokt zich met tien man langs NEC Delfzijl

16 oktober 2016 10:45

Zuidhorn had punten nodig en met een bewonderenswaardige inzet en strijdlust werd NEC Delfzijl op de knieën gedwongen. Het winnende doelpunt viel in de 95e minuut en kwam op naam van Daan Kocken.

Zuidhorn speelde vanaf minuut 53 met een man minder, omdat Jos Schultinga een rode kaart kreeg, een zware straf van de verder goed leidende arbiter Van der Hoek uit Assen. Het was de eerste nederlaag voor NEC Delfzijl in deze competitie en de eerste thuiszege voor Zuidhorn.

NEC Delfzijl trad aan zonder de wegens familieomstandigheden afwezige Peter Wassing. Daniel de Boer (17) -zoon van Eems Boys icoon Dick de Boer- maakte zijn debuut  in de basis. Bij Zuidhorn ontbraken Laurens Bloem en Kevin van der Kooi, maar keerden Ruben Kooistra en doelman Marcel Groothof terug in de ploeg. Voor de wedstrijd werd een minuut stilte gehouden vanwege het overlijden van Arnold Schuijl,  oud- bestuurslid van NEC Delfzijl.

Zuidhorn begon gretig en zocht snel de spitsen en het doel van de betrouwbare keeper Erwin Tjalma. De eerste kans van betekenis was voor Jos Schultinga na voorbereidend werk van Jaap Jacobs en Jordi Schuiling. NEC Delfzijl meende even later recht op een strafschop te hebben na een sliding van Daan Kocken op Edwin Hodzic. De scheidsrechter liet terecht doorgaan. Hodzic en zijn kompaan op de andere vleugel, Jari Slort, beiden nog maar 18 jaar, zorgden voortdurend voor dreiging en gevaar. Ze vonden in Wouter de Boer en Daan Kocken echter twee geconcentreerd spelende verdedigers. Dennis Boerma liep in een duel met Ronnie Spijkerman een hoofdwond op, maar met een fikse pleister kon de 36- jarige routinier van de gasten verder spelen.

Jaap Jacobs zag een treffer terecht afgekeurd en een inzet van Jan Peter Steenbergen na een mooie aanname en een dito pass van Ruben Kooistra eindigde op de brede borst van Tjalma. Jan Douwe Rinsma van NEC ontving geel en dat het bij die kleur bleef, daarover mocht de van aanvaller tot rechtsachter omgeturnde Delfzijlster niet mopperen. Zuidhorn stopte veel energie in de wedstrijd en leek na de treurige reeks van vijf nederlagen opeens weer op het schier onoverwinnelijke team van vorig seizoen in de Tweede Klasse I, toen het slechts 20  verliespunten op 26 duels incasseerde. Vlak voor de pauze schoot Rinsma onder druk van Ruben Kooistra de bal bijna achter zijn eigen keeper.

Ook na de doelwisseling bleef Zuidhorn aanvankelijk de ploeg met het meeste balbezit, de meeste dreiging en ogenschijnlijk de grootste wil om te winnen, hoewel Jari Slort ongemeen gevaarlijk bleef, elke keer als de bal voor zijn voeten lag. De beste kans van Zuidhorn viel meteen aan het begin van die tweede helft te noteren. Jan Peter Steenbergen stuurde Bart Brandts Buys op pad, die moederziel alleen voor Tjalma verscheen, maar de ervaren keeper niet wist te verschalken.

Na 53 minuten zag de wereld voor beide teams er opeens heel anders uit. Thijs Sonneveld botste met Jos Schultinga en toen deze protesterend zijn armen optilde raakte hij de achter hem lopende Sonneveld in het gezicht. Juist op dat moment keek scheidsrechter Van der Hoek naar het tafereel en besloot meteen maar de zwaarste sanctie toe te passen: rood. Het was een te zware straf voor Schultinga, die node gemist werd in het restant van de spannende pot. Jan Peter Steenbergen werd ook slachtoffer van dit ellendige voorval, want Robin van der Steege kwam voor hem om het aantal middenvelders weer op peil te brengen.

De wedstrijd kantelde uiteraard. NEC werd de bovenliggende partij en de mannen van het trainersduo Erwin Heerlijn – Jan van der Zweep roken opnieuw drie punten. Dat ging toch minder eenvoudig dan menig Delfzijlster supporter (er was veel publiek in Zuidhorn) dacht, want de werklust van de mannen van Kees Bouma bleef groot. Bovendien was de defensie onder leiding van Groothof en de jonge Gideon Kooistra weer degelijk  als een bulldozer van een kwaliteitsmerk. Toch kreeg NEC een grote kans.

Na een foutje van Daan Kocken kon Dennis Boerma van dichtbij uithalen, maar hij bleek deze middag niet over het juiste killersinstinct te bezitten.  NEC Delfzijl meende nogmaals recht op een strafschop te hebben, maar de onpartijdige scheidsrechter beoordeelde de handsbal van Kocken als onopzettelijk. Beide oefenmeesters wisselden wat spelers en de energie van de acteurs raakte op. Met Peter Janse kwam bij Zuidhorn een nieuw wapen in het team en hij zou nog een memorabele rol spelen. In de 82e minuut schoot Nino Tualena in kansrijke positie over de veste van Groothof. Even daarvoor schoot Van Hunnik net naast na weer een actie van Jari Slort.

Van de extra tijd was al een flink deel verstreken, menig Zuidhorn–supporter tekende al voor een puntje, toen Bart Brandts Buys op de linkerflank ter hoogte van het strafschopgebied onderuit werd gelopen. Peter Janse posteerde zich achter de bal en toonde nog eens zijn mooie traptechniek. Als een bliksemschicht dook Daan Kocken voor Tjalma op en toucheerde de bal precies genoeg voor een gouden treffer: 1-0. Grote vreugde bij alles en iedereen die het geplaagde thuisclubteam een goed hart toedraagt. De klok stond op 95 en NEC kreeg geen kans meer te jagen op de gelijkmaker.

Volgende week zijn beide ploegen vrij van competitieverplichtingen. De week erna gaat Zuidhorn op bezoek bij koploper Noordscheschut en NEC Delfzijl ontvangt Pelikaan S.

Opstellingen
Zuidhorn: Groothof; Kocken, G. Kooistra, Spijkerman, De Boer; Brandts Buys, Schultinga, R. Kooistra, Schuiling (73: Janse), Steenbergen (57: Van der Steege), Jacobs.

NEC Delfzijl: Tjalma; Rinsma (84: Schuijl) , K. Klasens, Sonneveld, A. Klasens; De Boer (64: van Hunnik),  Tualena, Noordhoff, Slort, Boerma (77: Baar), Hodzic.

Van der Hoek (Assen).

Statistieken
Rood: Jos Schultinga (Zuidhorn), 53e minuut.
Geel: Sonneveld, Boerma, Rinsma, Noordhoff( allen NEC Delfzijl).