Zaterdag 1 weet zich na taaie pot voetbal niet te handhaven in 2e klasse

3 juni 2018 14:00

Uiteindelijk op strafschoppen er uit. De gifbeker die Pelikaan S aan het begin van het seizoen als ludieke actie meebracht, moest inderdaad helemaal leeg. Zuidhorn trok na 120 minuten voetbal via de strafschoppenserie uiteindelijk aan het kortste eind tegen Hardenberg.

Of dat verdiend was, wie zal het zeggen?

De middag begon op een prima manier, door een presentatie van een tiental jeugdteams van vv Zuidhorn die dit seizoen kampioen waren geworden. De kampioensteams verzorgden de erehaag voor de spelers die het veld betraden.

Trainer Kees Bouma van Zuidhorn kon deze middag helaas niet aanwezig zijn vanwege het huwelijk van zijn zoon. Kees betreurde het eerste feit, dat hij niet aanwezig kon zijn. Hij zal zich toch gedurende de wedstrijd hebben zitten verbijten. Hij werd op een kundige manier vertegenwoordigd door (oud)speler Laurens Bloem.

Zuidhorn kwam halverwege de wedstrijd op een verdiende voorsprong via Jaap Jacobs, die uit een bekeken rebound-voorzet wist te scoren. Zuidhorn was tot dan toe duidelijk de bovenliggende partij, maar wist niet veel mogelijkheden te creëren.

In de loop van de tweede helft werd Hardenberg op wilskracht steeds sterker en ook hier en daar gevaarlijker. Zuidhorn kon het gevaar op techniek steeds minder tegenhouden, en riep het onheil zoals vaker enigszins over zichzelf af. Nadat beide partijen al hun wissels inmiddels gebruikt hadden, gebeurde het in de 88e minuut dan toch: de gelijkmaker van Hardenberg viel, en nog wel door een ongelukkig eigen doelpunt van Zuidhorn.

De verlenging werd een slopend zenuwenspel, waarbij beide partijen op het tandvlees nog probeerden het verschil te maken. Het mocht niet baten: de 1-1 bleef op het scorebord staan, waarna strafschoppen volgden. Ook hierin was Zuidhorn het afgelopen seizoen al niet gelukkig, dit zette zich door in de laatste serie van het seizoen. Penalty 3 en 4 werden gemist door Zuidhorn. Omdat Hardenberg ook een penalty gemist had, kwam het op de laatste penalty van de serie aan. Ondanks het feit dat de uitstekend keepende Marcel Groothof er nog aan zat, verdween ook deze in het net en viel het doek voor Zuidhorn.

Dit betekent voor het team dat er volgend jaar na drie jaar tweede klasse weer gestart wordt in de derde klasse.  Zuidhorn kan daar doorbouwen aan het al relatief jonge elftal, want aan het eind van de wedstrijd namen nog twee ervaren spelers afscheid na een lange voetbalcarrière: Laurens Bloem en Peter Janse.

Klik hier voor het (foto)verslag van Arend Jan Zwarteveen.