Zuidhorn gaat op bezoek bij FC Grootegast

25 oktober 2018 23:00

Zuidhorn en FC Grootegast ontmoeten elkaar zaterdag aanstaande voor het eerst sinds vele jaren in competitieverband. Hoewel de sportparken van beide clubs hemelsbreed slechts een kilometer of tien uit elkaar liggen en de clubs in het recente verleden allebei een bloeiperiode van de 5e naar de 2e klasse achter de rug hebben, zijn Grootegast en Zuidhorn zelden elkaars tegenstander geweest de afgelopen tien jaar.

Zaterdag is het zover, het duel begint om 15.00 uur en scheidsrechter T.W. Bakker zal de burentwist in goede banen leiden.

FC Grootegast begon in het seizoen 2011 - 2012 aan een ongekende bloeiperiode. In 2012 werd het kampioen van de Vijfde Klasse (9 punten voorsprong op nummer 2 ASC’75) en twee jaar later volgde een nieuwe promotie. Nu via de nacompetitie (achter FC Birdaard). Ook het verblijf in de Derde Klasse duurde maar twee jaar. In 2016 werd Grootegast opnieuw kampioen, nu voor Wijckels Hallum. Twee jaar speelde de club in de voornamelijk Friese Tweede Klasse, het hoogste niveau ooit. Afgelopen zomer volgde degradatie. Grootegast werd 14e en laatste na slechts 1 overwinning en tien gelijke spelen.

Onbeslist eindigen doet Grootegast vaak, want ook in deze jaargang speelde het al drie keer gelijk. Tegen DVC Appingedam, Mamio en Noordwolde. De overige twee wedstrijden gingen nipt verloren, tegen Loppersum en Holwierde. Vorige week gooide de technische staf het roer om, er is voor een nieuwe speelwijze gekozen en bijna had die in Loppersum succes opgeleverd. Joris Jurna gooide in de 80e minuut roet in het eten, zoals hij een week eerder ook tegen Zuidhorn de winnende goal maakte.

Van het kampioensteam uit 2012 zijn nog flink wat spelers over, zoals Rick van Dellen, Johan Beute, Tim Veenstra, Ite Hoolsema, Rick Buma en Herman Veens. Hoolsema speelde in zijn rijke carrière (een begenadigd zaalvoetballer) ook voor Harkemase Boys. Van Dellen maakte al meer dan 100 doelpunten voor zijn club en ook Veenstra staat al op meer dan 70 treffers. Trainer van Grootegast is Rob Vliek, die eerder oefenmeester was van Amacitia VMC, Aduard, Smilde, Peize, Dwingeloo. En als assistent was Vliek werkzaam bij ACV en Drachtster Boys.

Grootegast is nu nog de hoofdplaats van de gemeente Grootegast, maar de fusiegolf slaat ook in het Westerkwartier toe. Grootegast gaat fuseren met Leek, Marum en Zuidhorn.

Zuidhorn legde een soortgelijke weg af in de voetbalpiramide als de tegenstander van zaterdag. In 2012 werden de groenwitten kampioen in de Vijfde Klasse en na nog twee promoties speelde Zuidhorn drie jaar in de 2e klasse met een tweede plek in 2I (2016) als beste klassering. Van het kampioensteam uit 2012 is bij Zuidhorn weinig meer over. Slechts Daan Kocken en Jos Schultinga maken nog regelmatig deel uit van het basisteam.

Diezelfde Schultinga keert na een schorsing terug in de selectie  en misschien sluit Jordi Schuiling weer aan na zijn blessure. Tweede doelman Lars Striesenou is zaterdag geblesseerd geraakt in het duel tegen DVC Appingedam en kan zich bij het rijtje gekwetsten voegen.