De Weide drukt Zuidhorn in 8 minuten dieper in de misère

19 november 2017 15:00

Zuidhorn speelde een goede eerste helft in Hoogeveen en ging met een 1-0 voorsprong rusten. In acht minuten tijd draaide De Weide de wedstrijd om en in de 60e minuut stond er 3-1 op het scorebord. Tussen die doelpunten miste Zuidhorn twee enorme kansen en kon met lege handen terug naar Zuidhorn.

Zuidhorn en De Weide waren in de beginfase goed aan elkaar gewaagd. Verbeek zag een inzet gestopt door Groothof en aan de andere kant schoot Jaap Jacobs net naast na een combinatie met Jos Schultinga. Na een voorzet van Jordi Schuiling en doorkoppen van Jacobs kopte Schultinga de bal over het doel. De Weide kreeg ook een goede kopkans, maar Ismail Ucan miste eveneens.

Halverwege de eerste helft braken Jordi Schuiling en Kevin van der Kooi samen door en ontmoetten slechts één verdediger. De inzet van Kevin van der Kooi ontbeerde kracht. Een paar minuten later was het wel raak. Na een duel tussen Vincent Coulier en Daan Kocken leek het spel onderbroken te moeten worden voor een blessure van de verdediger van De Weide, maar Coulier krabbelde op en ging door. Een prachtige voorzet van Jordi Schuiling volgde en de kopbal van Jaap Jacobs was even knap als doeltreffend: 0-1.

Zuidhorn had de wedstrijd onder controle, hoewel Marcel Groothof niet zonder werk bleef. Eerst stopte hij een schot van Ismail Ucan en kort daarna tikte hij de bal na een hoekschop van Verbeek met een flitsende reactie opnieuw over de doellijn. Ook een schot van Jermo Verbeek was een prooi voor de ervaren doelman. Zuidhorn kreeg ook mogelijkheden de voorsprong te verdubbelen. Bart Brandts Buys kopte net naast na een mooie pass van Wouter de Boer en in de 40e minuut leverde een prachtige aanval van Zuidhorn geen tweede doelpunt op. De voorzet kwam van Brandts Buys, Jos Schultinga legde de bal keurig klaar en Kevin van der Kooi zocht de verre hoek. Doelman Henri van der Weide, ook ervaren, redde knap.

Direct na de thee kreeg Zuidhorn geen strafschop van de overigens prima leidende Richard Venekamp. Na een voorzet van Daan Kocken werd Jos Schultinga binnen het strafschopgebied opzichtig vastgehouden.

Van minuut 51 tot 59 draaide de wedstrijd volkomen om. Slap en laks verdedigen van Zuidhorn–kant hielp De Weide mee om de achterstand om te draaien in een comfortabele voorsprong. Eerst mocht Frank Benjamins de bal vrij als een vogeltje aannemen op enkele meters van het doel. De grote en sterke spits schoot de bal na een voorzet van Verbeek eerst op de paal, maar de rebound was gemakkelijk te verzilveren: 1-1. Een minuut later kreeg Jos Schultinga een bijna niet te missen kans na een voorzet van Jordi Schuiling. Van slechts een paar meter afstand kon hij de bal proberen in het doel te werken, maar op miraculeuze wijze stuitte de bal via de grond en de lat over. Een dure misser, want een minuut later profiteerde Ismail Ucan op knappe wijze van een inschattingsfout van Daan Kocken. Ucan maakte de lange bal van achteruit van Emiel Njagul uitstekend af: 2-1. Jos Schultinga kreeg wederom een kans de schade te repareren, maar in de 56e minuut schoot hij een voorzet van de sterk spelende Jaap Jacobs van de rand van een meter of vijf over de veste van Henri van der Weide. De door aardbevingen en ander ongemak geteisterde provincie kreeg een nieuwe opdoffer, zij het een sportieve, want in minuut 59 maakte Ucan zijn tweede. Ruben Kooistra kon een lange bal vanuit de defensie niet verwerken en geen teamgenoot van Kooistra legde de van Hoogeveen over gekomen Ucan ook maar een strobreed in de weg en via de handen van Groothof werd het  3-1.

Het geloof bij de bezoekers was weg. Teveel mentale tikken in korte tijd sloopten de weerbaarheid van de equipe van trainer Bouma. Veel verder dan een knappe inzet van Jaap Jacobs na een mooie voorzet van Thijs Zwarteveen kwamen de mannen uit Zuidhorn niet. In de slotminuut schoot Jermo Verbeek nog op de paal.

Opstellingen:

De Weide: Van der Weide; Buining, van Arkel, Luchtenberg, Coulier; Njagul, Bosscha, Muysson, Verbeek, Benjamins, Ucan

Zuidhorn: Groothof; Kocken (65: G. Kooistra), Bloem, R. Kooistra, De Boer; Zwarteveen, Schuiling, Brandts Buys, Van der Kooi (62: Steenbergen), Jacobs, Schultinga

Geel : Wouter de Boer (Zuidhorn)