Zuidhorn houdt drie punten in eigen huis

19 maart 2017 20:15

SV Bedum was dit weekend de tegenstander in de negentiende speelronde in 2J. Beide ploegen kunnen de punten goed gebruiken in de strijd om lijfsbehoud en waren zodoende gebrand op een goed resultaat. Zuidhorn had tevens iets recht te zetten, want de heenwedstrijd in Bedum ging immers verloren.

de volledige fotoreportage gemaakt door Arend Jan Zwarteveen bekijk je door hier te klikken

Zuidhorn trad op deze grijze voorjaarsmiddag wederom aan zonder de geblesseerde Jasper van der Woude, Tom Spijkerman, Kevin van der Kooi en Daan Kocken. Laatstgenoemde zal zelfs volgend seizoen pas weer te bewonderen zijn op het speelveld. Onder leiding van scheidsrechter Jager werd er om drie uur afgetrapt in het Johan Smit Park.

Vanaf het eerste fluitsignaal werd duidelijk dat het geen eenvoudige middag zou worden voor de groenhemden. Er werd gestreden voor elke meter maar kansen waren schaars te noemen. De eerste mogelijkheid was voor de bezoekers, de kopbal was echter een makkelijke prooi voor doelman Marcel Groothof. Bedum kon voetballend geen vuist maken tegen het goed druk zettende Zuidhorn en werd voornamelijk gevaarlijk uit standaardsituaties.

In de 27e minuut kon de eerste uitgespeelde kans voor de thuisploeg genoteerd worden. Een lange bal van Wouter de Boer werd goed doorgekopt door JP Steenbergen. De bal kwam terecht voor de voeten van Jaap Jacobs, zijn schot miste richting en ging naast het doel van keeper Van der Sluis. Na 32 minuten werd Bedum wederom gevaarlijk uit een hoekschop, het hieruit voortvloeiende schot ging rakelings langs het doel van Groothof. Wouter de Boer probeerde het even later van afstand. Het harde schot, met het befaamde linkerbeen, ging twee meter over.

Beide ploegen leken met de brilstand de kleedkamers op te zoeken voor de rust. Jos Schultinga dacht hier anders over en speelde zich knap vrij op de rand van de zestien. Tussen de Bedumer verdedigers vond hij een gaatje voor het schot, de bal verdween hard en laag in de hoek: 1-0.

In de tweede helft hetzelfde spelbeeld: veel strijd maar weinig uitgespeelde kansen voor beide ploegen. Zuidhorn kwam beter uit de kleedkamer en dit resulteerde in kansjes voor Jaap Jacobs en Jos Schultinga. Bedum probeerde vervolgens Zuidhorn onder druk te zetten in de jacht op de gelijkmaker, al leidde dit niet tot noemenswaardige doelpogingen. Wouter de Boer was belangrijk voor de thuisploeg toen hij in een hachelijke situatie een schot van een Bedumer aanvaller wist te blokken. Aan de andere kant kreg aanvoerder Laurens Bloem uit een vrije trap de mogelijkheid de marge te vergroten. De muur werd echter goed opgesteld door de doelman en de bal ging over het doel.

Bedum ging in het laatste deel van de wedstrijd alles of niets spelen, in de hoop een punt uit het vuur te slepen. Hierdoor lag er veel ruimte voor Zuidhorn op de counter. De inmiddels ingevallen Peter Janse vond Jaap Jacobs, die zijn man passeerde en alleen op doelman Van der Sluis afging. De spits was niet zelfzuchtig en gunde de meegekomen Gideon Kooistra een niet te missen kans om de wedstrijd in het slot te gooien: 2-0.

Na drie minuten blessuretijd vond de uitstekend leidende scheidsrechter Jager het welletjes en kon de thuisploeg drie belangrijke punten bijschrijven. Door de zege stijgt Zuidhorn een plaatsje op de ranglijst ten koste van Groen Geel, dat thuis verloor van Noordscheschut, en kan het weer naar boven kijken.

Volgende week staat er een lastige uitwedstrijd op het programma, als Zuidhorn op bezoek gaat bij nummer vier: Klazienaveen.

Opstelling Zuidhorn
Marcel Groothof, Gideon Kooistra, Ronnie Spijkerman, Laurens Bloem, Wouter de Boer, Ruben Kooistra, Jordi Schuiling, Jos Schultinga (60ste min: Bart Brandts Buys), Thijs Zwarteveen (65ste min: Robin van der Steege), Jaap Jacobs, JP Steenbergen (80ste min: Peter Janse).