Zaterdag 3 kampioen!

27 juni 2018 1:00

Ter aanvulling op het kampioensverslag dat twee weken geleden op onze site is geplaatst hierbij de bijdrage van de trainer van het derde elftal van Zuidhorn.

Van een bij elkaar geraapt team tot een terechte kampioen. Of beter gezegd: loon naar werken!

Na een paar weken trainen zag je dat er al wat potentie in zat. Toen konden we dan echt losgaan in de eerste competitiewedstrijd; 8-5 tegen Grootegast. Wat een korfbal uitslag! De eerste punten waren binnen.

Er werd die week daarop 3-3 gespeeld. Ook daar konden we weer van leren.
Soms als het niet helemaal lekker ging, moesten we maar even de mouwen opstropen en vechten. Dat was de les die we daaruit hadden gehaald.

En zo gebeurde het ook. Week na week pakten we de volledige winst. En er kwam al een kleine schifting in de ranglijst. Maar het buffelen kreeg ook een andere wending.
Er kwamen blessures en pijntjes van spelers. We kregen wat zand in de gesmeerde motor. Het draaide niet meer.

Gelijkspel tegen Grijpskerk en een nipte overwinning op Marum was het sein om de koppen bij elkaar te steken. Iedereen mocht zijn zegje doen. Het moest anders oftewel het roer moest om. Met wat aanpassingen op posities en duidelijkheid kwamen de punten weer binnen! Op het einde van de competitie was er zelfs zicht op het kampioenschap.

Er werd gerekend en gerekend. En er werden belletjes heen en weer gepleegd naar verenigingen om de eindstand door te geven. Kortom: de kampioenstress was geboren! Iets waar we niet goed mee om konden gaan. We hadden aan 1 punt genoeg tegen concurrent v.v. Donkerbroek.  Maar het sloeg de spelers in het koppie, want deze wedstrijd werd met 2-3 verloren.

Het was de eerste keer dat we verloren hadden. Die week daarop kwam de herkansing tegen ditzelfde Donkerbroek. Zij moesten alles winnen om kampioen te kunnen worden. En winnen deden ze opnieuw. Niet omdat ze beter waren, maar omdat de grensrechter en de scheidsrechter hun een handje mee hielpen. We waren immers in Friesland hè!

Op dat moment hadden we het niet meer in eigen hand. Maar de handdoek in de ring gooien dat NOOIT! Het laatste duel tegen Marum thuis was aanstaande. Er werd gewonnen met 6-2. Vervolgens wachten wat de tegenstander had gedaan. In de kantine moest Eddie behoorlijk aan de bak! Kan na kan werd er getapt. Het was moed in drinken en duimen wat de einduitslag werd.

Uiteindelijk een belletje plegen naar Drachtster Boys. We konden het niet geloven!

Het stond er echt! Donkerbroek heeft verloren met 6-2!!! Zuidhorn 3 is kampioen!! En iedereen mocht het weten!! Super mannen!! Wat een prestatie!!

Zo zie je maar weer, de prijzen worden pas verdeeld als de laatste over de streep komt…! Succes in de 4de klas!

André van der Hoek

Klik <hier> voor het kampioensverslag dat twee weken geleden op onze site is geplaatst.
De foto's zijn gemaakt door Arend Jan Zwarteveen.