Dames v.v. Zuidhorn in opleiding tot KNVB Verenigingsscheidsrechter

2 mei 2018 0:30

Op dinsdagavond 24 april werd in het Eigen Home aan een groep van 18 dames de KNVB-cursus Verenigingsscheidsrechter gegeven. Naast het fluiten van de bekerwedstrijd Zuidhorn MO15-1 tegen SIOS MO15-1 (uitslag 4-2) werd deze avond opgeluisterd met een presentatie gegeven door topscheidsrechter Sjoukje de Jong uit Vegelinsoord.

De cursus
Als voetbalvereniging zijn wij trots en enthousiast, dat de cursus Verenigingsscheidsrechter in Zuidhorn werd gegeven. Mede gezien het feit, dat 18(!) dames zich hiervoor hebben aangemeld, wat op z’n minst uniek te noemen is.

Nadat iedereen voorzien was van koffie of thee met - toepasselijk – een roze koek werd gestart met een korte introductie. Na deze inleiding konden de dames meteen op het veld aan de slag, want er stond een wedstrijd gepland tussen de dames van v.v. Zuidhorn en SIOS (MO15-1). Na overleg met SIOS en de leiders van beide teams mochten vier dames deze bekerwedstrijd fluiten. De andere aankomende scheidsrechters beoordeelden de vier fluitende scheidsrechters vanaf de zijlijn.

Toen de bekerwedstrijd was afgelopen ging de cursus in het Eigen Home verder met het bespreken ervan. Na deze bespreking kwam gastspreekster en topscheidsrechter Sjoukje de Jong aan het woord. Zij gaf een mooie presentatie over haar loopbaan. Voor een impressie van wie deze vrouw is klik op deze link.

Deze zeer geslaagde lesavond werd afgesloten met het maken van een toets, waarna de dames enthousiast huiswaarts keerden om gemotiveerd verder te gaan met deze cursus.

Interesse?
Lijkt het je ook leuk om ons korps te assisteren als scheidsrechters of als begeleider? De scheidsrechterscommissie roept iedereen op die hier wat voor voelt om zich aan te melden, zowel junioren als senioren. Door goede opleiding en begeleiding, word je klaargestoomd om zelfstandig als scheidsrechter ingezet te kunnen worden. Hierbij leer je onder andere de spelregels (te hanteren), om te gaan met weerstanden, het durven nemen van beslissingen, etc..

Als scheidsrechter heb je een belangrijke taak in een wedstrijd. In een split-second moet je een beslissing kunnen nemen. Door goede scheidsrechters, gaat het niveau van het voetballen omhoog en neemt het plezier voor de spelers toe.

De scheidsrechterscommissie van v.v. Zuidhorn zorgt voor begeleiding en assistentie. Ben je geïnteresseerd, of wil je meer informatie? Neem dan gerust eens contact met ons op via: [email protected].