Zuidhorn blijft koploper na zege op Holwierde

7 oktober 2018 15:30

Zuidhorn is de enige ploeg in 3C die na drie speelronden het maximale aantal van 9 punten heeft verzameld. Holwierde kwam met twee zeges op zak naar Zuidhorn en werd met een 3-0 nederlaag naar huis gezonden. De overwinning voor Marcel Groothof cs kwam minder eenvoudig tot stand dan de eindstand doet vermoeden.

Na een vlotte voorsprong bleef het lang 1-0 en dus spannend. Pas in de 81e minuut zorgde Jaap Jacobs vanaf de strafschopstip voor de bevrijdende verdubbeling van de voorsprong.

Zuidhorn zat niet ruim in de beschikbare selectiespelers. In vergelijking met de vorige wedstrijd ontbrak natuurlijk Ronnie Spijkerman – op krukken de wedstrijd aanschouwend – en vlak voor aanvang bleek Thijs Zwarteveen niet fit genoeg om te beginnen. Een gevoelig verlies, want de 19- jarige Zwarteveen is uitgegroeid tot een spelmaker van formaat. De vervangers, Daan Kocken en Aart Sikkema, deden het goed. Op de bank zaten drie spelers van JO-19, t.w. Eric Cruiming, Milan Stad en Stefan van Dam, samen 51 jaar. Bij Holwierde ontbrak Sven Beeftink en dat betreurde trainer Eddy Tuik zeer, want Beeftink is zijn beste kopper. Hij had hem graag aan Jacobs gekoppeld.

De eerste doelpoging was van Holwierde. Aanvoerder Ysran Bouman toonde zijn prachtige traptechniek en probeerde Marcel Groothof van 40 meter te verrassen. De geroutineerde keeper liet zich niet foppen, maar de redding was moeizaam. Daarna bond Zuidhorn de duivels onder en drukte de gasten terug. Jan Peter Steenbergen kon net niet bij een goede voorzet van Jacobs en na 10 minuten kopte Daan Kocken een hoekschop van Wouter de Boer kiezelhard via de deklat over. Een nieuwe hoekschop van De Boer werd eerst weggewerkt, maar Martijn Smit – weer secuur en betrouwbaar spelend – bracht de bal opnieuw bij de linksachter van Zuidhorn. Zijn harde en overtuigende voorzet verdween tussen een woud van spelers door over de achterlijn. Niemand pimpte er een schoen tegenaan. Na 19 minuten viel de niet onverwachte 1-0. Jordi Schuiling, bediend door Stefan Smit, brak op de rechterkant door en zijn prachtige voorzet werd even fraai ingekopt door Jaap Jacobs. De paal redde doelman Wouter Kingma, maar de 34–jarige Jan Peter Steenbergen anticipeerde het beste van iedereen en knalde de bal in een verlaten doel.

Holwierde speelde compact met een defensief accent, maar zeker geen catenaccio. De snelle spits Jurrely Torbed lag echter aan de ketting bij Daan Kocken en Ruben Kooistra. Rechtsvoor Robbie ten Hove bleek een handenbinder eerste klas, hij koppelt een fraaie techniek aan snelheid. De kansen bleven echter vooral voor Zuidhorn. Na een slimme vrije trap van De Boer – er mislukten ook wel enkele op deze zonnige middag – bediende Steenbergen de ijverige Jos Schultinga, maar zijn schot verdween naast. Na een pass van Martijn Smit verscheen Jaap Jacobs alleen voor doelman Kingma, maar de positie was dermate moeilijk en de ruimte zo klein, zodat zelfs een pirouette waar menig kunstrijdster jaloers op zou zijn geen succes bracht. Smekend keek de slachter van v.v. Niekerk naar de arbiter, maar de prima leidende Blom vond het geen penalty. Jan Peter Steenbergen haalde hard uit, maar Kingma reageerde adequaat en in de 34e minuut schoot Jacobs steenhard over de veste van de doelman. Holwierde kreeg één kans in het eerste bedrijf, maar die mocht er dan ook wel wezen. Torbed bediende na een snelle tegenaanval Bram Geurtsen, maar die schoot van dichtbij over.

Tuik - na een prachtige carrière als speler van v.v. Appingedam en Holwierde nu al 6 jaar trainer van het vlaggenschip - nam geen halve maatregelen in de pauze en bracht Mike Kraan en Robert Veenhuis in de ploeg. Zuidhorn pakte het initiatief meteen weer, maar creëerde een stuk minder kansen. Na een fraaie solo schoot Jordi Schuiling in het zijnet en in de 61e minuut kon Steenbergen net niet bij een gevaarlijke voorzet van Jos Schultinga. Holwierde wilde wel, maar kon niet echt aandringen en Zuidhorn werd voorzichtig. Nadat Robert Veenhuis namens de bezoekers in kansrijke positie over had geschoten viel in de 81e minuut de beslissing. Wouter de Boer gooide de bal het veld in, Steenbergen verlengde koppend en toen Jacobs er met de bal van door ging duwde Danny Bult de ervaren spits opzichtig tegen de grond. Blom kon niet anders en wees rustig doch resoluut naar de strafschopstip. Jacobs nam de elfmetertrap zelf en scoorde beheerst: 2-0. Twee minuten later viel de 3-0 en wederom was Jacobs de maker. Jordi Schuiling slalomde door de defensie van Holwierde en Jacobs kopte vallend via de binnenkant van de paal binnen.

Holwierde gaf het op, Torbed erkende zijn meerdere in Kocken en Robbie ten Hove (17 jaar nog maar) was met stevige kramp naar de kant gegaan en vervangen door een tweede Torbed, Jeanclar. In de slotfase maakten de drie jonge wisselspelers van Zuidhorn allen hun debuut in de hoofdmacht. Milan Stad, Stefan van Dam en Eric Cruiming – zoon van elftalleider Alfred, zelf jarenlang een toonbeeld van onverzettelijkheid in het zaterdagteam van Zuidhorn - toonden hun gretigheid.

Blom, die Jurrely Torbed en Ysran Bouman een volkomen  terechte gele kaart voor de neus hield, floot de wedstrijd na 94 minuten naar de historie. Volgende week treft Zuidhorn voor het eerst een titelfavoriet. Loppersum is dan de gastheer voor de equipe van trainer Kees Bouma.

Opstellingen:
Zuidhorn: Groothof: S. Smit, R. Kooistra, Kocken, De Boer, Sikkema (84: Cruiming), Schultinga, Schuiling, M. Smit, Jacobs (86: Stad), Steenbergen (84: van Dam)

Holwierde: Kingma, La Faille, Van der Laan (46: Kraan), Bult, Van der Broek, Bouman, R. ten Hove (76: Je. Torbed), S.ten Hove, Geurtsen, Bouwsema (46 Veenhuis), Ju. Torbed

Scheidsrechter: Blom
Geel : Torbed en Bouman ( beiden Holwierde)

Fotoreportage Arend Jan Zwarteveen