Zuidhorn wint van Niekerk met ruime cijfers

15 januari 2017 15:30

Zuidhorn heeft in de aanloop naar de herstart van de competitie tegen Gramsbergen de oefenwedstrijd tegen streekgenoot Niekerk met 6-1 gewonnen. Niekerk staat onderaan in de 3e klasse en kwam tekort tegen Zuidhorn.

Trainer Kees Bouma kon lang niet over al zijn selectiespelers beschikken. Daan Kocken is ernstig geblesseerd geraakt tijdens het trainingskamp in Spanje en ook Kevin van der Kooi moest daar weer afhaken met zijn al lang opspelende bovenbeenblessure. Jordi Schuiling is nog niet hersteld van zijn schouderblessure en zal nog weken moeten toekijken. Peter Janse en Jan Peter Steenbergen (ziek) waren evenmin inzetbaar en Stefan de Walle heeft vanwege zijn aanstaande verhuizing naar Amsterdam besloten met voetballen te stoppen.

De openingsfase kenmerkte zich door onnauwkeurig spel, vooral van Zuidhornzijde. Langzamerhand kwam de thuisclub op het nieuwe kunstgras beter in het spel en na wat gemiste kansen zorgde Wouter de Boer met een secure trap voor de 1-0 (’38). Bart Brandts Buys was de voorbereider van de openingsgoal. Kort  voor de pauze schoot Aart Sikkema (pass van Jos Schultinga)  na een goede loopactie de 2-0 binnen. Op slag van de het rustsignaal deed Niekerk wat terug uit een hoekschop waarbij het verdedigen van Zuidhorn gerust knullig genoemd mag worden.

In de tweede helft maakte Zuidhorn snel een einde aan eventuele aspiraties van Niekerk. Thijs Zwarteveen, normaliter spelend in de A–junioren en voor het eerst in de basis bij het 1e, brak door en schoot de bal keurig in het net nadat de doelman eerst nog redde: 3-1. Even later scoorde de opvallend spelende Zwarteveen opnieuw, nu na voorbereidend werk van Jaap Jacobs.

In de 65e minuut viel de 5-1 en die was fraai. Jacobs legde de bal terug en Laurens Bloem kegelde van ruim 20 meter prachtig raak. De 6-1 was ook heel mooi, niet het doelpunt op zich, maar wel de combinatie die eraan vooraf ging met rollen voor Jos Schultinga, Aart Sikkema en Jasper van der Woude. Robin van der Steege maakte het geheel af.

In de slotfase raakte Marcel Groothof aan zijn rug geblesseerd toen hij bij een luchtduel een knietje in zijn rug kreeg. Na een langdurige behandeling besloot de scheidsrechter maar af te fluiten, waarmee de laatste vijf minuten van het nuttige duel niet meer gespeeld werden.

Dinsdagavond om 20h00 speelt Zuidhorn opnieuw thuis, nu tegen FC Grootegast dat in de Friese 2e klasse speelt.

De volgende spelers deden mee aan deze wedstrijd: Marcel Groothof, Gideon Kooistra, Laurens Bloem, Jasper van der Woude, Wouter de Boer, Ronnie Spijkerman, Jos Schultinga, Bart Brandts Buys, Ruben Kooistra, Thijs Zwarteveen, Robin van der Steege, Jaap Jacobs, Aart Sikkema  en Tom Meijer.