Zuidhorn ontvangt Glimmen in laatste thuiswedstrijd van 2018

7 december 2018 3:15

Zaterdag komt Glimmen op bezoek in Zuidhorn. De laatste keer dat beide teams elkaar bestreden was in juni 2015. Zuidhorn en Glimmen waren respectievelijk als 3e in 3C en als 2e in 3D geƫindigd en troffen elkaar in de beslissende ronde van de nacompetitie. Zuidhorn was twee keer sterker en promoveerde, Glimmen bleef derdeklasser.

Zaterdag zijn de belangen groot. Zuidhorn wil koploper Loppersum blijven bedreigen en het gat met Be Quick, Groen Geel en LTC minstens houden op wat het nu is en Glimmen wil zo snel mogelijk uit de degradatiezone. Het staat vierde van onderen en slechts één punt voor op Holwierde.

Glimmen is een betrekkelijk kleine vereniging in een dorp (1.600 inwoners) waar hockey ook populair is. Glimmen is een jonge vereniging, van 1967. Na vele jaren in de zogenaamde kelder (de vroegere afdeling en de 5e en 6e klasse van de KNVB) van het amateurvoetbal te hebben gevoetbald kende Glimmen vanaf 2007 een sterke en onverwachte opmars. Vier promoties in zeven jaar tijd brachten Glimmen in de Tweede klasse. Het zal ongetwijfeld te danken zijn aan een gouden generatie, want aan betalen doet men in Glimmen niet. De broers Rik en Tim Oosterhof zijn exponenten van die sterke generatie. Ze spelen al vanaf het begin van deze eeuw in het eerste van Glimmen. Tim scoorde in 17 jaar 370 competitiedoelpunten, een gemiddelde van 22 per seizoen. Ongekend! Scores die doen denken aan Freddy de Grooth. Liet de frikadellenkoning zich nog weleens verleiden tot een transfer, Tim Oosterhof is immens clubtrouw. Vele verzoeken heeft hij naast zich neergelegd en altijd bleef hij zijn club trouw. Broer Rik (85 goals) speelt vlak achter hem en is ook belangrijk. Hetzelfde geldt voor de broers Tim en Max Blaauw, ze spelen ook al lang in het eerste.

Glimmen heeft een ervaren ploeg. Er is slechts één selectiespeler jonger dan 23 jaar: Mats Bertram. Trainer is Patrick Beek, voorheen actief bij Veendam 1894 en Gasselternijveen. Beek blijft ook na de zomer trainer van Glimmen. De club houdt niet van trainerswisselingen, want hiervoor diende Gerrit Marsman maar liefst zes seizoenen.

Afgelopen zaterdag verloor Glimmen in een gelijkwaardig duel van FC Grootegast. Twee weken terug verrichte Glimmen een huzarenstukje door Groen Geel op een gelijkspel te houden. Het dorp Glimmen kende vele beroemde inwoners, zoals onderwijsvernieuwer Wilhelmina Bladergroen, politiecommissaris Eric Nordholt en dichter Rutger Kopland, die in werkelijkheid Van den Hoofdakker heette.

Zuidhorn is bezig aan een goede serie en speelt na Glimmen nog de altijd moeilijke uitwedstrijd tegen Groen Geel. Afgelopen zaterdag een heuse zevenklapper tegen Mamio, waarbij als relativerend geldt dat Zuidhorn vier goals in de laatste 10 minuten maakte. Het blessurefront, elke week een blokje van formaat. Ronnie Spijkerman onderging afgelopen woensdag de kruisbandoperatie, waar hij al enige tijd op wachtte. Zijn rentree op een voetbalveld zal na de zomer van 2019 zijn. Van Sietse Slagter en Jasper van der Woude is op het trainingsveld evenmin nog een spoor opgedoken. Kevin van der Kooi doet voorzichtig weer wat mee, Jos Schultinga iets meer dan voorzichtig, maar hij kan nog niet voluit met zijn elleboogblessure. Bart Brandts Buys (zaterdag scorend in zijn eerste minuten) kampt met een voetblessure. Of Daan Kocken na zijn hersenschudding zaterdag weer beschikbaar is, is afwachten.

Arbiter van dienst is zaterdag Jesper Muitjens uit Akkrum. Om 15.00 uur zorgt hij met zijn eerste fluitsignaal dat de bal gaat rollen op het Johan Smitsportpark te Zuidhorn.