Zuidhorn ontvangt zaterdag Gramsbergen

8 februari 2018 17:45

Zuidhorn ontvangt in de 15e competitiewedstrijd van 2017-2018 de enige tegenstander uit de provincie Overijssel, v.v. Gramsbergen. Deze ploeg staat één plekje hoger dan Zuidhorn op de ranglijst. Beide ploegen hebben evenveel punten, maar Gramsbergen heeft nog een wedstrijd tegoed.

Wel eentje met perspectief, want op 23 februari komt Nieuwleusen naar het mooie sportpark.  Scheidsrechter is de heer Van Gullik. Met het eerste team komen altijd veel supporters mee. Eerder dit seizoen speelden beide ploegen 0-0 tegen elkaar, de wedstrijd was in evenwicht. Zuidhorn voetbalde toen zonder Daan Kocken, Ronnie Spijkerman en Laurens Bloem. De thuisploeg miste doelman Kosters.

Ruim een jaar geleden, 28 januari 2017, ging Gramsbergen op het Zuidhorner kunstgras stiekem met drie punten naar huis. De klok stond al even op 90 en beide partijen leken vrede te hebben met de 0-0. De bal kwam nog een keer voor de schietgrage onderdanen van Sander ter Wijlen en zijn uithaal dompelde Zuidhorn in rouw en bracht Gramsbergen in extatische vreugde: 0-1.

Vorig seizoen debuteerden de mannen uit dit mooie stadje aan de Vecht (‘Gramsbergen, waar de Vecht Nederland binnenkomt’) in de Tweede Klasse. Dat ging na een aarzelende start zo goed, dat Gramsbergen uiteindelijk de 3e periode won en nacompetitie om promotie naar de Eerste Klasse mocht spelen. Promotie leverde het niet op, al had het zomaar gekund.

De blikvanger van Gramsbergen is zonder twijfel Roy Seinen. De sterke spits scoorde al 14x en voert daarmee de topschutterslijst aan, voor Jeroen Haan en Elsin Yilmaz, die na een bliksemstart al een tijdje droog staat. Vorig jaar maakte Seinen er 23 en het seizoen daarvoor maar liefst 36. David Houtman zorgt voor de meeste aanvoer voor zijn spits en scoorde zelf, als rappe vleugelflitser, vier doelpunten.

Het grootste deel van de selectie van Gramsbergen woont in het knusse stadje, maar nogal wat selectiespelers komen van topklasser HHC uit Hardenberg. Spelers die daar net niet goed genoeg voor het 1e zijn, betekenen voor Gramsbergen een versterking. Zo kwam Sander ter Wijlen over van de Hardenbergers, waar hij regelmatig in de hoofdmacht uitkwam. Ook Rutger Dijk kent een verleden bij HHC. Hoofdtrainer van Gramsbergen is Jan Peter Jonkman, een ervaren oefenmeester die al actief was bij SCD (Dedemsvaart), Den Ham en hoofdklasser Alcides. Jonkman is aan zijn derde seizoen bezig en plakt er nog een vierde aan vast.

De beide competitieduels van 2018 leverden Gramsbergen geen punten op. Zowel Omlandia als Bedum ging er met de volle buit vandoor. Zuidhorn daarentegen is nog zonder nederlaag in het nieuwe kalenderjaar.

Zaterdag kan trainer Kees Bouma niet beschikken over Ruben Kooistra, die aan zijn rode kaart tegen Bedum twee duels schorsing overhield. Ook Jan Peter Steenbergen kan niet meespelen, want hij gaat op wintersport. Gideon Kooistra, de andere zoon van teammanager Matthias, is herstellende van zijn kwetsuur en het duurt nog wel even voor hij weer in de groene wei huppelt. Of Bart Brandts Buys inzetbaar is moet op de training van donderdag blijken, dinsdag trainde hij voor het eerst na zijn blessure met verzorger annex hersteltrainer Be Heeres. Ook Jordi Schuiling is onzeker, hij kampt met hakproblemen. Robin van der Steege lijkt weer helemaal fit.