Zuidhorn voor laatste competitiewedstrijd naar Emmen

25 mei 2018 22:45

In de 26e en laatste wedstrijd van de reguliere competitie ontmoet Zuidhorn Drenthina. De wedstrijd wordt in Emmen gespeeld en staat onder leiding van scheidsrechter Kevin Moed - een beginnende twintiger nog maar - uit Klazienaveen. Eerder leidde deze referee onder meer FC Meppel tegen Zuidhorn. Drenthina heeft nog een punt nodig om het degradatiegevaar definitief af te wenden.

Drenthina tegen Zuidhorn is - als de thuisclub niet alsnog in de nacompetitie verzeild raakt - de laatste wedstrijd van trainer Gerrie Benus. Benus is maar liefst tien seizoenen oefenmeester van Drenthina geweest. Ook bij Sportclub Erica was hij tien jaar de hoofdcoach. Tussen deze beide clubs door leidde Benus drie jaar ACV. Bij Erica werkte hij mee aan de opkomst van de Derde Klasse naar de Eerste Klasse. Drenthina neemt zaterdag afscheid van de sympathieke oefenmeester, in het dagelijks leven directeur van een school voor Voortgezet Onderwijs, en hoopt daarom natuurlijk dat een vervolg uitblijft.

Zuidhorn heeft ook belangen in deze wedstrijd, want het kan nog een plek stijgen op de ranglijst (bij winst en bij verlies van Groen Geel bij Pelikaan S) en verzekert zich dan van het thuisvoordeel bij alle nacompetitiewedstrijden die nog volgen. Dat zijn er maximaal drie en minimaal één. Immers bij een verliespartij in de nacompetitie is de Derde Klasse een feit.

Drenthina heeft na de degradatie van vorig jaar uit de Eerste Klasse het gehele seizoen in de veilige middenmoot gebivakkeerd, maar door een hele matige slotserie is de ploeg nog totaal onverwacht in de problemen gekomen. Uit de laatste 7 duels haalde de brigade van Benus slechts 1 punt. De laatste overwinning dateert van 31 maart en die mocht er zijn: 0-3 bij Bedum winnen is weinig ploegen gegeven. Veel goals maakt Drenthina niet, slechts 34 tot nu toe en dat is nog eentje minder dan Zuidhorn. Topscorer van de Emmenaren is Kees Plaatje (7 goals), gevolgd door Roland Koops en Thom Alders, met respectievelijk 6 en 5 treffers. Al deze drie mannen zijn 23 jaar en jonger, dus de toekomst ziet er goed uit en Benus laat een mooie selectie achter voor zijn opvolger Peter Timmer, die overkomt van Bargeres.

Zuidhorn wil graag nog een plekje stijgen, maar moet dat doen zonder Laurens Bloem, Peter Janse, Jaap Jacobs en Bart Brandts Buys. De eerste drie zijn geblesseerd en Bart is geschorst. Maar belangrijker dan het resultaat van zaterdag is waarschijnlijk de selectie fit houden, geen nieuwe schorsingen oplopen en mentaal voorbereid zijn op de strijd tegen een ploeg uit 3C of 3D.  LTC, The Knickerbockers, Hardenberg’85, OZC Ommen, Hoogeveen, SC Loppersum of Noordwolde kunnen de eerste tegenstander worden. Alles hangt af van de uitslagen op zaterdagmiddag. In beide derde klassen ligt de kampioensstrijd nog open en dat heeft weer gevolgen voor de te verdelen periodetitels.

Kan Pelikaan S de zegereeks van Groen Geel onderbreken? De stadjes wonnen maar liefst vijf duels op rij en net als FC Meppel hebben ze met deze sterke serie Zuidhorn in de problemen gebracht. Gooien beide teams het op een akkoordje? Durft de ploeg van Joop Gall te vertrouwen op het doelsaldo? Wat doet Omlandia om Bedum van de titel af te houden? Allemaal vragen waar we zaterdag om half vijf een antwoord op weten. Zuidhorn vertrekt met chauffeur Gerard Smit achter het stuur in de touringcar om 12.30 vanaf het sportpark in Zuidhorn.