Zuidhorn gaat voetballen bij en tegen DVC Appingedam

7 maart 2019 21:00

Na twee werkeloze zaterdagen mag het eerste team van vv Zuidhorn weer aan de slag. Zuidhorn gaat op bezoek bij de nummer laatst van de ranglijst, DVC Appingedam.

DVC is een fusieclub, vorig jaar samengesteld uit leden van v.v. Appingedam en De Pelikanen. De wedstrijd in het eeuwenoude stadje begint om 14.30 uur en wordt door arbiter Adam Secer uit Hoogezand in goede banen geleid.

DVC Appingedam profiteert in sportieve zin nog niet van de fusie tussen Appingedam en De Pelikanen. In materiele zin daarentegen zeer zeker, want inmiddels kan ook DVC over kunstgras beschikken. Het hoofdveld met de karakteristieke tribune, waar veel successen van Appingedam zondag zijn bejubeld, heeft natuurgras en daar speelt het 1e team van DVC, tenzij de regen tot uitwijken dwingt. DVC staat op de laatste plaats in 3C en wanneer dat niet verandert degradeert DVC naar de Vierde Klasse. Dat is de klasse waaruit beide clubs in 2013 promoveerden, Appingedam met de titel, De Pelikanen via de nacompetitie. Beide clubs hebben een rijke historie. Vooral VVA, want dat was een aantal keren kampioen in de hoogste klasse van het zondagamateurvoetbal - in de tijd dat dat nog sterk was - en één keer bijna amateurkampioen van Nederland. De Pelikanen speelde - vooral in de jaren 90 - vele seizoenen in de Tweede Klasse en was af en toe heel dicht bij promotie naar de 1e klasse.

Bram Mulder lichtpuntje in de duisternis
In de huidige selectie mist trainer Erwin Buurmeijer vooral de klasse en de routine van Roy de Groot, hij is al het hele seizoen geblesseerd. Hetzelfde geldt voor Jeffrey de Vries en sinds een paar weken is het seizoen voor Daan de Groot ook voorbij: een kruisbandblessure. Een opvallende speler bij DVC  is Bram Mulder. De zoon van Bob - in vroeger jaren een vedette in Appingedam - is uit de jeugd overgeheveld en koppelt een fraaie techniek aan veel snelheid. Mulder speelt op de linkervleugel en trof twee keer doel sinds hij bij de grote mannen meedoet. Topscorer is libero en aanvoerder Nick Veentjer met 3 goals. Veentjer kwam in 2011 onder de huidige Zuidhorntrainer in het 1e team, scoorde nog nooit meer dan 2x per seizoen en nu dus 3 doelpunten. Die drie treffers maakte Veentjer wonderbaarlijk genoeg allemaal in één wedstrijd, tegen Holwierde, toen DVC een 3-0 achterstand ongedaan maakte. DVC won op 15 december voor het laatst, toen werd SC Stadspark in Groningen met 2-5 verslagen.

Afgezien van die 5 treffers in één wedstrijd gaat scoren DVC meestal moeilijk af. De ploeg maakte minder doelpunten dan Zuidhorn-topscorer Jaap Jacobs in zijn eentje. Met Olaf Kiewiet heeft DVC een jonge en talentvolle doelman, ook hij treedt in de voetsporen van zijn vader (Jaap), die voor Neptunia in de 1e klasse keepte.

Erwin Buurmeijer is de trainer van DVC Appingedam, het is zijn eerste klus als hoofdtrainer. Vorig seizoen redde de oud-prof van BV Veendam het vege lijf met zijn ploeg via de 11e plek op de ranglijst. Dit jaar zal een sterke eindsprint nodig zijn om een veilige positie te bereiken.

Zuidhorn mist diverse spelers
Zuidhorn zal allerminst compleet aantreden in de stad met de hangende keukens. Robin van der Steege is in het voorlaatste duel met Aduard opnieuw geblesseerd geraakt aan zijn knie en zal dit seizoen niet meer voetballen. Ook Gideon Kooistra kampt met knieproblemen en kan niet meedoen tegen DVC. Het zijn allebei centrumverdedigers en met Ronnie Spijkerman (geopereerd aan de kruisband) mist Zuidhorn al drie mannen, die in het hart van de verdediging het best tot hun recht komen. Op de erfenis van Laurens Bloem lijkt wel een vloek te rusten.

Verder mist Zuidhorn Jos Schultinga (vakantie), Tom Spijkerman (geblesseerd geraakt in het laatste duel tegen Stadspark), waarschijnlijk is ook Jan Peter Steenbergen (voetblessure) nog niet inzetbaar, zal Kevin van der Kooi niet op het wedstrijdformulier verschijnen en of Jan Willem Scholtens herstelt van de schade van de dinsdagtraining (achillespees) is nog afwachten. Sietse Slagter en Jasper van der Woude revalideren nog van hun in september opgelopen blessures.

Wouter de Boer en Thijs Zwarteveen zijn na hun absentie tegen SC Stadspark weer inzetbaar.

Zuidhorn heeft in de laatste twee duels vier dure punten verspeeld. De twee remises tegen Aduard en Stadspark hebben de kansen op de tweede periode om zeep geholpen. Het minimale doel - nacompetitie om promotie spelen - is nog zeer zeker haalbaar. Ook de titel is nog lang niet vergeven, maar dan zal het team van Kees Bouma in het stadje waar de trainer 25 jaar woonde (en oneindig veel voetstappen op het Burgemeester Wellemansportpark heeft gezet) wel drie punten moeten veroveren.