Nuttige overwinning in nuttige oefenwedstrijd

13 april 2017 12:15

Dinsdagavond was Grootegast te gast op het Johan Smitpark voor een oefenwedstrijd. Deze wedstrijd was gepland ter voorbereiding op de kraker van Zuidhorn 1 tegen Aduard, op zaterdag 22 april. De scheidsrechter van dienst, de heer Oosting floot exact om 20.00 uur de wedstrijd leven in.

Vanaf het eerste moment zette Zuidhorn druk op de tegenstander, die daardoor nagenoeg niet aan de opbouw toekwam. In de vierde minuut was al het raak en had de keeper het nakijken. Thijs Zwarteveen stuurde Robin van der Steege de zestien in met een op maat gesneden bal, die hij na een handige passeerbeweging vol in de touwen schot. De mannen van Kees Bouma waren gretig en gingen vol energie door. Het speelveld op het kunstgras van vv Zuidhorn werd klein gehouden en met goed combinatiespel kwam het regelmatig tot een scoringskans.

Zo was er een rollertje van Thijs Zwarteveen op aangeven van Jordi Schuiling en miste Robin van der Steege op een haar na een messcherpe voorzet van de voet Jaap Jacobs. Grootegast bleef moeite houden met het uitverdedigen in de 25ste minuut ging dit fout; de keeper kwam onder druk te staan en Thijs Zwarteveen hem de bal ontfutselen. De keeper had het nakijken: 2-0.

Het duurde tot de 27ste minuut voordat de eerste kans voor Grootegast kon worden genoteerd. Een strakke voorzet werd ingekopt en Lars Striesenou, de stand in voor Marcel Groothof, had een knappe redding in huis. Nog geen drie minuten laten was er een schot van twintig meter op de goal van Lars Striesenou maar met een goede reflex weerhield hij Grootegast van het scoren.

De klok bleef op de 30 minuten staan maar dat weerhield de door Simon Koster gecoachte mannen er niet van het gas op de ketting te houden. Op aangegeven van Jaap Jacobs knalde Wouter de Boer, met rechts, de 3-0 op het scorebord. Na de pauze kwamen Stefan Smit, JP Steenbergen en Peter Jansen in de ploeg en zij losten Ronnie Spijkman, Robin van der Steege en Jaap Jacobs af. Het beeld van de wedstrijd veranderde niet, het spel speelde zich vooral af op de helft van Grootegast. Kwamen ze een keer aan opbouwen toe dan luidde een onderschepping door Ruben Kooistra of Martijn Smit vaak het einde van de aanval in. Ondanks het overwicht ging het maken van doelpunten de tweede helft wat moeizamer. Pas in de 28ste minuut was het Jordi Schuiling die na een knappe een-twee tussen Jos Schultinga (ingevallen voor Martijn Smit) en Peter Janse zorgde voor 4-0.

De kansen op het uitbouwen van de score waren er wel, zo was er een knappe actie van Niels Pera die niet omgezet werd in een doelpunt. Een schot van Gideon Kooistra op aangeven van Peter Janse werd knap gered door de doelman. Jos Schultinga speelde bal op de rand van de zestien naar Ruben Kooistra maar twee spelers van Grootegast wierpen zich voor zijn schot waardoor de bal de goal niet kon bereiken. Stefan Smit zette twee keer de bal knap voor op goed aangesneden lange bal van aanvoerder Bloem.

Na negentig minuten floot de prima leidende scheidsrechter Oosting het leven uit de wedstrijd. Op dinsdag 18 april is de tweede oefenwedstrijd ter voorbereiding op de kraker tegen Aduard. Deze wedstrijd begint om 20.00 uur en is tegen Velocitas.

Opstelling
Lars Striesenou, Gideon Kooistra, Ronnie Spijkerman (46e Stefan Smit), Laurens Bloem, Wouter de Boer, Ruben Kooistra, Martijn Smit (65e Jos Schultinga), Jordi Schuiling, Robin van der Steege (46e Peter Janse), Thijs Zwarteveen (65e Niels Pera),  Jaap Jacobs (46e JP Steenbergen).