VTON-methodiek centraal tijdens kick-off Train-de-Trainer v.v. Zuidhorn

18 oktober 2018 22:30

Op woensdagavond 17 oktober vanaf 19:30 uur vond bij v.v. Zuidhorn de jaarlijkse VTON-praktijkavond plaats. Tijdens deze avond werden de (jeugd)trainers van v.v. Zuidhorn door Erik de Jonge van VTON bijgepraat over de VTON Voetbalmethode, inclusief een uitleg over (nieuwe features binnen) de vier app’s die op dit moment beschikbaar zijn en ter ondersteuning van deze methode zijn ontwikkeld en door trainers en leiders, maar ook door spelers en hun ouders gebruikt kunnen worden

“En dan te bedenken dat ik hier vijf jaar geleden nog met een stapel ordners binnenkwam lopen om een vergelijkbare avond voor de club te organiseren”, trapte Erik de Jonge, medeoprichter van VTON, deze avond af. “Wat niet is veranderd is een duidelijke visie die je als club moet hebben en moet uitdragen om uiteindelijk een leerlijn als die van VTON succesvol te kunnen implementeren binnen je voetbalorganisatie”, vervolgde hij in expliciete woorden zijn inleiding. Misschien een mooie gezamenlijke eerste stap die door de - deels nieuwe - Technische Commissie en volledig nieuwe Jeugdcommissie van v.v. Zuidhorn kan worden gezet waar het gaat om het herijken van deze visie.

Vier letters en hun betekenis
VTON staat voor Voetbal Technische Ontwikkeling Nederland. Zoals je op de site van VTON kunt lezen is de VTON Voetbalmethode een doorlopende leerlijn voor de jeugd van 5 tot en met 19 jaar. Trainers en spelers werken in een jaarplanning samen aan concrete doelstellingen. Alles komt aan bod: techniek, tactiek, fysiek en mentaal. De methode ondersteunt (jeugd)trainers met meer dan 700 kant-en-klare trainingen. De ervaren trainer kan zijn eigen trainingen samenstellen met behulp van de VTON-bibliotheek. Kortom: een complete voetbalopleiding voor de jeugd (bron: VTON.nl).

Het verloop van deze praktijkavond
De avond startte met een drie kwartier durende presentatie over VTON en de door haar ontwikkelde voetbalmethode. Hierbij werden door Erik kort de pijlers aangehaald en uitgelegd waarop deze methode is gebaseerd, namelijk: techniek, tactiek, fysiek en mentaal. Onderdelen die in alle trainingen terugkomen, waarbij de jongste spelers vooral bezig zijn met het ontwikkelen van technische (basis)vaardigheden en de oudere jeugdspelers zich steeds meer richten op fysieke en mentale ontwikkeling.

Na de presentatie verruilde iedereen om 20:15 uur binnen voor buiten en werd door Erik, met hulp van de aanwezige (jeugd)trainers, een basistrainingsveld uitgezet. Vervolgens liet Erik aan de hand van een aantal (basis)oefeningen, uitgevoerd door de jongens van JO13-1, zien hoe op compacte wijze via het VTON-principe kan worden getraind. Ook demonstreerde hij hoe je het veld eenvoudig kleiner of groter kan maken afhankelijk van het niveau van de jeugdspelers die op het veld staan. Mooi om te ervaren hoe kleine, simpele ingrepen een groot verschil kunnen maken bij het geven en beleven van een training.

Hoe nu verder…
De trainingsdemo duurde in totaal drie kwartier, waarna iedereen weer naar binnenging om deze leerzame en interessante avond gezamenlijk af te sluiten. Tegen de klok van 21:30 uur vertrok iedereen met een goed gevoel huiswaarts.

Met deze methode heeft het (jeugd)trainersgilde van v.v. Zuidhorn een mooie tool in handen, waarmee zij de jeugd een complete voetbalopleiding kan aanbieden. Om het maximale rendement uit deze opleiding te halen is het van belang dat alle (jeugd)trainers deze methodiek omarmen en wekelijks gebruiken bij de voorbereiding op en uitvoering van de trainingen. Alleen dan zorg je ervoor dat binnen alle jeugdteams een vergelijkbare ontwikkelingslijn ontstaat en iedereen - op eigen niveau - een mooie en verantwoord snelle groei doormaakt. Als club moet v.v. Zuidhorn hiervoor wel kaders scheppen en uitleg geven, die met name de onervaren trainers op het juiste spoor zetten. En dan zijn we weer aanbeland bij het ontwikkelen van een duidelijke visie die je als club moet hebben en moet uitdragen en in het verlengde hiervan een gedegen jeugdplan. Werk aan de winkel...!?

Voor meer (achtergrond)informatie over VTON: https://www.vton.nl.