Zuidhorn in problemen na geflatteerde nederlaag

5 februari 2017 10:30

Zuidhorn heeft zaterdag in Hoogeveen met 4-0 verloren van De Weide in een wedstrijd waar het grote delen een overwicht had en het meeste gevaar creëerde.

Twee doelpunten uit een hoekschop zorgden in de slotfase ervoor dat de nederlaag te groot uitviel. De wedstrijd werd halverwege de tweede helft even onderbroken toen een onsportieve overtreding voor een opstootje zorgde.

Zuidhorn begon matig aan het belangrijke duel. Al binnen de minuut was Niek Bosscha gevaarlijk en na 3 minuten viel de 1-0. Een fraaie goal vanuit het oogpunt van de gastheren. Een knappe dieptepass bereikte Julian Mol, die Bart Brandt Buys aftroefde en beheerst Marcel Groothof passeerde met een lob. Het duurde even voor Zuidhorn van de klap was bekomen, maar toen kwamen de bezoekers beter in de wedstrijd. Na veertien minuten legde Brandts Buys een hoekschop van Jos Schultinga netjes neer voor Jordi Schuiling, maar de goed keepende Henri van der Weide stopte de uithaal.

Even later kwam Schuiling opnieuw in een kansrijke positie, nu na een voorzet van de sterk spelende Jaap Jacobs. Hij kon de kans niet verzilveren.

Een vrije trap van Laurens Bloem werd met enige moeite tegen gehouden door Van der Weide. Na ruim een half uur leek Robin van der Steege na voorbereidend werk van Schultinga en Jacobs de stand gelijk te kunnen trekken, maar zijn harde uithaal eindigde op de vuisten van de doelman van De Weide.

A
an de andere kant werd De Weide na 37 minuten weer eens gevaarlijk via een knappe solo van Erik Buining. Vlak voor de rust een triest moment voor Matthijs Saelman. Zonder dat er een tegenstander in de buurt was raakte hij zeer ernstig aan zijn knie geblesseerd. Scheidsrechter Pleiter besloot de rust al na 41 minuten in te laten gaan, zodat Saelman op de juiste wijze van het veld kon worden geholpen. De onfortuinlijke verdediger werd naar het ziekenhuis gebracht.

Na de thee (eerst werd er niet van doel gewisseld en het eerste bedrijf uitgespeeld) zagen de toeschouwers op de fraaie tribune van De Weide vooralsnog hetzelfde spelbeeld. Zuidhorn drong aan, maar kon geen bres in de hechte Hoogeveense defensie slaan. Eerst een gevaarlijke vrije trap van Laurens Bloem, in de 51e minuut een mooi schot van Jos Schultinga (gestopt) en even later kopte Jaap Jacobs de bal prima door na een snelle spelhervatting van Groothof.

Jos Schultinga en doelman Van der Weide waren ver buiten de goal tegelijk bij de bal, de keeper won het duel. Na een mooie actie van Gideon Kooistra was Schultinga opnieuw dreigend. Na een uur voetballen leek Jaap Jacobs de partijen op gelijke hoogte te brengen. Na een pass van Gideon Kooistra wurmde hij zich knap door de defensie, maar alleen voor de doelman schoot Jacobs naast.

In de 66e minuut viel de beslissing. Groothof redde eerst nog knap op een inzet van Mol, maar was even later kansloos op een kopbal van Mitchell Luchtenberg na een vrije trap van Erik Buining. In de 71e minuut zorgde Daniel van Arkel uit een hoekschop voor 3-0. Toen diezelfde Van Arkel Schultinga sloeg zonder dat er een bal in de buurt was, ontstond er een opstootje. De scheidsrechter had het voorval niet kunnen zien, omdat hij juist een overtreding op Brandts Buys op een heel andere plek bestrafte. Hij stuurde beide partijen naar de kleedkamer om de gemoederen te bedaren. Trainer Wilko Niemer nam de juiste beslissing door Van Arkel te wisselen.

Na de hervatting spatte een schot van invaller Jan Peter Steenbergen opnieuw uiteen op de vuisten van Henri Van der Weide en ging een kopbal van Jacobs via de kruising over het doel van De Weide. De thuisclub toonde haar effectiviteit nog eens aan in de 86e minuut, toen de lange spits Frank Benjamins uit een nieuwe corner 4-0 inkopte.

Opstellingen
De Weide: Van der Weide; Saelman (42: Wieringa), Luchtenberg (74: Strijker), Coulier, E.  Buining, Bosscha, Van Arkel (78:Verbeek), S. Benjamins, Duman, Mol, F. Benjamins.

Zuidhorn: Groothof; G. Kooistra (86: T. Spijkerman), Bloem, R. Spijkerman (71: Zwarteveen), De Boer, R. Kooistra, Schultinga, Brandts Buys, Schuiling, Jacobs, Van der Steege (71: Steenbergen).

Statistieken
Gele kaarten voor Bloem (Zuidhorn) en Mol (De Weide).