Zuidhorn voor belangrijk duel naar Zwartsluis

11 mei 2018 3:15

Zuidhorn gaat zaterdag naar Zwartsluis om daar DESZ te bestrijden. Het is een belangrijke wedstrijd voor Zuidhorn, want om de nacompetitie te ontlopen is winst geboden. Voor DESZ staan er geen grote belangen meer op het spel. De ploeg is na de knappe en verdiende zege op Klazienaveen veilig.

DESZ draait als debutant een prima seizoen. Vooral via de gevaarlijke spitsen Danny Moorman (10 treffers) en Tom Kisjes (15 goals) maakt DESZ het veel ploegen moeilijk. De ploeg speelt fris en aanvallend voetbal. Trainer Jeroen van der Berg vertrekt na twee succesvolle jaren naar Flevo Boys waar hij assistent wordt. Hij wordt opgevolgd door een duo, dat al vele successen in het amateursvoetbal op zijn naam heeft: Leo Blom en Jan Derk Brandsma. Ze waren werkzaam, bijna altijd samen, bij onder meer MSC, Olde Veste, Steenwijk en Ruinerwold.

Zwartsluis is een dorp van nog geen 5000 inwoners aan het Zwarte Water. In 1398 werd de haven Swarte Sluys voor het eerst genoemd. Zwartsluis is doorvoerhaven geweest voor turf uit Drenthe richting Holland. Tegenwoordig wordt de haven vooral gebruikt door recreanten en vindt men er werkgelegenheid in de scheepsbouw. Tussen 1765 en 1798 was Zwartsluis de plaats waar uit een wijde omtrek veel Joodse gezinnen hun pasgeboren jongetjes lieten besnijden.

Zuidhorn heeft drie zeges nodig en dat zou een ongebruikelijk sterke serie zijn. Komende zaterdag ontbreken Peter Janse (blessure), Kevin van der Kooi (vakantie), Ronnie en Tom Spijkerman (ook op vakantie), maar daar staat de comeback van Jordi Schuiling tegenover. Hij is eindelijk hersteld van de blessure, die hij in Klazienaveen opliep. Laurens Bloem maakt voor het eerst sinds december 2017 weer deel uit van de wedstrijdselectie. Hij zit op de bank en is slechts in noodgevallen inzetbaar.

Scheidsrechter in Zwartsluis is de heer Brinkman. De eerste lucht blaast hij om half drie door zijn fluit.