Zuidhorn reist met de bus naar virtuele koploper Klazienaveen

7 maart 2018 23:15

Zaterdag vertrekt om 12.00 uur een touringcar met spelers en supporters naar Zuidoost Drenthe om daar Klazienaveen te bestrijden. Aan de drie wedstrijden, die Zuidhorn in de laatste anderhalf jaar tegen de Drenten speelde, zijn er niet veel goede herinneringen. Ze gingen alle drie verloren.

Het is even geleden, dat Zuidhorn voor de competitie uitkwam en ook op de trainingen was te merken dat het vakantietijd was. De laatste echte wedstrijd was tegen Frisia voor de beker. Afgelopen maandag speelde Zuidhorn onder de 23 jaar met een man of vier van het 1e elftal in de ploeg. Bedum <23 jaar werd met 5-2 verslagen.

Klazienaveen maakt kans op het kampioenschap. Drie weken geleden rekende de ploeg van trainer Goedkoop zich waarschijnlijk stiekem al een beetje rijk. Drie thuiswedstrijden op rij voor de boeg, waarvan twee inhaal en met de opponenten Omlandia, DESZ en vv Zuidhorn in het vooruitzicht werd stiekem al aan 9 punten gedacht. Omlandia gaf echter geen krimp en won door een goal van wie anders dan Jeroen Haan. De wedstrijd tegen DESZ werd afgelast. Ondanks het verlies tegen Omlandia is Klazienaveen de ploeg met de minste verliespunten en als het de beide inhaalduels tegen DESZ en Pelikaan S weet te winnen…. Die laatste wedstrijd staat pas op 28 april op de rol.

Klazienaveen speelt in het zwart en is door de fusie tussen vv  Klazienaveen en vv Zwartemeer  één van de grootste clubs van de provincie Drenthe geworden. Het heeft 7 zaterdagteams, 4 voor de zondag en nog vijf 35+-teams. Ook vrouwen kunnen voetballen in de voormalige veenkolonie. Bij Klazienaveen kun je meer dan voetballen. Op de agenda staan zaken als klaverjassen, pokeren en carbidschieten.

Belangrijke spelers zijn Jasper Woelders (7 treffers) en Nick van der Sleen (6 goals), die elk jaar flink wat doelpunten maken. Van der Sleen zorgde vorig seizoen voor de 0-1 in Zuidhorn. Die wedstrijd ging toen met 1-2 verloren voor de ploeg van trainer Kees Bouma, terwijl Zuidhorn in Klazienaveen – toen o.l.v. Simon Koster - met 2-0 aan het kortste eind trok. In de eerste wedstrijd van deze voetbaljaargang tussen beide ploegen, in Zuidhorn, maakte Nick van der Sleen in de 84e minuut de winnende 2-3. Dat was in een fase dat Klazienaveen elk duel in de slotfase naar zich toe trok. Zuidhorn had toen absoluut meer verdiend (twee doelpunten van Jordi Schuiling leverden geen punten op), maar staat voorlopig op 0 uit 3.

De beste speler van Klazienaveen is Patrick Bloemberg en hij is terug na een langdurige blessure. In Zuidhorn deed hij niet mee, inmiddels staat hij al weer op 4 doelpunten. De meeste spelers van de FC komen van Klazienaveen, maar ook enkele mannen van Zwartemeer hebben de selectie versterkt.

De trainer van de nieuwe club is Casper Goedkoop, die eerder als assistent bij FC Groningen en als hoofdcoach bij Actief, Omlandia, Groen Geel, Hoogeveen en Alcides werkte.  Goedkoop combineert zijn werk in Klazienaveen met het assisteren van Dick Lukkien bij FC Emmen. Hij is trainer sinds 2008.

Zuidhorn zal ook zaterdag niet over een complete selectie kunnen beschikken. Laurens Bloem en  Kevin van der Kooi zijn geblesseerd. Jordi Schuiling heeft hakklachten en Gideon Kooistra is net terug van een langdurige  blessure. Jos Schultinga lag dinsdag geveld door de griep in zijn bedje. Een aantal andere mannen kampt met wat trainingsachterstand.

Scheidsrechter van dienst is de heer Baar.