Zuidhorn lijdt opnieuw onnodige nederlaag

18 maart 2018 16:15

Zuidhorn heeft de uiterst belangrijke wedstrijd tegen FC Meppel met 1-2 verloren. Voor rust nam een veel beter Zuidhorn een 1-0 voorsprong en kreeg daarna een strafschop met de kans op 2-0. Die werd gemist, net zoals vorige week tegen Klazienaveen een penalty onbenut werd gelaten. FC Meppel counterde in de tweede helft een aantal keren knap en maakte twee goals. Een enorm slotoffensief van Zuidhorn leverde niet de verdiende gelijkmaker op.

FC Meppel kwam met het mes tussen de tanden naar Zuidhorn. De interim-trainers hebben de ploeg sterk gewijzigd en wat oudere spelers zijn ingezet om ten koste van alles lijfsbehoud te realiseren. Sommigen gaan daarin te ver, met name Edwin Maat maakte de ene na de andere vervelende overtreding en gedroeg zich (als bijna 40- jarige) als een op hol geslagen puber.

Zuidhorn miste uiteraard de op krukken langs de kant staande Jordi Schuiling en ook de geschorste Wouter de Boer en de geblesseerde Laurens Bloem moesten nog toekijken. Bij de elf die wel begonnen waren een paar spelers niet helemaal topfit of net hersteld van blessures en ziekte.

Toch begon Zuidhorn in de snijdende kou en met een keiharde zijwind goed aan de wedstrijd. Nadat Hans Mansveld namens FC Meppel in het zijnet had geschoten kopte Jaap Jacobs de bal na een goed genomen hoekschop van Jos Schultinga knap in het Meppeler doel. Doelman Koch was kansloos op de kopstoot van Jacobs: 1-0. Na een vrije trap van Robin van der Steege kopte Jacobs in de 16e minuut net naast. Halverwege de 1e helft was Thijs Zwarteveen dichtbij 2-0, na doorkoppen van Jacobs kwam hij heel ver, maar Koch redde. Een paar minuten later kreeg Zwarteveen een veel betere mogelijkheid om de voorsprong te verdubbelen. Jos Schultinga soleerde in het zestienmetergebied van de in geheel zwarte tenues geklede Meppelaars en werd onderuit getikt door Rik Beens. De prima leidende arbiter Benjamins wees naar de stip. De inzet van Zwarteveen was veel te bescheiden en Koch redde eenvoudig. Liet Zuidhorn vorige week in Klazienaveen na een penalty te benutten om op 1-0 te komen, nu bleef de 2-0 uit. Wat als…. zal nog lang door de hoofden van de leiding spelen.

Meppel kreeg moed en de ploeg die elke bal naar de twee snelle spitsen knalt, kreeg een hoekschop die keurig werd binnen gekopt door Maarten van Olphen: 1-1. Na een fraai schot van Jacobs, goed gepakt, kreeg Jos Schultinga in de 38e minuut ook een grote kans op de tweede thuisclubtreffer. Voorbereidend werk van Kevin van der Kooi en Jaap Jacobs brachten Schultinga alleen voor doelman Koch. De bal verdween net langs de verkeerde kant van de paal. Het laatste wapenfeit van Zuidhorn in het 1e bedrijf was een knal van Kevin van der Kooi en ook de rebound van Jacobs leverde niets op.

Scheidsrechter Benjamins was halverwege de eerste helft al aardig klaar met de vele overtredingen en het gezeur van FC Meppel en gaf geel aan Hans Mansveld, Edwin Maat en Perryn de Kam. Na rust kreeg ook Steven Kotters een terechte gele prent voorgeschoteld. Trainer Richard Moes nam in de pauze een verstandig besluit. Hij wisselde Maat, die smeekte om een veldverwijzing. Amith Khieroe kwam voor hem binnen de lijnen en werd er later ook weer uitgehaald.

FC Meppel had na de thee iets windvoordeel en liet Zuidhorn komen en het spel maken, maar counterde gevaarlijk. In de 49e minuut had Marcel Groothof een hele knappe redding nodig om Mansveld - na een volkomen mislukte vrije schop van Robin van der Steege - van scoren af te houden. Een paar minuten later kon Ronnie Spijkerman de bal nog net van de lijn halen na een inzet van De Kam. Zuidhorn ging op zoek naar de 2-1 en na een ingooi van Daan Kocken tikte Schultinga de bal naar Jacobs. Het schot was hard, maar kwam niet waar de supporters (waar respect voor op z’n plaats was, het was akelig koud) het zo vurig wensten: in het nylon.

Na een uur opnieuw een snelle uitval van FC Meppel. Eerst greep Ruben Kooistra mis en toen Ronnie Spijkerman werd uitgekapt kon Mansveld knap scoren: 1-2. De vreugde bij de bezoekers was groot. Mansveld bleef een plaag voor Ronnie Spijkerman en Groothof had nog twee goede saves nodig om de snelle spits van scoren af te houden. In de slotfase drong Zuidhorn enorm aan. Met alles wat de mannen in zich hadden werd naar de gelijkmaker gezocht. Tom Spijkerman knalde net voorlangs en in de 88e minuut kopte Bart Brandts Buys van heel dichtbij net over de lat. Zeven minuten liet de sterk leidende Benjamins doorspelen en in die periode stonden er bijkans 18 spelers in het zestienmetergebied van FC Meppel. De goal kwam niet. Meppel verliet in extase het veld, Zuidhorn in diepe treurnis….

Opstelling:
Zuidhorn: Groothof, Kocken (75: Van der Woude), R. Spijkerman, Van der Steege, Kooistra, T. Spijkerman, Brandts Buys, Van der Kooi (65: Steenbergen), Zwarteveen, Schultinga, Jacobs.

Meppel: S. Koch, Knotters, Beens, Van Olphen, Eemstra, Bakker, Maat (46: Khieroe, 70: Tempelaar), Smilde; De kam, Mansveld, R. Meijer.

Geel: Knotters, Mansveld, Maat en De Kam (allen FC Meppel)