Zuidhorn trekt aan kortste eind tegen Gramsbergen

11 februari 2018 10:30

Zuidhorn is er niet in geslaagd aansluiting met de middenmoot in de Tweede Klasse J te krijgen. Tegen Gramsbergen werd een 2-3 nederlaag geleden. Het verlies had niet gehoeven, Zuidhorn gaf twee goals cadeau aan de tegenstander uit Overijssel.

Het was de wedstrijd van de spitsen. De beste man van het veld Jaap Jacobs scoorde twee keer, maar Roy Seinen – vaak onzichtbaar – is een fenomeen op twee benen en maakte er drie. De laatste was zijn 100e  in 121 officiële duels voor Gramsbergen en dat voor een jongeman van 21 jaar!

Zuidhorn had veel mannen met pijntjes en andere klachten in de selectie en kon daardoor allerminst spreken van een goede voorbereiding. Jan Peter Steenbergen, Gideon en Ruben Kooistra waren niet inzetbaar. Gramsbergen miste aanvoerder Lars Kieft, Bart Wind en Bart Seinen.  De eerste tien minuten was nog prima van thuisclubzijde.  Jordi Schuiling schoot, na een voorzet van Daan Kocken,  al na 5 minuten op de paal buiten bereik van doelman Kosters en een minuut later zwiepte een gevaarlijke voorzet van Jacobs voor het doel langs. Daarna begon Zuidhorn te sukkelen. Gramsbergen werd gevaarlijker en de thuisclub moest aan de noodrem trekken. Eerst Ronnie Spijkerman, daarna Daan Kocken. Roy Seinen mocht twee vrije trappen nemen op gevaarlijke plekken en de tweede plofte achter Marcel Groothof.

Na een ingooi van Kocken schoot Jaap Jacobs net over en een schot van Kevin van der Kooi was een eenvoudige prooi voor Kosters. Na een mooi schot van Elwin van der Veen (gestopt door Groothof) gaf Zuidhorn de 0-2 aan de bezoekers. Na een dieptepass kwam Groothof zijn doel uit, maar  Ronnie Spijkerman tikte de bal – onbedoeld uiteraard – langs zijn doelman en voor Seinen was het een koud kunstje om zijn tweede van de middag te maken. Vlak voor de pauze knalde Thijs Zwarteveen (na een voorzet van Jos Schultinga) de grootste kans van Zuidhorn van dichtbij over een gapend doelvlak.

Zuidhorn kwam sterk terug na de rust. Na een wekelijk prachtige aanval, die je normaliter alleen tijdens een training van Zuidhorn kunt zien, maakte Jacobs koppend  de 1-2. De aanval begon bij Daan Kocken, ging via Zwarteveen naar Wouter de Boer en diens voorzet kopte Jacobs langs de kansloze doelman. Na 60 minuten moest de keeper opnieuw vissen. Jos Schultinga bracht de bal voor het doel en via de vingertoppen van Kosters kwam het speeltuig bij Jacobs, die de gelijkmaker op het bord bracht.

Twee minuten later kwam de eindstand op het bord. Wouter de Boer speelde Bart Brandts Buys in, waar het niet kon. Brandts Buys speelde de bal naar  de schietgrage Roy Seinen en de docent Aardrijkskunde in opleiding  kende geen moeite Groothof opnieuw te passeren: 2-3.

Bij Zuidhorn moesten de geblesseerde Daan Kocken en Laurens Bloem ( Robin van der Steege verving hem prima) naar de kant en de ploeg slaagde er niet in nogmaals terug te komen. Peter Janse was kort voor tijd het dichtst bij de 3-3, maar zijn inzet zeilde net voorlangs.

Opstelling: Groothof; Kocken (68:Tom Spijkerman), Bloem (64: Van der Steege), R. Spijkerman, De Boer, Brandts Buys ( 73: Janse), Zwarteveen, Schuiling, Jacobs, Schultinga, Van der Kooi