vv Zuidhorn trots op kersverse scheidsrechters

11 juni 2017 7:00

Onze vereniging kan al jaren rekenen op een prima scheidsrechterskorps en nu zijn daar nog eens vier gediplomeerde arbiters bij gekomen. Na een opleidingstraject van vier maanden, waarbij praktijk het belangrijkste onderdeel was, ontvingen de heren vorige week hun KNVB badge.

Begin dit jaar konden we vier enthousiaste clubleden aanmelden voor de KNVB-opleiding tot Verenigingsscheidsrechter. Rick van der Noord, Hein Duursma, Jorian Harkema en Arjan van Esch startten in februari met de cursus, die bij vv Niekerk werd gegeven.

Leiding geven aan 22 spelers, de wedstrijd op de juiste manier lezen, contact met ouders, toeschouwers en coaches, en natuurlijk het toepassen van de spelregels. In vier avondsessies kwamen deze en nog veel meer zaken aan de orde. Als onderdeel van de opleiding werd door elke cursist op onze velden ook een flink aantal wedstrijden gefloten. Met de begeleider werden die nabesproken en beoordeeld. Een stevige investering, in vrije tijd en energie!

Op dinsdag 23 mei was de vierde en laatste cursusavond, met na afloop de uitreiking van de diploma's. Het bestuur feliciteert de nieuwe verenigingsscheidsrechters van harte! Natuurlijk bedanken we ook praktijkbegeleiders Arnold Haan, Jan Jansma, Reint Kooi en Hans Tuk, die bij de cursusavonden en bij de zaterdagse wedstrijden aanwezig waren. En deze dank geldt ook de teams en leiders die onze cursisten de kans hebben geboden om praktijkwedstrijden te fluiten.

Nu een mooi vervolg
Onze scheidsrechterscommissie, die dit voorjaar is opgericht, pakt nu meteen door! Arnold Haan (verenigings- en KNVB scheidsrechter) is bereid gevonden de KNVB-cursus voor Scheidsrechterscoördinator te volgen en zal binnen de commissie met Jan Jansma een sturende rol krijgen.

Verder zullen de begeleiders vanaf komend seizoen een vaste verschijning zijn op onze velden. In herkenbare kleding zullen zij als aanspreekpunt fungeren voor iedereen die te maken heeft met, of vragen heeft over wedstrijdbegeleiding.

Laatste 'wapenfeit' dit seizoen is de scheidsrechtersavond die op woensdag 7 juni werd gehouden. Cöordinator Arnold Haan gaf een presentatie, van de aanwezige scheidsrechters kregen we veel tips en ideeën over arbitrage bij vv Zuidhorn en we speelden een heuse spelregelquiz. Dat deze avond komend seizoen een vervolg krijgt staat vast!

Heb jij ook interesse om als (pupillen)scheidsrechter, praktijkbegeleider of wie weet als spelbegeleider een rol bij de vereniging te vervullen? Mail dan even naar [email protected]. Wij zoeken jou!

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom scheidsrechterszaken bij vv Zuidhorn, ga dan via het menu op deze website naar Wedstrijdzaken -> Scheidsrechters.