(update ivm fotolink) Zuidhorn wint van Aduard 2000, moeizamer dan noodzakelijk

23 september 2018 17:15

Zuidhorn heeft de goede lijn van de bekerduels doorgetrokken. De competitiestart tegen de buren van Aduard 2000 leverde drie waardevolle punten op.

Lange tijd was Zuidhorn oppermachtig en had het niets te duchten van de schuchtere mannen uit Aduard, maar na een tegentreffer (in eigen doel) in de 73e minuut sloeg de onrust toe in de brigade van trainer Bouma en werd het nog bloedstollend spannend. Bijna plaatste Zuidhorn zelf het hoofd op de guillotine, maar zover kwam het niet. Het eindresultaat was 3-2 en een volkomen verdiende zege voor de thuisclub.

Iddo Kooistra
Zuidhorn begon zonder Brandts Buys, Van der Kooi, van der Steege, Tom Spijkerman en Gideon Kooistra aan het hanengevecht met het team van trainer Henk Alssema. Niet dat het zelfvertrouwen over de plinten klotste, maar de voorbereidende wedstrijden zorgde voor een goed gevoel bij Zuidhorn. Dat hoopvolle sentiment leek al na 5 minuten een doelpunt op te leveren. Wouter de Boer slingerde een hoekschop op de kopgrage schedel van Jaap Jacobs, maar de paal redde Iddo Kooistra. Deze Kooistra, de jongste van de drie zonen van Zuidhorn – elftalleider Matthias, stapte deze zomer over naar Aduard. Zijn gehele jeugd keepte hij bij teams van Zuidhorn. Iddo keepte verdienstelijk en hield kort na de hulp van de paal Thijs Zwarteveen van scoren af, opnieuw na een voorzet van De Boer. Diezelfde Zwarteveen werd in de 20e minuut een penalty onthouden. De Boer zette maar weer eens voor, Jacobs kopte de bal terug en Zwarteveen werd in de mangel genomen. Scheidsrechter Inia uit Pieterburen liet zijn fluit ongebruikt.

Fraaie 1-0
Na 32 minuten kwam Zuidhorn dik verdiend op voorsprong en het was een wonderschone treffer. Jos Schultinga stuurde de 17- jarige Stefan Smit weg aan de rechterkant en zijn afgemeten voorzet werd fraai binnen geknikt door Jaap Jacobs: 1-0. Het was een doelpunt dat de Zuidhorners op de training al vele malen hebben gemaakt. Een paar minuten later viel pas de eerste doelpoging van Aduard te noteren, maar Michel Haaksema kogelde de bal over het doel van captain Marcel Groothof. Vlak voor de thee schoot Jeffrey Eggens voorlangs, maar Zuidhorn kon met een gerust hart gaan theedrinken.

Aduard na 2-0 met 10 man verder
Ook na de pauze speelde Zuidhorn verzorgd, met veel druk naar voren en greep het de paarshemden voortdurend bij de strot. Het eerste memorabele moment van het tweede bedrijf leverde meteen de 2-0 op. Jacobs bracht de bal met het hoofd (uiteraard) bij Thijs Zwarteveen en diens messcherpe voorzet werd in het doel gewerkt door Jos Schultinga. Zelfs de meest optimistische Aduardsupporter zal op dat moment niet bevroed hebben dat het nog spannend zou kunnen worden. Al helemaal niet toen Klaas Cruiming zijn reputatie van, laten we het voorzichtig formuleren, onvoorspelbaar, volledig waarmaakte met een beenharde tackle op Jaap Jacobs. Die leverde hem een tweede gele kaart en dus een veldverwijzing op. Kort daarvoor met nog 11 tegen 11 had diezelfde Cruiming Marcel Groothof aan het werk gezet en na wat onzorgvuldig grabbelwerk van de ervaren doelman ruimde Martijn Smit op. Jacobs kopte een voorzet van Stefan Smit op de lat, maar werd – terecht – terug gefloten wegens duwen.

Elf tegen tien dus en de vele aanwezige toeschouwers hoopten of vreesden (naargelang de clubvoorkeur) dat Zuidhorn de voorsprong verder zou uitbreiden. Een goed schot van Jeffrey Eggens en een dito redding van Groothof bleek al een signaal dat het duel enigszins kantelde. Jacobs had nog een fraaie omhaal in petto (voorzet Wouter de Boer), maar in de 78e minuut bracht speaker Bert Broekhuis ( ‘de prijzen voor de verloting zijn gevallen, maar gelukkig is er niks stuk’) de aanwezigen zomaar de op de hoogte van de 2-1. Groothof verzocht Ruben Kooistra de bal terug te koppen, maar de centrale verdediger knikte de bal – onbedoeld natuurlijk - over zijn keeper heen. Aduard geloofde er weer in en stuurde meer mannen naar het front. Na 83 minuten spelen leek de wedstrijd opnieuw beslist. Na een mooie aanval via Jos Schultinga, Jan Peter Steenbergen en Thijs Zwarteveen kwam de bal bij Jordi Schuiling, die in het strafschopgebied penetreerde en Iddo Kooistra via de binnenkant van de paal knap passeerde: 3-1.

Spannende slotfase
De rust en het vertrouwen van de eerste 75 minuten waren echter grotendeels verdwenen bij Zuidhorn. Invaller Guido Weening knalde in de 86e minuut de 3-2 achter Groothof. En toen Leon Smits in de 89e minuut een vrije trap mocht nemen net buiten de zestienmeterlijnen, hielden velen de adem in. Smits, op zijn 19e al aanvoerder, kon deze middag zijn reputatie niet waarmaken en ook deze vrije schop leverde niets op. Aan de andere kant leek het alsof Jacobs 12 meter van de goal naar de grond werd getrokken, maar opnieuw liet Inia de zwaarste sanctie uit het spelregelboekje achterwege.

Luttele tellen later was het afgelopen. De zege van Zuidhorn leidde niet tot uitbundige feesttaferelen, enthousiaste high-fives of feestliederen, evenmin culminerend in een ongekend drinkgelag, maar … de punten tellen en Zuidhorn gaat volgende week met die drie in de knip naar het Groningse stadspark om daar tegen de plaatselijke SC te spelen. Deze ploeg speelde zaterdag ook 3-2, maar was de verliezende partij tegen Be Quick zat. Aduard mag eindelijk thuis spelen (de hele voorbereiding buiten Aduard gespeeld en getraind) en krijgt Noordwolde op visite. Groen Geel, één van de twee grote kandidaten voor het kampioenschap, ging meteen ten onder in Loppersum. De andere favoriet – LTC – won ruim bij Glimmen.

Opstellingen:
Zuidhorn: Groothof; S. Smit, R. Spijkerman ( 71: Kocken), R. Kooistra, De Boer, Schultinga, M. Smit, Zwarteveen, Schuiling, Jacobs, Sikkema( 71: Steenbergen).

Aduard: I. Kooistra; Nieuwenhuis, Van Merode, Ter Horst, Cruiming, Huizinga (58: Baarda), Huzeling, Linde (60: Weening), Eggens, Smits

Scheidsrechter: Inia

Geel: Kocken (Zuidhorn)