Zuidhorn kansloos tegen sterk LTC

4 november 2018 12:45

Zuidhorn kan de aspiraties om de eerste periodetitel te winnen vergeten. Tegen een indrukwekkend LTC werd een enigszins ontluisterende 5-1 nederlaag geleden. De Assenaren waren sterker, slimmer, feller en vaardiger en op de uitslag viel weinig af te dingen.

LTC was voor het eerst sinds de voorbereiding - toen het onder meer Oranje Nassau en PKC versloeg - compleet en vooral het feit dat trainer Poortman Raphael Tuankotta na weken blessureleed weer op kon stellen zal de LTC-volgers blij hebben gemaakt. Dat Tuankotta in de basis mocht beginnen was overigens te danken aan het te laat komen van Eshuis, die daardoor op de bank moest beginnen. Bij Zuidhorn keerden Jordi Schuiling en Jos Schultinga terug in de basis, onder meer voor de geblesseerde Sietse Slagter, die zich op krukken voortbeweegt.

Uitblinker Youssef Mahdy scoort drie keer
Zes doelpunten vielen er zaterdag in Zuidhorn te bewonderen en veel meer kansen van betekenis waren er ook niet voor de bezoekers. LTC was ontzettend doeltreffend, hetgeen natuurlijk een waardevolle kwaliteit is. De spitsen Marc Heerings, uitblinker Youssef Mahdy en Robert Termohlen waren te goed en te sterk voor de verdedigers van de thuisclub. Nadat Mahdy al snel een keer behendig wegdraaide van zijn bewaker Ruben Kooistra, maar slap inschoot was het in de 19e minuut raak. Mahdy troefde Gideon Kooistra af, legde de bal netjes klaar voor Richard Mulder, die bij Martijn Smit was weggelopen. Mulder schoof keurig binnen: 0-1.

Even leek Zuidhorn de wedstrijd in evenwicht te kunnen brengen. Gideon Kooistra bediende Jaap Jacobs, maar zijn schot werd een eenvoudige prooi voor de prima keepende Jelle van der Veen. Na een vrije trap van Wouter de Boer leek Rick Mast hands te maken, maar de goed leidende Pascal Sanders uit Emmen zag er geen strafschop in. Na 35 minuten werd het 0-2. Robert Termohlen snelde langs Wouter de Boer en zijn voorzet werd knap gecontroleerd door Youssef Mahdy. Die liet zijn tegenstrever opnieuw kansloos en ook Groothof had geen antwoord. Toen diezelfde Mahdy in de 44e minuut een fout van Martijn Smit koel afstrafte leek het op een debacle uit te lopen voor de thuisclub. In de blessuretijd van de eerste helft werd Jaap Jacobs na een voorzet van Ruben Kooistra en een sterke actie van de spits onderuit getrokken door Tuankotta. Zuidhorn kreeg een strafschop en Jacobs schoot werd beheerst raak: 1-3.

Futsal LTC
Daarmee kwam wat hoop in de harten van de voornamelijk jonge voetballers van Zuidhorn. Maar tegen LTC kon men niet op deze middag. Zes spelers van de Assenaren spelen in de Eerste Divisie Futsal, hetgeen hun pure voetbalkwaliteiten onderstreept. En dat lieten ze zien, op een hobbelige grasmat. Bovendien bleek de benodigde vechtlust en spirit bij Zuidhorn om een betere tegenstander te verslaan niet aanwezig.

Na 54 minuten kon het boek van deze middag dicht, wederom via een doelpunt exemplarisch voor de vele pure voetbalkwaliteiten van de Asenaren. Richard Mulder (ex- ACV) gaf de bal voor en Mahdy bekroonde zijn voortreffelijke wedstrijd met een derde goal: 1-4. Nadat Thijs Zwarteveen namens Zuidhorn een knappe voorzet van Jacobs net naast tikte werd het na ruim een uur spelen 1-5. De ongelukkige Ruben Kooistra tikte een voorzet van Termohlen achter zijn eigen keeper. Daarmee was de wedstrijd gespeeld. Zuidhorn was knock-out en diep teleurgesteld. LTC had de zaalvoetbalwedstrijd van vrijdag nog in de benen en geloofde het verder wel. Slechts de enthousiaste supporters van de thuisclub leken nog in een beter resultaat voor hun favorieten te geloven.

Nog één prachtige redding van Marcel Groothof op een kopstoot van Richard Mulder was van nieuwswaarde. Thijs Zwarteveen kreeg voor Zuidhorn een flinke kans na een pass van Jacobs, maar ook dit liep op een teleurstelling uit. Jacobs had nog een penalty verdiend, maar de arbiter vond eentje blijkbaar wel voldoende.

Armblessure Schultinga
In de slotfase viel Jos Schultinga met een armblessure en heel veel pijn uit. Omdat trainer Bouma met Hugo Koek, Jan Willem Scholtens en Tom Spijkerman al drie wissels had ingebracht moest Zuidhorn de laatste minuten met 10 man verder.

Door de nederlaag van Be Quick en het gelijke spel van Groen Geel is het zeer spannend bovenin. Zuidhorn had de periodetitel voor het grijpen, mits deze wedstrijd was gewonnen. Dat zat er geen moment in en Zuidhorn kent (voorlopig?) haar plaats.

Donderdag aanstaande om 20.00 uur wacht een nieuwe uitdaging. Zondag eersteklasser Noordster komt naar Zuidhorn voor een bekerwedstrijd. Na een vrije zaterdag volgt dan opnieuw een confrontatie met een club uit Assen: Achilles94.

Opstellingen:
Zuidhorn: Groothof; S. Smit, G. Kooistra (65: T. Spijkerman), R. Kooistra, De Boer; Schultinga  84: -), M. Smit (75: Scholtens), Schuiling, Zwarteveen, Jacobs, Sikkema (70: Koek)

LTC: Van der Veen; Boertien, Tuankotta (81: Faisal), Mast, Danhof, Dijks, Dzemidzic, Mulder, Heerings, Mahdy, Termohlen (75: Hussain Avin)

Geel: Sikkema (Zuidhorn), Van der Veen (LTC)

Arbiter: Sanders (Emmen)