SC Loppersum eerste echte test voor Zuidhorn

11 oktober 2018 14:30

Zuidhorn heeft na drie wedstrijden nog de volle buit, maar zaterdag staat de eerste test tegen een kampioenskandidaat op het programma. SC Loppersum doet na de degradatie in 2015 elk seizoen volop mee om promotie. Zaterdag wordt het nieuwe hoofdveld van Loppersum voor het eerst gebruikt.

De wedstrijd begint om 14.30 uur en wordt geleid door arbiter Wubbo Scholtens uit Sellingen. De man is een echte liefhebber, want naast arbitreren op zaterdag fluit hij zondagochtend ook nog af en toe bij de plaatselijke voetbalvereniging.

In 2015 degradeerde SC Loppersum na een verblijf van 5 seizoenen in de Tweede Klasse naar het huidige niveau. In die vijf jaar eindigden de Lopsters 1x als vierde, de beste prestatie in de geschiedenis van de ambitieuze dorpsclub. Zoals gezegd speelt Loppersum sinds de degradatie elk jaar mee om de prijzen. Twee keer tweede, één keer derde. Afgelopen seizoen pakte HFC’15 drie punten meer en in de nacompetitie struikelde de ploeg van trainer Henk Buikema over LTC, dat in het Groningse met 1-4 won. LTC schakelde later ook Groen Geel uit, maar strandde zelf in het zicht van de haven. Al die sterke ploegen, met de degradanten FC Grootegast en Zuidhorn, spelen nu in één klasse. De 3e klasse C is zelden zo sterk geweest als in 2018-2019.

In de huidige jaargang startte Loppersum met een overtuigende zege op Groen Geel. Daarna ging het mis tegen Holwierde, maar afgelopen zaterdag werd Glimmen in eigen huis met 0-3 verslagen, onder meer via twee strafschoppen van Cees bij de Leij. Bij de Leij is één van de spelers, die niet bij Loppersum is opgegroeid. Hij komt van de Fivel, net als een collega in de voorhoede Jacob Havinga. Bij de Leij (hij scoorde in beker en competitie samen al 8 keer) speelde ook bij Gorecht. Vorig seizoen trof Cees bij de Leij 18 keer het vijandelijke doel. Ruben Keizer kwam afgelopen zomer over van DVC Appingedam. Rolf Oosterhuis speelde eerder voor Holwierde, onder meer in de 1e klasse. Echte jongens van de club zijn er ook. Bijvoorbeeld Rutger en Mart Buikema, zonen van trainer Henk. Of Joris Jurna, ook een telg uit bekend voetbalgeslacht. Hij scoorde als linksvoor vorig seizoen maar liefst 15 doelpunten. Peter Paul Datema is al tien jaar de keeper van het eerste team, zijn roots liggen bij Poolster.

Trainer Henk Buikema speelde vroeger als een felle linksback in de hoofdmacht van Appingedam, toen dat nog een toonaangevende club was. Buikema kwam na de degradatie in 2015 over van Grijpskerk en volgde Jaap Danhof op. Buikema was in de vorige eeuw ook al drie jaar trainer bij de club in zijn woonplaats. Daarna was hij actief bij Heracliden, Middelstum, Appingedam (als assistent), GVAV Rapiditas en zoals gemeld Grijpskerk. In die lange loopbaan werd Buikema nog nooit kampioen met een team, al was hij er regelmatig dichtbij.

Loppersum is in Nederland bekend geworden via alle gedoe van de aardbevingen. Het epicentrum van de aardschokken ligt in het dorp. Het is een qua inwonertal kleine gemeente die binnenkort opgaat in een nieuwe, veel grotere gemeente. Er wordt gefuseerd met Appingedam en Delfzijl.

Zuidhorn gaat na de 3-0 overwinning met vertrouwen naar Noord-Groningen. Thijs Zwarteveen is weer hersteld van zijn hamstringblessure, die hem zaterdag aan de kant hield. Met Gideon Kooistra gaat het de goede kant op en Tom Spijkerman keert dit weekend terug uit Australië. Bart Brandts Buys is op vakantie. Robin van der Steege, Jasper van der Woude, Kevin van der Kooi en Jan Willem Scholtens zijn vanwege blessures niet inzetbaar. De technische staf is onlangs versterkt. Vincent Muskee gaat trainer Kees Bouma assisteren.