Zuidhorn ontvangt Be Quick Groningen

17 januari 2019 22:15

Het eerste elftal van vv Zuidhorn herstart de competitie met een thuiswedstrijd tegen Be Quick Groningen. Het is meteen een topper in de 3e klasse C, waar ook het duel tussen de nummers 1 en 5 op het programma staat, want Loppersum ontvangt LTC. Be Quick is de winnaar van de 1e periode.

Be Quick Groningen, dat net over de voormalige gemeentegrens met Haren is gehuisvest, is van 1887 en daarmee de oudste voetbalclub van Groningen. Be Quick werd in 1920 landskampioen. In de beginjaren ’60 van de vorige eeuw speelde men 4 jaar Betaald Voetbal.

Bij Be Quick, de club met de beste jeugdopleiding van de provincie (en in 2016 door de KNVB geëerd als beste opleiding van Nederland), komt steeds meer het belang van de zaterdagtak in beeld. Men probeert goede voetballers, die net niet goed genoeg zijn voor zondag 1, te bewegen op zaterdag te gaan spelen. Dit met de gedachte dat daar meer weerstand is dan in de reserve hoofdklasse. Be Quick zaterdag werd anderhalf jaar geleden kampioen in de 4e klasse E met 3 punten voorsprong op HS’88. Vorig seizoen eindigde BQ op de 5e plaats. De ploeg startte overdonderend dit jaar. Na een gelijkspel in de openingswedstrijd tegen Groen Geel won het team van trainer Robert van den Berg, bezig aan zijn 6e seizoen, acht(!) keer op rij. De 1e periodetitel was daarmee een feit en BQ weet zeker dat het - mocht de titel naar een andere club gaan - het om promotie mag spelen. Na die 1e periode ging het allemaal wat moeizamer met de roodgelen met als gevolg nederlagen tegen Noordwolde en Achilles en gelijke spelen tegen Holwierde en Loppersum.

De belangrijkste speler van Be Quick is Stephan Christophi, hij is topscorer met 6 goals. Eerder speelde hij voor The Knickerbockers en Be Quick zondag. Gino Fokkens schoot tot nu toe 5 keer raak en ook hij speelde eerder voor de hoofdmacht op zondag in de Derde Divisie. Opvallend is dat al 14 verschillende spelers van Be Quick minstens één doelpunt maakten in de competitie.  Ook Jelte van der Berg en Thomas Mak hebben ervaring op Divisieniveau of in de Topklasse.

Zuidhorn heeft na de laatste competitiewedstrijd (2-2 tegen Groen Geel) uiteraard even pauze genomen en is in januari weer begonnen. Er zijn twee oefenwedstrijden gespeeld. Van tweedeklasser De Griffioen werd met 4-1 gewonnen, terwijl tegen vv Hauwert de tegenstander er met de winst vandoor ging (1-2). Zuidhorn onder de 23 jaar, met flink wat spelers van de 1e selectie, verloor dinsdag nipt van de leeftijdsgenoten van vv Winsum.

Kevin van der Kooi is aardig op weg fit te worden na een maandenlange afwezigheid door een blessure. Hij speelde in het verleden twee jaar voor Be Quick zondag. Robin van der Steege had zijn rentree (na de kruisbandblessure) gepland na de winterstop, maar de handbreuk gooide wat roet in het eten. Robin traint wel, maar speelt nog geen wedstrijden. Sietse Slagter, Ronnie Spijkerman en Jasper van der Woude herstellen alle drie van langdurige blessures. Ronnie zal dit seizoen niet meer in actie komen.

Voor de rest lijkt de selectie van trainer Bouma aardig fit. Met de duels tegen Be Quick en LTC voor de boeg kan er meteen heel veel gewonnen en verloren worden. De wedstrijd tegen Be Quick begint om 15.00 uur en de leiding is in handen van scheidsrechter Adem Sacer.