VV Zuidhorn geselecteerd door KNVB voor ontwikkelingsprogramma vrouwenvoetbal

23 oktober 2018 13:15

Sinds kort biedt de KNVB een ontwikkelingsprogramma aan voor een aantal geselecteerde verenigingen. Hiermee willen ze het meiden- en vrouwenvoetbal in de regio wat meer centraliseren wat uiteindelijk de ontwikkeling van het meiden- en vrouwenvoetbal ten goede komt.

Sinds de jaren 80 heeft VV Zuidhorn één of meerdere vrouwenteams in de competitie. Hierbij werden er twee kampioenschappen gevierd en speelde het vrouwenteam van destijds in de 3e klasse.  Toen het meidenvoetbal vorm begon te krijgen is VV Zuidhorn ingestapt met een meidenteam in de categorie E en C. Dit was in het jaar 2013. Op dit moment zijn er meer dan 120 vrouwen en meidenleden binnen de club verdeeld over 2 vrouwenteams, 1 30+ team en 5 meidenteams. Hiermee is VV Zuidhorn een toonaangevende club in het Noorden van het land.

Enige tijd geleden werden we benaderd door de KNVB. Om het vrouwen- en meidenvoetbal landelijk verder op niveau te krijgen zijn ze een programma gestart waarbij ze een aantal toonaangevende clubs op het gebied van vrouwen- en meidenvoetbal willen helpen om hun organisatie en randzaken zodanig te regelen dat de vrouwen en meiden zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hiervoor zijn een aantal clubs in het hele land geselecteerd. VV Zuidhorn is daar één van en daar zijn we trots op.

Op dit moment is het voetballandschap van vrouwen en meiden erg verspreid. Er voetballen relatief weinig meiden en vrouwen in verhouding tot het aantal verenigingen, waardoor deze groep erg versnipperd is geraakt. Het is voor vrouwen en meiden bij de meeste verenigingen lastig om een plek te vinden op basis van gelijkheid tussen en meiden/jongens en vrouwen/mannen. VV Zuidhorn heeft daarin al veel stappen gemaakt. Er ligt op dit moment de uitdaging om hierbinnen een logische lijn van breedte naar top te creëren en een centrale en aantrekkende rol te vervullen in de regio.

Het ontwikkelingsprogramma bestaat uit 6 stappen en heeft een duur van 3 maanden. De eerste 2 stappen zijn inmiddels gezet. We hebben een informerend en een intakegesprek gehad met de KNVB. Het volgende gesprek betreft een analyse gesprek. Bij dit gesprek zit een kleine representatieve groep van onze vereniging wat betreft het vrouwen- en meidenvoetbal. Bij dit gesprek wordt door de KNVB informatie verzameld om te analyseren hoe we ervoor staan qua organisatie, beleid, voorzieningen, visie enzovoort. Hierna volgt er een rapportage gesprek waarbij de KNVB het resultaat van de analyse presenteert en meerdere adviezen geeft waarmee we als vereniging aan de slag kunnen in verschillende projectgroepen.

Het uiteindelijke doel is om stappen te zetten naar een nog sterkere, geïntegreerde organisatie waarbij alle vrouwen en meiden een plek kunnen vinden die past bij hun ambitie, niveau en leeftijd. Daarbij is ruimte voor breedtesport en talentontwikkeling.