Zuidhorn gaat op bezoek bij Groen Geel

13 april 2018 11:45

Zuidhorn staat voor een cruciale wedstrijd in de alsmaar voortdurende overlevingstocht in de 2e klasse J. Groen Geel is de gastheer voor de ploeg van trainer Bouma en het is een wedstrijd met grote belangen. De verliezer zal het heel lastig krijgen de nacompetitie te ontlopen, iets wat nu al geen sinecure is. Niet dat Zuidhorn slecht presteert in 2018, maar alle ploegen onderin de ranglijst pakken punten, terwijl de koplopers vaker lijken te verliezen dan te zegevieren.

Zaterdag ontmoet Nieuwleusen FC Meppel en DZOH ontvangt Drenthina. Puntenwinst bij Groen Geel lijkt daarom hoogstnoodzakelijk om de competitie eind mei op een reguliere wijze te kunnen beëindigen.

Groen Geel en Zuidhorn streden vorig seizoen ook om het ontlopen van de nacompetitie en toen slaagde Zuidhorn daarin door de laatste wedstrijd van het seizoen gelijk te spelen tegen de ploeg van trainer Robbie Wentink, die naar Gorecht vertrekt. Groen Geel redde zich eenvoudig via de nacompetitie, een route die dit jaar een stuk lastiger is, door de nieuwe regels omtrent degradatie. GG heeft nu nog maar 13 punten en staat daarmee 9 achter op Zuidhorn. Het zou best eens kunnen gebeuren dat de nieuwe (en oude) oefenmeester Neal Haan weer in de 3e klasse moet beginnen. Haan heeft een reputatie hoog te houden bij de bespelers van Corpus den Hoorn. Hij was er 7 jaar trainer tussen 2008 en 2015 en leidde de ploeg van de 6e klasse (waar GG anoniem meehobbelde) naar de 1e klasse. Een prestatie van formaat. Dat gebeurde door het gericht aantrekken van spelers, vooral het verleiden van afgestudeerden om bij Groen Geel te komen spelen om daar het studentikoze leven nog wat voort te zetten op de zaterdagmiddag en -avond.

Maar eerst dit seizoen nog. Groen Geel scoort moeizaam, slechts 26 doelpunten en krijgt er veel tegen. De ploeg speelt vaak in wisselende samenstelling en conditioneel is niet elk selectielid helemaal op sterkte. Nu GG Jelle Teitsma terug heeft gehaald wordt wel aangetoond dat Wentink cs serieus werk gaan maken van klassenbehoud. De lange spits, jarenlang bij hoofdklasser Drachtster Boys actief, moet de groengelen aan goals helpen. Vorige week verloor Groen Geel nipt van Klazienaveen, daarvoor speelde het gelijk tegen Nieuwleusen en nog zeven dagen eerder werd Drenthina verslagen.

Het eerste duel van deze jaargang tussen beide ploegen werd ruim gewonnen door Zuidhorn. 6-2 was toen de eindstand met een geweldige Jaap Jacobs op schot, die vier keer raak schoot. De veldverhouding werd met die stand wel wat geweld aan gedaan, want lange tijd was de wedstrijd in evenwicht. Ook toen al dachten alle betrokkenen dat de uitslag cruciaal zou zijn voor de rest van het seizoen en misschien was dat ook wel zo. Maar als Groen Geel zaterdag onverhoopt Zuidhorn zou verslaan is er nog veel mogelijk.

Bij Zuidhorn gaat het met de drie langdurige en serieuze blessuregevallen wel wat beter, maar Kevin van der Kooi, Laurens Bloem en Jordi Schuiling zullen zeker nog niet in actie komen zaterdag. In het geval van Bloem en Schuiling waren het de eerste voorzichtige stappen naar een rentree, Van der Kooi deed alweer wat mee met een aantal trainingsonderdelen.

De wedstrijd in Groningen begint om 15.15 uur en scheidsrechter Gullik is de leidsman.